Планират 2% от БВП за отбрана още през 2023 г.
Основното внимание на служебния кабинет в лицето на министъра на отбраната ще бъде насочено към модернизацията на армията, заяви министърът на отбраната Димитър Стоянов на първата си пресконференция, на която представи приоритетите в работата си и своя екип на 10 август. Той заяви, че проектът за бойните бронирани машини за пехотата изостава. „Реално процедурата там е прекратена, в процес сме на анализиране на наличните документи и набелязване на срочни действия, за да продължи реализирането така, че актуализираният проект за инвестиционен разход да бъде внесен в парламента“, каза министър Стоянов. По думите му другите два приоритетни проекта – за новия многофункционален патрулен кораб и за новия боен самолет, се изпълняват със задоволителни темпове. Подготвят се договори за закупуване на въоръжение за патрулните кораби. Имаме оферта за втория транш от 8 самолета Ф-16, потвърди министърът. Той се надява да спазим срока на офертата до 1 ноември, но е разработен и резервен вариант до 15 декември, като е отправено питане до американската страна.
Ще участваме в бюджетната процедура, в която ще заложим 2% от БВП за отбрана през 2023 г., а не през 2024 г., както е по националния план, изтъкна министър Стоянов. Така ще бъдат осигурени допълнителни средства в размер на 100–140 млн. лв. само за модернизацията на армията.
Просперираща държава без силна и модерна армия няма, каза министърът на отбраната Димитър Стоянов при встъпването си в длъжност на 2 август. Той припомни тази своя позиция на първата си пресконференция осем дена по-късно. Подчерта, че основното внимание на служебния кабинет в лицето на министъра на отбраната ще бъде насочено към модернизацията на армията. Във връзка с това продължава подготовката на Инвестиционния план-програма до 2032 г., като желанието е да бъде доведена докрай, т.е. да се внесе в Министерския съвет и в Народното събрание.
Министърът припомни, че на Консултативния съвет за национална сигурност при президента през 2017 г. е постигнато съгласие, че
трите основни приоритетни проекта
за Сухопътни войски, ВВС и ВМС ще се движат синхронно. Два от тях – за новия многофункционален патрулен кораб и за новия боен самолет, се изпълняват със задоволителни темпове. Министърът изрази съжаление, че проектът за бойните бронирани машини за пехотата изостава. „Реално процедурата там е прекратена, в процес сме на анализиране на наличните документи и набелязване на срочни действия, за да продължи реализирането така, че актуализираният проект за инвестиционен разход да бъде внесен в парламента“, каза министър Стоянов.
Подготвят се договори за закупуване на въоръжение за патрулните кораби. Първият ще бъде подписан до средата на август, за другия тип въоръжение – до средата на септември, но с това не се изчерпва този проект, стана ясно на пресконференцията.
Имаме оферта за втория транш от 8 самолета Ф-16, потвърди министърът. Той се надява да спазим срока на офертата до 1 ноември, но е разработен и резервен вариант до 15 декември, като е отправено питане до американската страна. Подготвен е проект за инвестиционен разход, който трябва да бъде внесен в Министерския съвет, а след това в Народното събрание.
Работи се и по
финансовото осигуряване на армията
В тази връзка, каза министърът, ще участваме в бюджетната процедура, в която ще заложим 2% от БВП за отбрана през 2023 г., а не през 2024 г., както е по националния план. Така ще бъдат осигурени допълнителни средства в размер на 100–140 млн. лв. само за модернизацията на армията. Ще бъде инициирано и създаването на набирателна сметка, или т.нар. Фонд за отбрана, за да може средствата, които в края на годината не са реализирани в проектите за модернизация, да се натрупват и да могат да се използват през следващата година. Сега те се връщат в централния бюджет.
Министерството на отбраната ще инициира и
законодателни промени
Става дума за въведените през 2010 г. прагове в Закона за отбраната и въоръжените сили, които регламентират министърът да дава разрешение за инвестиционни разходи до 50 млн. лв., Министерският съвет – между 50 и 100 млн. лв., а Народното събрание – над 100 млн. лв. Само за последната година, припомни министърът, инфлацията е 17%. Това ограничава възможностите за внасяне на инвестиционни проекти, което налага да бъдат осъвременени или премахнати. Куриозът е, че министърът на отбраната може без ограничение да разрешава инвестиране на финансови средства за модернизиране на инфраструктура, а за въоръжение – до 50 млн.?!
Приоритет на новото ръководство на Министерството е и
социалното положение
на личния състав. Подготвя се актуализация на Наредба №22 за компенсаторните квартирни средства на военнослужещите. Очакванията са през септември военнослужещите да получават актуализирани т. нар. квартирни пари.
Като тежък проблем в армията министърът посочи
състоянието на изтребителната авиация
която е в изключително тежко положение. Остатъчният ресурс на самолетите МиГ-29 позволява да се носи дежурство по Еър полисинг до средата на 2023 г. Министърът е провел разговор с полската страна за евентуален ремонт на 6 двигателя на МиГ-29. Това обаче, смята той, не е решение на проблема. През следващите 3–4 години съществува реална опасност да не можем сами да си носим бойните дежурства. Причината е както войната в Украйна и наложените санкции по отношение на ремонтите на руска техника, така и закъснението в изпълнението на договора за Ф-16. Първите самолети ще пристигнат през 2025 г., а в оперативна готовност могат да бъдат най-рано в края на 2026 г., т.е. 3–4 години ще имаме сериозен проблем с охраната на въздушното пространство, посочи министърът. Не желая, заяви той, да бъда министърът на отбраната, който ще снеме това дежурство, носено от 1952 г. без минута прекъсване.
Затова министърът е имал срещи с представители на различни страни, изпратени са писма за информация дали може да ни бъдат предоставени самолети на лизинг, съответно с обучение на инженерно-технически и летателен състав. Тази информация ще бъде представена на Комисията по отбрана в следващия парламент.
Констатирано е забавяне на откриването на
сметка във Федералната банка на САЩ
Средствата, които са в Доверителния фонд за закупуване на самолетите Ф-16, не са прехвърлени в такава сметка. По данни на Министерството на финансите загубите от лихви са от порядъка на $10 млн.?! Има внасяне на предложения за ратифициране на такъв договор, но явно в резултат на честите политически промени те не са влезли в дневния ред на Народното събрание. Министър Стоянов ще подготви наново цялата документация, за да се внесе в следващото Народно събрание, да се открие такава сметка и да не се губят повече средства.
Най-спешният от трите основни модернизационни проекта
по който трябва да се вземе отношение, е този за Сухопътни войски, т.е. придобиване на бойна техника за батальонна група, отговори на въпрос на в. „Българска армия“ министърът на отбраната. Няма да се отиде към редуциране на способности. Ще се мисли по казуса дали у нас да се произвеждат машините, или на територията на България да бъде осигуряван само жизненият им цикъл.
Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов отбеляза, че проектът на Инвестиционен план – програма до 2032 г., покрива в общи линии неговия доклад на заседанието на Консултативния съвет за национална сигурност от 15 февруари т.г. Сред набора от проекти, които е предложил, са и придобиване на 152-мм гаубици, системи за залпов огън и безпилотни летателни средства, за които е в ход обществена поръчка. Другият спешен проект е офертата за втория транш Ф-16, по който екипът на МО ще работи за постигане на успех.
На друг въпрос на в. „Българска армия“ по отношение на
плана за освобождаване на военнослужещи
придобили и упражнили право на пенсия, министърът отговори така: „ Тези 10% са критични и не са толкова критични за Българската армия. Много е лесно да бъдат освободени хората, много трудно ще намерим заместници с такава експертиза, каквато те притежават. Това са хора с опит и експертиза, която не се дава от цивилния живот. Много внимателно трябва да се подходи към всеки един случай. Ето пример. В едно формирование 35% от офицерите и 45% от всички военнослужещи са придобили и упражнили право на пенсия. Малко са хората отвън, които имат такава експертиза. Затова ще бъда внимателен при реализирането на предоставения ми списък от министър Заков индивидуално за всеки един случай. Там, където експертиза може да се намери в цивилния живот, не е проблем, но там, където е специфична, няма да си позволя след два месеца да оставя Министерството на отбраната без необходимата експертиза.“
В пресконференцията участваха още началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, заместник-министрите на отбраната Теодора Генчовска – експерт по националната сигурност и бивш министър на външните работи, Катерина Граматикова – юрист с опит в обществените поръчки, постоянният секретар на отбраната Антон Ластарджиев, началникът на кабинета на министъра полковник от запаса Владко Владов – бивш директор на административната дирекция. От заместник-министър Граматикова се очаква да помогне за преодоляване на забавянето на обществените поръчки в отбраната. Планът за обществените поръчки в МО е приет през юни, което предполага, че до края на годината много от тях няма да бъдат завършени, средствата ще бъдат върнати в централния бюджет, а плащанията ще останат за следващата година. Показател за приемственост в политиката на новия министър е продължаването на съвместната работа с адмирал Ефтимов и г-н Ластарджиев. Няма, заяви министърът, да извършваме каквито и да било промени в състава на Министерството на отбраната, освен ако няма доказани злоупотреби.