Лятото, за което всички копнеехме – без ковид мерки, ограничения и тестове – най-сетне настъпи, но се оказа изпълнено с транспортен хаос, особено в Европа. Според експертите основната причина е недостига на персонал. В пика на пандемията от ковид-19 летищата и авикомпаниите са съкратили около 191 хиляди европейски авио работници. По данни на Европейската асоциация на транспортните служители близо 60% от наземния персонал на летищата е бил без работа през месец януари 2021-а. След двете години ограничения и локдауни пътуващите се завръщат с пълна сила, но няма достатъчно персонал, който да ги обслужи, отбелязва журналистът и пътешественичка Рут Райт.
„Персоналът наистина не достига. Замислете се през колко стъпки минавате, за да се качите на самолета и ви трябват хора на всяка от тези стъпки. Минавате през чекиране, през проверка по сигурността и на гейта, а в другия край трябва да ви свалят куфарите от самолета и да си ги получите на лентата за багаж.“
Да се попълнят овакантените работни места не е така лесно както в останалите сектори. Хората, които се наемат на работа на летището, конкретно за проверките по сигурността, преминават щателни проучвания на миналото и контактите си, които могат да отнемат до шест месеца. Други кандидати за работа пък са отблъснати от непривлекателните условия на труд.
„Времето за обработка на документите и проверка на биографията на хората, които работят на летището и в самолета е много строго определено. За нас неудобоствата са големи и хаосът неприятен, но съм сигурна, че никой не иска да се качи в самолет, чийто екипаж не е проверен. Така че трябва да проявим разбиране към авиокомпаниите и летищата.“
Повечето пътуващи обаче не са съгласни да плащат с опашки и безкрайно висене по летищата цената на недостига на кадри.
„Много съм разочарован, защото съм дал пари и очаквам да получа услуга в замяна.“
„Съседът ми работи на летището и каза, че не им достигат хора за проверките по сигурността. Плащаш много пари за полета и е ужасно, ако го изпуснеш. Особено след като съкратиха толкова хора по време на пандемията.“
Положението беше влошено драстично от стачките, обявени от останалите на работа служители, които смятат, че не са добре заплатени и изнемогват пред допълнителните обеми работа. Германската авиокомпания „Луфтханза“ анулира над 1000 полета за един ден, заради стачка на наземния персонал. Пофсъюзът „Ферди“, който представлява около 20 хиляди служители настоява за 9,5-процентно увеличение на заплатите. Пилоти, стюардеси и наземен екипаж на нискотарифните превозвачи „Изиджет“ и „Райънер“ обявиха, че ще спират работа съответно за девет и 12 дни през юли и август, за да си издействат по-високо заплащане.
„Кризата е голяма и все повече се притесняваме за нарастващите цени на електроенергията и недостига на газ. Пазаруването в магазина излиза все по-солено и хората се тревожат. Цените на транспорта и въобще на всичко се покачват ежедневно и ни излиза по-скъпо дори да идваме на работа.“
И над 40 хиляди британски железопътни служители обявиха обща стачка на 27 юли с искания за по-достойни заплати и по-добри условия на работа.
„Ако смятат, че са онеправдани и не им плащат достатъчно, трябва да стачкуват. Подкрепям ги. Засяга ме, разбира се, но ги подкрепям.“
„За хората, които са работили цяла година, за да отидат на почивка е много неприятно. Може да е оправдано за работниците и работодателите, но виждам, че има хора, които работят и не провалят пътуванията на хората със стачки.“
Друга част от проблема е явяването твърде рано на летището. Няколко британски аеропорта призоваха пътниците да не идват по-рано от три часа преди полета си, за да не се образуват опашки. Широко разпространена заблуда е също, че с ранен полет ще избегнете струпванията и опашките. Британската авиослужба споделя данни за най-голям наплив на пътници в часовете между четири и и седем сутринта, както и в петък и понеделник заради уикенд пътешествията.
Авиобраншът няма да излезе от кризата с недостиг на персонал и хаосът в цялата система поне до началото на следващия летен сезон, прогнозира авиожурналистът и пилот Александър Богоявленски.
За да облекчи поне малко ситуацията лондонското летище Хийтроу призова авиокомпаниите да спрат продажбата на билети, за да ограничи броя на пътниците до поносими нива от около 100 хиляди души дневно. Мярката ще е в сила до 11 септември.
И напук на целия хаос, забавяния и отложени полети експертите съветват да не отменяте пътуването си, защото ако то не се състои по вина на авиокомпанията или летището, имате право на компенсация.
Ако все пак не ви се рискува с полет, може да се ориентирате към железопътния транспорт, който е почти незасегнат от транспортните неразбории, съветва Рут Райт.
„Железопътния транспорт се подобрява ежедневно, особено в Европа се инвестира все повече във влаковете на дълги разстояния и едно пътуване с влак може да е много по-приятно, отколкото предполагате. Освен това трябва да сте на гарата не повече от час по-рано, дори за международните пътувания, така че изживяването е много по-бързо, гладко и безпроблемно.“
Пътешествието с влак е и изключително добра алтернатива за семейства с деца.
„В повечето влакове из Европа децата под 12 години пътуват безплатно. А пътуването с деца е стресиращо всякак, но във влака те имат място да тичат, не са затворени в самолет с недоволни хора, така че пътешествието с влак може да е много по-приятно за цялото семейство.“
Проблемите с транспорта са ви разубедили да пътувате, но искате да вложите спестените по време на ковид кризата пари в приятно изживяване? Рут Райт има решение и за вас.
„Поинтересувайте се какво се случва на мястото, където живеете. Събитията на открито се завърнаха с пълна сила след като ги отменяхме цели две години. Икономиката никъде не е добре, така че защо да не допринесете към икономиката на страната си като похарчите парите си у дома.“
Ако смятате, че загубените ви куфари се забавляват повече от вас, спомнете си, че има и доста по-лоши и драматични пътешествия като това на Одисей в изпълнения с чудовища лабиринт на древногръцките острови, както и на героите на Агата Кристи в Египет в романа „Смърт край Нил“.
Източник: bnr.bg