Инж. Никола Митев , управител на „Терем- Хан Крум“ ЕООД
Защо новите бойни машини на пехотата трябва да се правят у нас?
Как защо? Защото това ще е първата стъпка, буревестникът , че отбранителната ни индустрия в частност и военнопромишленият ни комплекс като цяло започват да се възраждат.
И тръгват по нов път
Няма спор, че една модерна бойна машина на пехотата, както всяко съвременно въоръжение и техника, е високотехнологичен продукт, в който са вложени най-новите достижения на научната и инженерната мисъл в различни области на човешкото познание. И ако на него с основание можем да сложим етикета „Made in Bulgaria“, това ще е заслужен повод за национална гордост и самочувствие.
А тази гордост и това самочувствие ние ги имахме. Навремето в завод „Хан Крум“ в Търговище се произвеждаха по над 200 МТЛБ-та годишно. През 60-те години в Червен бряг бе изграден голям военен завод за бронирани машини – казваше се машиностроителен комбинат „Девети май“ , а по-късно бе преименуван на „Бета“ АД. Там се правеха самоходните артилерийски установки САУ- „Гвоздика“, които и в момента са на въоръжение в пехотата. Споменаваме всичко това, за да се знае, че ние, българите, имаме капацитета, уменията и основанието да се равняваме по напредналите нации в производството на въоръжение и техника.
Именно сега е моментът пак да го докажем. Вероятно скоро, дано е така, ще стартира проектът за превъоръжаване на Сухопътните войски с нов тип бойна бронирана машина. За неговата реализация подходите са два и кой ще бъде избран е въпрос на управленско и най-вече политическо решение. Първият е най-лесен – плащаме и внасяме изцяло завършен продукт, готов за употреба. Но проблемите, свързани с обслужване, поддръжка, ремонт и т.н . тоест все зависимости от друга държава и външни фирми ще дойдат след това.
Националният интерес изисква обаче да изберем втория подход – новите бойни машини да се асемблират в България. Мястото е военният завод „Хан Крум“ в Търговище. От няколко години в завода има проект за 3 халета, където да се сглобяват новите бойни машини, независимо какви са. Освен това
заводът набра летящ старт
и в момента се справя успешно с модернизацията на танковете Т-72. Ненапразно върховният главнокомандващ президентът Румен Радев неколкократно е развивал идеята, че държавата и Българската армия не бива да са само консуматори, тоест обекти на високотехнологични продукти в областта на отбраната, крайно време е ние, българите, да станем субект, тоест вече самостоятелно да участваме като творци в тези процеси.
Та какви са предимствата на втория подход за придобиване на новата бойна машина на пехотата, ако го изберат политиците – бронираната техника да се сглобява у нас? Не са малко, но най-главните се свеждат основно да няколко преимущества. Заводът, респективно държавата, ще получи лиценз за гаранционна и следгаранционна поддръжка и за ремонт в заводски условия на новата техника. А именно това ще позволи ние да си разработим технологията за тази поддръжка и ремонт и всичко това ще се контролира от нашето МО. Ако ние внасяме напълно готови бойни машини, това ще се прави от външна фирма и този контрол, за който иде реч, няма как да се случи.
Другото предимство на втория подход е, че ще се създадат условия за проектиране и производство у нас на резервни части и ЗИП за новата техника. В противен случай, ако се наложи, за всяка част, болт или гайка, ще трябва да се молим и да ги внасяме отвън, образно казано. Освен това ще придобием нови стендове и оборудване по стандартите на НАТО. Така инфраструктурата и производственото оборудване на „Хан Крум“ ще получат възможност за технологично обновление. Случи ли се всичко това, ще придобием способности, ако се наложи, за ремонт и поддръжка на техника и въоръжение на съюзнически войски от Алианса, когато преминават през наша територия. Не е за подценяване и въпросът, че така ще се подмлади съставът на завода, с цялото уважение към представителите на онова поколение, което наля основите и издигаше неуморно през годините авторитета на „Хан Крум“, което още работи тук. В крайна сметка така ще се попълни националната система, тъй като „Терем“ е част от нея, за производство, ремонт и модернизация на бронетанкова и транспортна техника, които са на въоръжение в Българската армия, със способности за поддръжка на бойна техника от ново поколение, с която ще се превъоръжаваме.
А това е един от най-големите плюсове
– техническата поддръжка и ремонт ще се извършват в България. Тогава никой няма да ни упрекне, че само консумираме. Една източна мъдрост гласи, че няма никаква полза, ако на гладния хванеш риба и му я дадеш да се нахрани. Трябва да му покажеш как сам да я лови. Ето това трябва сега ние да правим, след като в минали времена вече сме доказали, че го можем.