Морската пехота на САЩ иска да придобие способност да изпраща и да връща тайно от вражеските очи подводни дронове на мисия, които плават интегрирани на малки платформи, в палубата кладенец на амфибийните кораби клас „Америка“. С поръчката се е заела най-голямата корабостроителна компания в САЩ „Хънтингтън Ингълс Индъстрис“ (HII), която през 2011 г. се отделя от „Нортроп Груман“. Компанията е базирана във Вирджиния, САЩ. HII е построила повече различни класове кораби от всяка друга военна корабостроителна компания в Съединените щати. Корабите от амфибийния клас „Америка“ на ВМС на САЩ са тип самолетоносачи, чиято задача е да пренасят части на Морската пехота, хеликоптери, тилтроторни самолети и изтребители с вертикално излитане като „Хариер“ и F-35. Първият от тези кораби за осъществяване на щурмови атаки е построен през 2014 г. Те обслужват експедиционните сили на американската армия.
Компанията HII строи амфибийни съдове в корабостроителницата си „Ингълс“ и разработва безпилотни плавателни съдове чрез новия си отдел „Технология на мисията“. Фирмата вече изработи прототип от проекта, който беше демонстриран в началото на юни на р. Паскагоула и беше теглен от малко корабче.
Системата по същество представлява интелигентна платформа, която приютява подводния дрон в наводнената палуба кладенец на кораба клас „Америка“ в задната част. Оттам морските пехотинци при необходимост могат да задействат подводния дрон, който ще излезе в открито море невидим за очите на противника, ще изпълни мисията си и отново ще се прибере под вода в палубата кладенец на кораба майка. Нарекоха малката платформа „Фарос“, а подводния дрон „Протей“, сдвоиха ги и ги теглиха по реката с корабчето, за да ги тестват.
Така наречените палуби кладенец на корабите клас „Америка“ обикновено побират щурмови плавателни съдове на морската пехота, които „изпълзяват“ от задната част на кораба, изпълняват мисии на брега и се завръщат. Идеите за интегриране на подводни дронове в палубите кладенец, както и възможността за изстрелване на противокорабни ракети по време на плаване са нови. Но морските пехотинци смятат да ги доведат докрай, за да повишат бойните способности на амфибийните кораби клас „Америка“.
Отделът за напреднали технологии към компанията„Хънтингтън Ингълс Индъстрис“ в бъдеще най-вероятно ще разработи възможности за интегриране на „Фарос“ на различни повърхностни и подводни безпилотни плавателни съдове, които ще излизат на мисии и ще се връщат с цел да подобри бойната гъвкавост на експедиционния флот. Компанията разработи новия проект в тясно сътрудничество с Университета в Ню Орлиънс.
Ракета 6-о поколение с контрол на полета
Израелската компания „Рафаел“ наскоро информира за най-новата си версия на ракетата „Спайк“, чиято траектория ще може да се контролира по време на полет. Очаква се ракетата да влезе в производство през 2023 г. След като представи новата версия на „Спайк“, „Рафаел“ се обедини с американската компания „Локхийд Мартин“, за да предложат ракетата на американския пазар. Тази „Спайк“ е от шесто поколение и в нея има редица нови функции, като например изстрелване на четири ракети едновременно при контрол на полета на всяка една от тях. Всяка ракета може да измени траекторията си в последната фаза на полета, за да удари набелязана цел в района. Освен това от „Рафаел“ казват, че контролът на траекторията на ракетите може да се прехвърля на различни платформи по средата на полета на бойното поле и по този начин да се реагира адекватно на промени в оперативния сценарий. Например, ако ракетата се изстреля от хеликоптер към цел с важно значение, но тя продължи да лети с отклонение от целта, наземна платформа може да получи контрола върху полета й, като я доведе до набелязаната точка. Това подобрява сътрудничеството между отделните системи и повишава изключително оперативната динамика. Ракетата има и повишени възможности за идентификация на целите, което дава възможност за намаляване на косвените щети и повишава ефективността на поражението. Например, ако има няколко танка, тя може да идентифицира танка на командира като най-враждебен актив и да му нанесе удар. Проблемът с намаляването на косвените щети е особено валиден в градски условия.
На този етап според „Рафаел“ обсегът на ракетата е 50 км, ако е изстреляна от хеликоптер, и 32 км, ако се изстрелва от сухопътни или морски платформи. „Спайк“ от 6-о поколение може да се изстрелва и от самолети с неподвижно крило, допълват от „Рафаел“.
Нова безпилотна бойна машина със собствен дрон
През 2023 г. Министерството на отбраната на Израел ще започне полево тестването на най-новата безпилотна бойна машина Medium RCV. Машината е роботизирана и автономна, притежава система за пълна ситуационна осведоменост и собствен капсулиран на борда летящ дрон. Този тип бойни безпилотни машини се смятат за средно роботизирани. Бойната машина притежава роботизирана платформа тип BLR-2, система за активна защита „Железен юмрук“ и системи за контрол на огъня и управление на мисиите. Капсулираният на борда дрон е за разузнавателни задачи. В новата машина са внедрени най-авангардните технологии.
Тя притежава 30-мм оръдие и ракети „Спайк“ на „Рафаел“, усъвършенствани отбранителни системи, абсолютно автономни решения за разузнаване и контрол на огъня на всякакви терени. Работи през деня и нощта, без ограничения от метеорологичните условия. Притежава подчертана оперативна ефективност, простота на действията и минимална намеса на оператора, както и добра интеграция с други безпилотни системи. Архитектурата й е отворена за интегриране на нови способности и въоръжение в бъдеще.