Подзагл: Професионалистите от военния завод „Овеч“ в Провадия реновират изпитаните камиони, които постъпиха в пехотата през 70-те и 80-те години на миналия век
Униформените от по-старото и средното поколение, които сега служат в пехотата, навярно си спомнят за легендарните чешки камиони от марката „Татра“, които постъпваха поетапно на въоръжение във войската през 70-те и началото на 80-те години на миналия век. Спомням си ги и аз, по това време бях лейтенант. Тогава всички им се възхищавахме – надеждни, мощни камиони, незаменими помощници, особено в артилерийските подразделения. Те влачеха неуморно по време на занятия и учения, по всякакви терени и при всякакви метереологични условия гаубици Д-20 – едно от тежките оръжия на войската.
С течение на времето този неуморим работен „кон“ бавно и постепенно започна да се задъхва. В което няма нищо противоестествено. След внимателен експертен анализ специалистите обаче преценяват, че „Татра“-та може още да служи, тъй като има значителен остатъчен ресурс на двигателя. Оказва се още, че уморените коне невинаги ги убиват – нещо като контрапункт на култовия американски филм „Уморените коне ги убиват, нали“ на Сидни Полак.
На родна почва работният и уморен „кон“ „Татра“ вече живее втора младост. Благодарение на майсторството и безупречния професионализъм на работниците, инженерите и експертите от завода ОП – „Овеч“ в Провадия, който е към „Хан Крум“ в Търговище като част от холдинга „Терем“– ЕООД.
Че това е така, лично се увери представител на в. „Българска армия“. По договор с МО „Терем“ трябва да реновира основно и предаде на Сухопътни войски до 10 „Татри“. Две вече са предоставени на пехотата и зачислени в строя във формирования в Стара Загора и в Асеновград. „Правим капитален ремонт на машините – трансмисия, двигател, скоростна кутия, спирачна система, ел.-система, каросерия, кабина, подменят се гуми, въобще за всичко, което може да се сетите“, обясни Дарина Златева, началник производство на завода. Двигателят на всяка машина се поставя на специален стенд и се включва в работен режим. Ако компютърът покаже отклонения в някоя от системите, следват ремонт и подмяна на дефектиралите части с нови. Така, след като дадена машина премине през всички точки на дългата заводска поточна линия на „Овеч“, на изхода сякаш излиза чисто нова „Татра“. Готова да се включи в тежки учения и в истински бой.
355 коня под капака
Точно 355 коня „препускат“ под капака на родната армейска „Татра“. А това безспорно е внушителна мощност, особено щом става дума за дизелов мотор. С едно зареждане камионът изминава близо 600 км. Самата машина тежи 15 т, а може да носи товар от 12 т, ако е във вариант товарен автомобил с повишена проходимост. Във вариант влекач товароподемността е 10 т. Освен това влекачът може да тегли ремарке с 25 т товар по пресечена местност. Ако се движи по шосе, средната тежест на ремаркето е 50 т, като максималната може да достигне и до 100 т.
Лицензите
Няма спор, че върху ремонтираната техника в „Овеч“ – Провадия, може да се сложи знак за качество. И няма как да е другояче, тъй като заводът притежава лиценз за ремонт на бронетанкова техника на база МТЛБ, на самоходна гаубица „Гвоздика“, като става дума за капитален ремонт на двигатели, трансмисия, шаси, различни възли и агрегати. Като поръчките са както от Българската армия, така и от частни фирми. Освен това заводът притежава и лицензна документация за ремонт на колесна техника – товарни автомобили с повишена проходимост като „Краз“, „Белаз“, „Маз“, шаси на БМ-21 „Град“, ЗиЛ-131. Тук опциите са капитален и среден ремонт на двигателите и трансмисията. От тази година е усвоен ремонтът на автомобил „Татра“ във вариант VVT (товарен с повишена проходимост) и VT (влекач). Освен това заводът е разработил и необходимата инструментална екипировка за извършване на ремонт и стендови изпитания на гориво-нагнетателна помпа на „Татра“.
Дограма и мебели с високо качество
Военният завод „Овеч“ – Провадия, се слави не само с качествения ремонт на армейска техника, но и с гражданската си продукция, с която излиза на пазара. И успешно се конкурира с граждански фирми от бранша. През последната година е усвоено производството на ПВЦ дограма. Особеното тук е, че когато клиент си поръча дограма, задължително специалист от завода отива на място, за да измери точно параметрите. Не е достатъчно клиентът да ги даде, просто експертът трябва сам на място да се запознае с обекта, който ще се остъклява. Тази практика тук е издигната в закон. Има и друга особеност, благодарение на която от завода са с една крачка пред конкуренцията. В „Овеч“ профилите се правят с метална част, с армировка, чиято дебелина е 1,5 мм. Докато другите фирми предлагат на пазара профили с армировка от около 1 мм. Вярно, така профилите на „Овеч“ са по-тежки, но пък клиентите ги предпочитат, защото са по-устойчиви, по-здрави и по-масивни, и по-стабилни. Освен това обковът им (дръжки, панти и брави) е немски на Sigenia. Заводът произвежда и мебели, а също така и корабно обзавеждане, като тук влиза цялата гама от врати, бюра, гардероби, обшивки на стените на кораба, корабно кухненско обзавеждане и т.н. Тук се правят и хладилни контейнери, които могат да се транспортират по суша, въздух и море.
„Дърводелците ни са много добри. Могат да направят абсолютно всичко, което пожелае клиентът и са търсени на пазара. Специалистите, които произвеждат ПВЦ дограмата, включително и аз като началник производство, бяхме специално командировани на обучение в Белгия“, обясни г-жа Дарина Златева.