За първи път у нас беше представена нова бойна машина на пехотата „РИЛА 8×8“ по време на изложението за отбранителна техника и услуги „Хемус 2022“ в Пловдив. Бронираният автомобил се предлага в няколко конфигурации, като първите две са А и Б. Машините са от ново поколение, с изключителни технически и тактически характеристики, които могат да се надграждат. Посетителите на „Хемус 2022“ видяха „РИЛА 8х8“ в конфигурация Б. Силно защитеният модулен корпус на автомобила представлява многофункционална платформа, в която могат да се интегрират различни видове оборудване за нуждите на армията. ”РИЛА 8×8“ разполага с отлични балистични защити по стандартите на НАТО – STANAG 4569 ниво 4 на бронята.
Всички конфигурации на „РИЛА 8×8“ са с независимо окачване, което им дава възможност за бързо и плавно придвижване по неравни терени. Задвижват се от турбодизелов двигател с нисък разход на гориво, като достигат максимална скорост от 100 км/ч и имат запас от ход, не по малко от 700 км. Брутното тегло на „РИЛА 8×8“ Б, демонстрирана на изложението „Хемус 2022“, е 26 т, а на „РИЛА 8×8“ А е 27 т. Машините преодоляват наклон при изкачване 60% и страничен наклон 30%. Конструирани са с автоматична трансмисия и двустепенна раздатъчна кутия. И двете модификации работят с 24V електрическа система със 180 Ah батерия и 28V 90 Ah алтернатор. В тях има вграден интегриран дисплей за управление на електрониката, а в случай на пожар са подсигурени с автоматично гасене. „РИЛА 8×8“ побира до единайсет души екипаж, като машините са проектирани така, че да осигурят удобно и безопасно пътуване. Преносими са с железопътен, морски и въздушен транспорт.
Освен „РИЛА 8х8“ Б на изложението „Хемус 2022“ компанията производител представи и тактическото превозно средство „РИЛА 4×4 MRAP“ и бронетранспортьора Jaws.
„РИЛА 4×4 MRAP“ (Mine-Resistant Ambush Protected) е сред първите бронирани автомобили, тествани в България по стандартите на НАТО съвместно с нидерландската сертифицираща лаборатория TNO. Проведените изпитания на превозното средство на „Централен артилерийски полигон – МО“ до с. Змеево са по стандарт NATO STANAG 4569 – ниво 4a и 4b за защита от взрив 10 кг тротил и страничен взрив 50 кг тротил. „РИЛА 4х4 MRAP“ отговаря на всички изисквания на НАТО.
Бронираният автомобил може да бъде надграден с полицейско или военно оборудване на купола, включително с въртящ се на 360° модул с оръжие, автоматична оръжейна станция с дистанционно управление, системи за термовизионни камери за наблюдение, гранатомети, затъмняващи светлини и много други. „РИЛА 4х4 MRAP“ работи с 24V електрическа система и има възможност за независимо окачване. Побира екипаж от 10 души.
Бронетранспортьорът Jaws се предлага в различни конфигурации, с дизелов или бензинов двигател, с автоматична или ръчна трансмисия, с ляв или с десен волан. Оборудван е със система за интелигентно 4х4 задвижване. Окачването е пригодено и за офроуд терени. Автомобилът може да се надгради с военно оборудване – с брониран купол и оръжейна система, както и с балистична и минна защита. Позволява лесни поддръжка и ремонт. Побира 8 души. „РИЛА 4×4 MRAP“ и Jaws ще бъдат оборудвани с куполи Aspis и Secutor от испанския производител Escribano. Различните конфигурации на „РИЛА 8×8“, както и други модели бронирани автомобили на компанията, ще се произвеждат и в България. В края на април фирмата обяви, че ще инвестира най-малко 20 млн. лв. в завод в Индустриална зона – Бургас, на площ от 150 000 кв. м, с над 300 служители, като се очаква основното производствено хале да е завършено през 2024 г. Преди това компанията ще стартира програми за практическо обучение на специалисти.
Производителят е сред световните лидери в отбранителния сектор, с портфолио от над 150 модела бронирани автомобила, включително за организации като ООН, НАТО, страни от ЕС. Компанията има производствени бази и в САЩ, ОАЕ и Турция, както и филиали в още редица държави. Голяма част от машините на компанията имат най-високо ниво на балистична сертификация BRV 2009 VR7, както и NATO STANAG 4569.