Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.
Тайната ракета
Favicon_File

Михаил Григоров

Военноморските сили на САЩ в средата на септември оповестиха, че наскоро са провели изстрелване на многоцелева ракета SM-6 от мобилна наземна платформа. Това е станало в рамките на зоната на отговорност на Европейското командване на САЩ (EUCOM). Предполага се, че през миналата година Службата за стратегически възможности (SCO) на Пентагона също е изстрелвала SM-6 от безпилотния изпитателен кораб „Рейнджър“. Системата за изстрелване е настроена да бъде компонент от бъдещата ракетна система „Тайфун“, от която се очаква да може да изстрелва ракети SM-6 и крилати ракети „Томахоук“ за атака по наземни цели.

При това първо по рода си изстрелване, извършено от Военноморските сили на САЩ, беше изстреляна ракета на компанията „Рейтеон Технолоджис“, която прихвана и унищожи балистична ракета с малък обсег в морето. Успешният тест беше организиран от  Американската агенция за противоракетна отбрана (MDA) и той показа, че модифициран вариант на SM-6 може да ликвидира балистична ракета в последните секунди на полета й.

Оказва се, че SM-6 е единствената ракета в света, която може да се използва за противовъздушна и балистична противоракетна отбрана от морето. Командването на военноморските сили на САЩ изисква способност и гъвкавост, които да отговарят на голямото разнообразие от заплахи. При тестовете се оказва, че SM-6 ги притежава.

Системата „Тайфун“, която ще изстрелва ракетите  SM-6 и „Томахоук“, се състои от четири ремаркета, теглени от камиони на компанията „Ошкош“, с монтирани върху тях многофункционални пускови установки в контейнери. Върху такива установки преди две години Пентагонът е тествал ракети „Томахоук“.

Те имат сходни характеристики с вертикалната система за изстрелване  Mk 41 на ВМС на САЩ, чрез която  SM-6 беше изстреляна от „Рейнджър“. Военноморските сили на САЩ вече притежават два безпилотни кораба по програмата „Призрачен флот Овърлорд“, с наименования „Рейнджър“ и „Номад“. Това са преработени търговски кораби, обслужвали нефтени платформи и вятърни паркове. Програмата е разработена в сътрудничество между Службата за стратегически способности на Министерството на отбраната и ВМС.

Стандартната ракета  SM-6, изстреляна от „Рейнджър“, е многоцелева и е разработена за противовъздушна война със самолети и хеликоптери, безпилотни летателни апарати и противокорабни крилати ракети както в морето, така и на сушата.

Ракетата има тегло 1500 кг, дълга е 6,6 м и бойната й глава тежи 64 кг. Има оперативен обхват 240 км. Скоростта й е Мах 3,5. Крилатата ракета „Томахоук“ тежи 1600 кг, дълга е 6,25 м и носи конвенционална бойна глава с 450 кг взрив. Движи се със скорост 913,6 км/ч. Има височина на полета до 50 м и оперативен обхват до 460 км.

„Рейнджър“ и „Номад“ показват забележителни качества, като например изминават 6000 км в океана при 98% автономност. Очакват се още два такива преработени кораба, но от съображения за сигурност ВМС пазят в тайна всичко за тях.

Проектът „Карера“

Проектът „Карера“ на компанията „Локхийд Мартин” (ЛМ) предвижда дронове Speed Racer („Скоростен състезател”), които да летят във формация с изтребители F-35 и да изпълняват оперативни задачи. От ЛМ твърдят, че техните дронове във въздуха се държат като партньори на пилотираните изтребители, а не като слуги.

В Проекта „Карера“ ЛМ залагат съвсем футуристични идеи и си представят бъдещето, в което един огромен С-130 изхвърля палети с дронове над бойното поле. Малките изящни безпилотни летателни апарати бързо се престрояват и политат във формация с изтребител  F-35 на бойна мисия. Докато пилотите на  F-35 летят към бойното поле, където ги очакват вражеските системи за противовъздушна отбрана с ракети „Земя–въздух“, дроновете получават команди от типа: „Събери данни“, „Върви напред и привлечи огъня“, „Намери тази цел“. Въз основа на всички данни, събрани от безпилотните самолети, пилотът на  F-35 ще бъде предупреден за заплахите. На базата на разузнавателните данни от други дронове, които са далеч напред, пилотът може да определи нов алтернативен безопасен маршрут.

Това е технология на бъдещето, която „Локхийд Мартин“ искат да разработят чрез Проекта „Карера“. За разработването й ЛМ реши да инвестира $100 млн. собствени средства.

Дрон с вентилатор

Компаниите Northrop Grumman и Martin UAV тестваха характеристиките на новата навигационна система за безпилотния летателен апарат V-BAT. Дронът се управлява от екип от двама души и може да изпълнява различни мисии като електронна война и заснемане на терени денем и нощем. Целта на тестовете е да се провери как работи навигацията на дрона в среда, където не е възможно използването на GPS. V-BAT е безпилотна летателна система за вертикално излитане и кацане. Дронът може да провежда и разузнаване от въздуха, както и да снабдява с информация пехотата, рейнджърите и специалните части. Обновената версия е V-BAT 128 и е базирана на най-модерните авиационни технологии. V-BAT 128 носи повече полезен товар, по-издръжлив е от предшественика си и се развръща бързо. Може да върши работа и при търсене и спасяване, брегова охрана, борба с пожари и природни бедствия, логистично осигуряване и защита на критична инфраструктура.

Размахът на крилете му е 2,95 м, дълъг е 2,74 м и тежи 56,6 кг, включително горивото и полезния товар. Сглобява се за 30 мин от двама души, може да се транспортира с миниван, тактическо превозно средство или хеликоптер „Блек Хоук“. Задвижва се от двуцилиндров двигател, роторът му прилича на вентилатор, лесен е за поддръжка. Полезният му товар е 11,3 кг. Излита и каца от статични и подвижни платформи. Развива скорост над 160 км/ч и достига височина на полета до 6000 м. Има продължителност на полета 11 часа.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани