Подготвихме 39 курса за екипажите на новите патрулни кораби за ВМС, казва началникът на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“.
– Г-н флотилен адмирал, празникът на Морското училище е на 9 януари и това е логичен повод за годишна равносметка. Успяхте ли да запазите водещите си позиции сред световните морски университети?
– Изпратихме една изключително предизвикателна, успешна и донякъде доста трудна година. От гледна точка на присъствието на ВВМУ в челните редици на световните морски университети: отстъпихме от второ на четвърто място, но и това място в ранглистата на МАМУ (Международната асоциация на морските университети) е достойно. Успяхме да повишим броя на точките в рейтинговата система, но и други университети се развиват успешно. Много ни е трудно да се конкурираме с организации, чийто дневен бюджет е еквивалентен на годишния бюджет на ВВМУ. Но, в общи линии, напълно реализираме този елемент от нашите стратегически цели и декларираното ниво на амбиции: да бъдем в първата десетка на класацията на МАМУ.
Тук бих добавил и едно допълнително постижение, че през изминалата 2022 г. бе проведен ресертификационен одит на нашето Морско училище от Министерството на земята, инфраструктурата и транспорта на Япония, който потвърди оценката за високото качество на образованието, което получават нашите възпитаници. Това ще позволи и през следващите пет години завършилите тук морски специалисти да могат да работят на кораби, плаващи под японски флаг без допълнителни изпити и сертификации. Това е завоевание, с което не можем да не се гордеем.
– Кое бе най-голямото предизвикателство през изминалата година?
– Преодоляването на ограниченията, които ни наложи COVID пандемията. На практика това не само ни затрудни, но и увеличи нашите способности за преподаване. Но едновременно с това се сблъскахме с определени проблеми, свързани с мотивацията на обучаемите и със степента на интегрирането им в учебния процес. Затова през 2022 г. голяма част от нашите амбиции и усилия бяха насочени в тази посока: Да възстановим в максимално възможната степен нормалното функциониране на учебния процес. Трябваше да се преборим, особено в COVID обстановката, с някои дефицити, които са създадени у нашите възпитаници по времето на обучението им в средните училища. Значително по-леко този процес протече при нашите курсанти. При тяхното обучение традиционно продължават да се развиват класическите специалности за ВМС: корабоводене, корабни машини и механизми, военноморски комуникационни и радиотехнически системи, военноморска логистика.
През изминалата година сериозни усилия положихме и при утвърждаването на новите ни специалности: кибероперации и мехатроника. И, разбира се, на нашата най-голяма гордост през последните пет-шест години: съвместната програма между ВВМУ, Медицинския университет – Варна, и Военномедицинска академия. Щастливи сме, че първият випуск е вече в шести курс, завърши академичното си обучение и в момента преминава системата от държавни стажове и държавни изпити.
През годината бяхме принудени да се сблъскаме с още едно предизвикателство: значителното количество слаби оценки, което получиха зрелостниците на матурите при завършването на средното им образование. Това ни принуди да търсим допълнителни механизми да мотивираме нашите кандидати, за да можем да направим най-добрата селекция за бъдещите обучаеми по гражданските специалности.
– Продължава ли в Морското училище активната научноизследователска и развойна дейност?
– Разбира се. Нейният основен акцент са проблемите на ВМС, в частност, и на Въоръжените сили като цялост, най-вече на Българската армия. ВВМУ намери възможност да реализира своите научни компетентности и в други области. Участваме в няколко национални научни програми. На първо място бих отбелязал съвместната ни програма със Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и с Българския антарктически институт. С тях ние сме в консорциум, който оперира т.нар. „Модул 2“ на научната програма – научноизследователският кораб „Св. св. Кирил и Методий“. Изминалата година бе изключително важна по отношение на ремонтирането, усвояването и модернизацията на кораба, набавянето на допълнително оборудване за неговата мисия. И въпреки краткото време и недостига на средства (до есента, когато правителството отпусна допълнителното финансиране за кораба), въпреки необходимостта да се спазват стриктно изискванията на Закона за обществените поръчки при придобиването на ново оборудване и при извършването на някои ремонтни дейности ние успяхме. Успяхме да подготвим кораба, чийто екипаж вече уверено изпълни първия етап от плаването в Черно и в Средиземно море. За първи път в историята на Морското училище наш учебен кораб посрещна Новата година по време на плаване, и то в Средиземно море. Убеден съм, че нашият екипаж и изследователите от 31-вата българска експедиция до Ледения континент ще изпълнят на 100% целия план за научноизследователската работа.
Продължава и успешното развитие на инфраструктурата на училището. Едно от най-големите ни предизвикателства е строителството на дълбоководния ни басейн. В момента преминахме към едновременно реализиране на първата и втората фаза на изграждането на този комплекс. Втората фаза е свързана с придобиването и оборудването на специална система за симулиране на евакуация от повреден хеликоптер на море. Можем да кажем, че първият хеликоптер тренажор на Военноморското училище е на наш терен. Преминахме през доста сложна съгласувателна процедура за подготовката на проектната документация на т.нар. „Втора фаза“, защото тук става дума за съоръжение с повишена опасност. Трябваше документацията да премине през всички компетентни органи за проверка и съгласуване. Този процес е вече завършен. Сега вече няма пречки да се реализират както монтажът на хеликоптерния симулатор, така и вече окончателното „затваряне“ на сградата. Решението, което взехме за забавянето на това „затваряне“, бе обосновано от необходимостта първо да се монтира хеликоптерният симулатор, за да се елиминират и най-малките възможности за увреждането му.
– Колко обучаеми имате през тази учебна година?
– Вече сме в края на първия семестър. В началото му обучаемите бяха около 3200. В края на януарската сесия очакваме да са около 3000. Има и такива, които не са достатъчно мотивирани и ще отпаднат. По същата причина очакваме в края на юни нашите обучаеми да са около 2800 души. Това е естествен селективен процес.
– Как ВВМУ ще участва в придобиването на нови способности от ВМС, и по-специално с влизането в строя на двата многофункционални модулни патрулни кораба?
– Задачата за подготовката на новите екипажи на строящите се два многоцелеви кораба за ВМС бе поставена още от предходната 2021 г. В тази връзка ВВМУ разработи комплект от програми за 39 курса, които да бъдат използвани за подготовка на екипажите на бъдещите кораби. Това са курсове по английски език, по базова техническа подготовка, която да издигне професионализма на членовете на двата екипажа по отношение на новите технологии. Особен акцент се поставя върху усвояването на различен тип корабни оборудване и въоръжение, които ще бъдат използвани при двата кораба. Тази наша дейност ще бъде интегрирана в подготовката, която се осигурява от фирмата строител на двата плавателни съда, както и от основните компании – доставчици на въоръжение и техническо оборудване. Идеята е подготовката във ВВМУ да бъде изпреварваща и подготвяща към финалната подготовка, която ще бъде осигурена от тези компании. Имаме готовност да работим и по проблема за подготовката на екипажи на подводници, ако ситуацията наложи това.