Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Загадъчният стелт бомбардировач В-21

[post-views]
Загадъчният стелт бомбардировач В-21

Днес трябва да покажат за първи път енигматичния самолет.

Наскоро Военновъздушните сили на САЩ оповестиха, че на 2 декември 2022 г. най-сетне ще покажат енигматичния бомбардировач B-21 Raider. От ВВС и компанията производител „Нортроп Груман“ твърдят, че всички досегашни изображения на бомбардировача са художествени и светът не е виждал как в действителност изглежда той. Датата на представянето беше оповестена в края на октомври. От „Нортроп Груман“ казват, че на практика светът ще види за първи път истински самолет от шесто поколение. Събитието ще се проведе в производствените халета на компанията в Палмдеийл, Калифорния.

САЩ за последно въведоха нов бомбардировач преди повече от 30 години. B-21 Raider ще осигури на нацията огромна бойна способност, която може да бъде използвана в редица операции в силно оспорвана среда в бъдеще. Въпреки че по принцип представянето на нови самолети не е от най-големите новинарски събития извън света на отбраната, публичното представяне на нов стратегически бомбардировач е събитие, което се случва веднъж на едно поколение. И затова със сигурност може да се очаква, че представянето на B-21 ще предизвика публичния интерес, освен интереса на висшето ръководство на Пентагона и военните среди.

От висшето ръководство на американските ВВС поясниха обаче, че тези, които имат щастието да видят на живо бомбардировача, няма да могат да го разглеждат обстойно, а само от определен ъгъл, за да няма възможност за събиране на тайна информация за дизайна. Всичко, свързано с този самолет, е дълбоко класифицирана информация. Дълбоко секретни са и данните за разходите по разработването, производството и действителната цена на самолета. „Нортроп Груман“ печели договора за изграждането му през 2015 г. Оттогава в публичното пространство се носят някакви цифри, но никой не може да каже, че те са действителните, а и едва ли това някога ще стане ясно. Предполага се, че фазата на разработване струва някъде около $21, 4 млрд. А що се отнася до крайната цена на един самолет, цифрата, която се обсъжда, е $550 млн., но и тя не е сигурна. Това, което се знае със сигурност, е, че Пентагонът контролира много строго публикуването на всички данни за разходите, отнасящи се до програмата.

До този момент „Нортроп Груман“ е разкрил, че в производство са шест бомбардировача, като първият полет е планиран за 2023 г. Другото, което казват от компанията, е, че самолетът се е преместил от производствената линия при съоръженията за настройки и калибриране, където ще бъде подложен и на тестове, за да се гарантира, че всички изисквания на ВВС ще бъдат изпълнени. Говори се, че ВВС се готвят да закупят най-малко 100  B-21, а първата оперативна база за бомбардировача ще бъде военновъздушната база Елсуърт в Южна Дакота.

Стратегическата бойна авиация има способността да държи под прицел всяка противникова цел по целия свят и това е решаваща способност. Това дава възможност на командирите да поразяват цели, защитени дълбоко зад вражеските линии. Те са от решаващо значение за врага, който трябва да поддържа оперативните си бойни способности и бойната си мощ. Стратегическите удари на авиацията нямат нищо общо с тактическите битки по фронтовата линия, които обикновено оставят вътрешните цели на противника недокоснати.

От „Нортроп Груман“ съобщават, че първият  B-21 е завършил първите си наземни тестове в Палмдейл, Калифорния. Най-критичен е бил тестът за калибриране на товарите. Тренировката включва също конфигуриране на инструментите на въздухоплавателното средство и проверка на неговата структурна цялост чрез подлагането му на различни видове и количества стрес.

Тези наземни изпитания са успешни за първия от шестте самолета и той ще продължи пътя си към първия си полет през следващата година. Следва фазата на тестовете на захранването, на различните подсистеми и полагане на покритията и боята. Преди бомбардировачът да се издигне за първия си полет, ще се проведат ниско- и високоскоростни изпитания на двигателите. След това  B-21 ще лети от Палмдейл до военновъздушната база Едуардс в Калифорния, където ще премине през всички летателни тестове.

Суперустройство за полетни данни

Американската компания „Къртис-Райт“ създаде високотехнологично устройство с размери на футболна топка, което ще събира данни по време на полета на изтребител F-35. Устройството се нарича  Quick Reaction Instrumentation Package (Пакет от инструментариум за бързо реагиране) (QRIP). Наричат го още „Пакет за бързо реагиране“, който ще спестява пари и място. Това е технология за бойното поле, както се изразяват експертите. През март 2022 г. пилотите инсталираха устройството  QRIP на изтребител  F-35A във военновъздушната база Хил в Юта. Това е първият оперативен изтребител, който получава такова устройство. То трябва да записва полетни данни, които биха могли да доведат до по-бърза разработка на софтуер, по-добро препрограмиране и ускорено придобиване на нови продукти за пилотите. Устройството се монтира в оръжейния отсек на самолета. То ще бъде тествано от пилотите на 59-а ескадрила от ВВС на САЩ във военновъздушната база Нелис, Невада.

От командването на ескадрилата коментираха, че се надяват тези устройства да бъдат качени и на други изтребители като F-16 с удължен експлоатационен живот от 12 000 часа, както и на морските F-18.

An F-35A Lightning II assigned to Luke Air Force Base, Ariz., prepares to be refueled by a KC-135 Stratotanker assigned to the 161st Air Refueling Wing during a local sortie, Sept. 16, 2022. The 161st ARW operates out of Goldwater Air National Guard Base, conducting regular air refueling missions with their regional partners at Luke AFB. (U.S. Air National Guard photo by Staff Sgt. James A. Richardson Jr.)

От 59-а ескадрила поясниха още, че в миналото тестовите изтребители  F-35 записваха полетни данни с 2500-килограмова капсула, която заема целия оръжеен отсек и струва $25 млн. Понякога достъпът до данните отнема седмици или месеци.

Новото устройство QRIP тежи 8 км и има размерите на футболна топка. Цената му е $230 000. Записва един терабайт данни за полета. Пакетът е свързан с компютрите на  F-35 и събира данни за всичко – от надморската височина на полета до евентуалните повреди, които биха могли да настъпят. Включително и по време на мисии устройството събира данни от всички системи на самолета. 

Изкуствен интелект срещу рояци дронове

Компанията „Литей Системс“ разработи за Министерството на отбраната на САЩ радарна система (C-UAS) срещу безпилотни летателни апарати. Системата използва изкуствен интелект (AI ) и принципите на машинното обучение за защита и противодействие на рояци от дронове. Системата C-UAS може да открива, идентифицира, проследява и разрушава системи от дронове, работещи във въздуха, на земята или в електромагнитния спектър за водене на електронна война. Системата е автономна и реагира автоматично. Целта на това високотехнологично решение от следващо поколение е да се увеличи скоростта при вземането на решения от машината при идентифициране на реални заплахи, главно от рояците дронове. В немалко случаи рояците надделяват над съществуващите системи за противодействие. Използвайки изкуствен интелект и връзки за данни, дроновете могат да объркат отбранителната система, могат да комуникират и да изпълняват решения със скорост, несравнима с човешките способности.

„Литей Системс“ взема предвид и бъдещите заплахи, при които системи от автономни дронове могат да се прегрупират помежду си, за да преодолеят системата за защита. C-UAS може да защитава критична инфраструктура, да се монтира на леки превозни средства и на безпилотни роботизирани сухопътни машини.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани