„Следвам българския интерес”. Това каза министърът на отбраната Димитър Стоянов в предаването „Говори сега“ по БНТ. Той подчерта, че се бори за въздушен суверенитет и отново припомни, че охраната на въздушното ни пространство е конституционно задължение на въоръжените сили. „Непродуктивно е да се противопоставя социалната сигурност на националната сигурност”, коментира министър Стоянов. Той отбеляза, че необходимите средства по най-неотложните проекти са съобразени с финансовото състояние на държавата. А решението за тях ще вземе Народното събрание.
„Следвам приемствеността, както заявих още при встъпването си в длъжност, и продължавам започнатото от предишното правителство“, каза министърът на отбраната във връзка с изпратените до четири държави запитвания за предоставяне на оферти за закупуване или използване на изтребители за нуждите на българските Военновъздушни сили. Той посочи, че целта е до 2023 г., когато се очаква да приключи ресурсът на МиГ-29, страната ни да продължи да носи бойното си дежурство. Министър Стоянов припомни, че след придобиването на първите осем самолета F-16 през 2025 г. ще са необходими поне още 2-3 години, за да може те да бъдат експлоатирани пълноценно. „През 2027 г. по проекта за следващ договор трябва да пристигнат останалите осем самолета, за да имаме пълноценна ескадрила. Тя ще придобие бойна готовност едва към 2030 г. Този период трябва да бъде запълнен с нещо друго, ако не искаме някой друг да носи бойното ни дежурство”, обясни министърът на отбраната Димитър Стоянов.
Той каза, че разговорите с Полша за предоставяне на ремонтирани двигатели за МиГ-29 са в напреднал етап и през следващите две седмици се очаква оферта за първите два двигателя, които са необходими на българските ВВС възможно най-бързо. „Незавидно е положението с изтребителната авиация. Нашите пилоти летят 7-8 пъти по-малко от колегите си”, подчерта отново министър Стоянов и посочи причината за това – неглижирането на армията през годините. По повод твърденията, че България не може да поддържа два типа самолети, той припомни, че към момента обслужваме 14 типа военни въздухоплавателни средства, а в изтребителната авиация те са три типа.
Министър Стоянов разясни лизинговата процедура, като уточни, че при този вариант след изтичането на договореното ползване на самолетите, те могат да бъдат върнати или закупени. „За нас има два важни фактора – първият е времето за наемане на самолетите, за подготовка на летателния и на инженерно-техническия състав; вторият е цената, като стремежът е към възможно най-ниската. Към момента нашето желание е не да придобием, а само да използваме самолети за определен период от време”, заяви той.
Министърът на отбраната коментира и протичащите преговори с Италия за закупуване на две подводници. Той подчерта необходимостта от придобиването им заради променената стратегическа среда и усложнената ситуация в Черно море.
Източник: mod.bg