Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Тилтроторите спечелиха състезанието

[post-views]
Тилтроторите спечелиха състезанието

Армията на САЩ избра на 5 декември самолета  Bell V-280 Valor. Той ще замени почитаемия боен хеликоптер  UH-

60 Black Hawk, който лети по бойните полета от 70-те години на миналия век. V-280 Valor (храброст) е многоцелеви военен самолет, тилтротор, за вериткално излитане и кацане, както и хоризонтален полет. Съперникът му в силно оспорвания конкурс по програмата  FLRAA – за бъдещ щурмови самолет с голям обсег, инициирана от армията на САЩ,  е  Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant-Х, който е с два коаксиални ротора, въртящи се в противоположни посоки за по-голяма стабилност.  Bell V-280 Valor ще служи главно на Морската пехота и на Командването за специални операции на ВВС на САЩ.

Компанията „Бел“ е собственост на американския индустриален конгломерат „Текстрон“ и по този договор може да получи във времето над $7 млрд. „Бел“ създаде V-280, базирайки се на дизайна на тилтроторния самолет  V-22 Osprey, създаден от „Бел“ и „Боинг“ в края на 80-те години на миналия век. Въвеждането му на въоръжение става през 2007 г.

Тилтроторът може да излита и да каца вертикално като хеликоптер, но и да завърта витлата си и да лети хоризонтално. Това му дава възможност да лети с по-голямата скорост на самолет с фиксирано крило. Комбинацията между тилтротора, иновативното цифрово инженерство и отворената архитектура, вложени във V-280, предлагат на армията щурмови самолет с далечен обсег от ново поколение, притежаващ изключителна оперативна гъвкавост при работа в тежки природни и метеорологични условия. От „Текстрон“ съобщават още, че за V-280 е избран двигател на „Ролс-Ройс“. Според договора първият V-280 трябва да полети през 2025 г.

Самолетът „Bell V-280 Valor“ е с тилтротор, създаден от „Бел“ и „Локхийд Мартин“. Разработен е специално за програмата  FLRAA и първият му полет се провежда през декември 2017 г. в Амарило, Тексас. Тогава започват и изпитанията.

През април 2018 г. е пуснат да лети 19 ч, като достига скорост 150 км/ч. През май скоростта му е вече 350 км/ч в. След 155 ч изпитания на роторите и 70 летателни часа, през декември 2018 г. достига скорост от 460 км/ч. След една година – през януари 2019 г. скоростта е 520 км/ч. А през декември 2020 г. самолетът V-280 след 200 летателни часа достига и максималната си скорост от 565 км/ч.

Secretary of the Army, Hon. Ryan D. McCarthy, attends a Boeing-Sikorsky flight demo of the SB-1 Defiant, the SARA, and the S-97 Raider at the William P. Gwinn airport in West Palm Beach, F.L., Feb. 20, 2020. (U.S. Army photo by Sgt. Dana Clarke)

Двигателят AE 1107F е турбовитлов с мощност 7000 к. с. Максималното тегло при излитане е 14 т с обхват от 3900 км. Ефективният боен обсег е до 1480 км. Разликата между V-280 и базовия модел  V-22 Osprey е, че двигателите остават неподвижни, докато задвижващите валове и витлата се накланят. Задвижващ вал минава и през фиксираното крило, което дава възможност на самолета при авария да лети с един двигател. V-280 е много по-лек от V-22, може да изстрелва по време на полет ракети и малки безпилотни летателни апарати. Екипажът е от 4 души, вози и 14 войници. Има дължина 15, 4 м, ширина 24, 93 м, височина 7 м и празен тежи  8, 2 т. Витлата имат диаметър 10, 7 м. Крейсерската му скорост е 520 км/ч.

Лека бойна машина с тежко въоръжение

Белгийската компания „Джон Кокерил Дефанс“ разработи нова интегрирана бойна машина  Cockerill i-X. Машината  е стелт и е предназначена за сухопътни операции. Екипажът е от двама души – стрелец и шофьор. На купола може да се монтират 25-мм и 30-мм оръдие, както и картечница 7, 62 мм. Освен това изстрелва противотанкови ракети и ракети за противовъздушна отбрана. Машината е много мобилна и се движи с висока скорост по бойното поле.

На практика това е наземен прехващач и може да проследява няколко цели. Защитена е от балистични заплахи и мини. Системата за наблюдение осигурява ситуационна осведоменост на 360 градуса. Оборудвана е с телевизор, инфрачервен сензор и лазерен далекомер. Термосензорът „вижда“ до 13, 5 км.

Машината може да се оборудва с от две до четири противотанкови ракети и тежка картечница 12, 7 мм. В нея има внедрен изкуствен интелект, който интегрира информацията от сензорите. Задвижва се от хибриден двигател с мощност 800 к. с. Развива до 200 км/ч на равен път и до 160 км/ч в пустинята.  От 0 до 100 км се ускорява за 6 сек. Има вградени крикове за измъкване при затъване в пясък и 600 км пробег.

Мощни дронове срещу радари и себеподобни

Тайван разработи голям безпилотен летателен апарат Teng Yun, който прилича на американския MQ-9 Reaper и може да издържа във въздуха до 24 ч. Големият дрон е дело на Националния институт за наука и технологии „Чунг-Шан“ на Тайван в Тайчунг.

През този месец Тайван показа своите нови самостоятелни разработки на дронове. Институтът „Чунг-Шан“, който разработва военни технологии, показа и дрона Chien Hsiang, предназначен да унищожава вражески радари и други дронове. Това е дрон за еднократна употреба, официално наречен боеприпас. Превозва се по една дузина с камион. Дронът камикадзе се изстрелва от вградена ракета и се насочва от витлов двигател, преди да се разбие в целта. Демонстриран беше и хеликоптерен дрон за наблюдение, разузнаване и комуникация. Очаква се Тайванската армия да получи 100 такива дрона.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Михаил Григоров

Най-ново

Единична публикация

Избрани