Днес трябва да покажат за първи път енигматичния самолет.
Наскоро Военновъздушните сили на САЩ оповестиха, че на 2 декември 2022 г. най-сетне ще покажат енигматичния бомбардировач B-21 Raider. От ВВС и компанията производител „Нортроп Груман“ твърдят, че всички досегашни изображения на бомбардировача са художествени и светът не е виждал как в действителност изглежда той. Датата на представянето беше оповестена в края на октомври. От „Нортроп Груман“ казват, че на практика светът ще види за първи път истински самолет от шесто поколение. Събитието ще се проведе в производствените халета на компанията в Палмдеийл, Калифорния.
САЩ за последно въведоха нов бомбардировач преди повече от 30 години. B-21 Raider ще осигури на нацията огромна бойна способност, която може да бъде използвана в редица операции в силно оспорвана среда в бъдеще. Въпреки че по принцип представянето на нови самолети не е от най-големите новинарски събития извън света на отбраната, публичното представяне на нов стратегически бомбардировач е събитие, което се случва веднъж на едно поколение. И затова със сигурност може да се очаква, че представянето на B-21 ще предизвика публичния интерес, освен интереса на висшето ръководство на Пентагона и военните среди.
От висшето ръководство на американските ВВС поясниха обаче, че тези, които имат щастието да видят на живо бомбардировача, няма да могат да го разглеждат обстойно, а само от определен ъгъл, за да няма възможност за събиране на тайна информация за дизайна. Всичко, свързано с този самолет, е дълбоко класифицирана информация. Дълбоко секретни са и данните за разходите по разработването, производството и действителната цена на самолета. „Нортроп Груман“ печели договора за изграждането му през 2015 г. Оттогава в публичното пространство се носят някакви цифри, но никой не може да каже, че те са действителните, а и едва ли това някога ще стане ясно. Предполага се, че фазата на разработване струва някъде около $21, 4 млрд. А що се отнася до крайната цена на един самолет, цифрата, която се обсъжда, е $550 млн., но и тя не е сигурна. Това, което се знае със сигурност, е, че Пентагонът контролира много строго публикуването на всички данни за разходите, отнасящи се до програмата.
До този момент „Нортроп Груман“ е разкрил, че в производство са шест бомбардировача, като първият полет е планиран за 2023 г. Другото, което казват от компанията, е, че самолетът се е преместил от производствената линия при съоръженията за настройки и калибриране, където ще бъде подложен и на тестове, за да се гарантира, че всички изисквания на ВВС ще бъдат изпълнени. Говори се, че ВВС се готвят да закупят най-малко 100 B-21, а първата оперативна база за бомбардировача ще бъде военновъздушната база Елсуърт в Южна Дакота.
Стратегическата бойна авиация има способността да държи под прицел всяка противникова цел по целия свят и това е решаваща способност. Това дава възможност на командирите да поразяват цели, защитени дълбоко зад вражеските линии. Те са от решаващо значение за врага, който трябва да поддържа оперативните си бойни способности и бойната си мощ. Стратегическите удари на авиацията нямат нищо общо с тактическите битки по фронтовата линия, които обикновено оставят вътрешните цели на противника недокоснати.
От „Нортроп Груман“ съобщават, че първият B-21 е завършил първите си наземни тестове в Палмдейл, Калифорния. Най-критичен е бил тестът за калибриране на товарите. Тренировката включва също конфигуриране на инструментите на въздухоплавателното средство и проверка на неговата структурна цялост чрез подлагането му на различни видове и количества стрес.
Тези наземни изпитания са успешни за първия от шестте самолета и той ще продължи пътя си към първия си полет през следващата година. Следва фазата на тестовете на захранването, на различните подсистеми и полагане на покритията и боята. Преди бомбардировачът да се издигне за първия си полет, ще се проведат ниско- и високоскоростни изпитания на двигателите. След това B-21 ще лети от Палмдейл до военновъздушната база Едуардс в Калифорния, където ще премине през всички летателни тестове.
Суперустройство за полетни данни
Американската компания „Къртис-Райт“ създаде високотехнологично устройство с размери на футболна топка, което ще събира данни по време на полета на изтребител F-35. Устройството се нарича Quick Reaction Instrumentation Package (Пакет от инструментариум за бързо реагиране) (QRIP). Наричат го още „Пакет за бързо реагиране“, който ще спестява пари и място. Това е технология за бойното поле, както се изразяват експертите. През март 2022 г. пилотите инсталираха устройството QRIP на изтребител F-35A във военновъздушната база Хил в Юта. Това е първият оперативен изтребител, който получава такова устройство. То трябва да записва полетни данни, които биха могли да доведат до по-бърза разработка на софтуер, по-добро препрограмиране и ускорено придобиване на нови продукти за пилотите. Устройството се монтира в оръжейния отсек на самолета. То ще бъде тествано от пилотите на 59-а ескадрила от ВВС на САЩ във военновъздушната база Нелис, Невада.
От командването на ескадрилата коментираха, че се надяват тези устройства да бъдат качени и на други изтребители като F-16 с удължен експлоатационен живот от 12 000 часа, както и на морските F-18.
От 59-а ескадрила поясниха още, че в миналото тестовите изтребители F-35 записваха полетни данни с 2500-килограмова капсула, която заема целия оръжеен отсек и струва $25 млн. Понякога достъпът до данните отнема седмици или месеци.
Новото устройство QRIP тежи 8 км и има размерите на футболна топка. Цената му е $230 000. Записва един терабайт данни за полета. Пакетът е свързан с компютрите на F-35 и събира данни за всичко – от надморската височина на полета до евентуалните повреди, които биха могли да настъпят. Включително и по време на мисии устройството събира данни от всички системи на самолета.
Изкуствен интелект срещу рояци дронове
Компанията „Литей Системс“ разработи за Министерството на отбраната на САЩ радарна система (C-UAS) срещу безпилотни летателни апарати. Системата използва изкуствен интелект (AI ) и принципите на машинното обучение за защита и противодействие на рояци от дронове. Системата C-UAS може да открива, идентифицира, проследява и разрушава системи от дронове, работещи във въздуха, на земята или в електромагнитния спектър за водене на електронна война. Системата е автономна и реагира автоматично. Целта на това високотехнологично решение от следващо поколение е да се увеличи скоростта при вземането на решения от машината при идентифициране на реални заплахи, главно от рояците дронове. В немалко случаи рояците надделяват над съществуващите системи за противодействие. Използвайки изкуствен интелект и връзки за данни, дроновете могат да объркат отбранителната система, могат да комуникират и да изпълняват решения със скорост, несравнима с човешките способности.
„Литей Системс“ взема предвид и бъдещите заплахи, при които системи от автономни дронове могат да се прегрупират помежду си, за да преодолеят системата за защита. C-UAS може да защитава критична инфраструктура, да се монтира на леки превозни средства и на безпилотни роботизирани сухопътни машини.