Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Бригаден генерал Юлиян Радойски: „Пред училището ни не стоят проблеми, а предизвикателства“

[post-views]
Бригаден генерал Юлиян Радойски: „Пред училището ни не стоят проблеми, а предизвикателства“

Автор: Красимир Митов

Господин бригаден генерал, в края на миналата година получихте юбилейна грамота и плакет по повод 110 г. от създаването на бойната ни авиация от командира на ВВС генерал-майор Димитър Петров. Какво представлява за вас това отличие?

Приемам отличието като признание за неуморния труд на целия колектив и положените неимоверни усилия и амбиция при възстановяването на ВВВУ. Затова си позволих да споделя наградата най-напред с курсантите летци-пилоти, защото техният успех е резултат от дейността на много специалисти.

Кои бяха по-важните събития през миналата година в процеса на възстановяването на ВВВУ?

Изминалата 2022 г. е третата от възстановяването на ВВВУ „Георги Бенковски“ като самостоятелна академична институция във военнообразователната система. Динамичното и ускорено възходящо развитие на ВВВУ беше белязано от плодотворни усилия за превръщането и утвърждаването му като национален център за подготовка на авиационни специалисти с висше и средно образование за нуждите на авиационния отрасъл и ядро на приложни научни изследвания в интерес на бъдещото развитие на ВВС и гражданската авиация в България. В изпълнение на тези високи, но реалистични амбиции през годината бяха осъществени редица проекти като: реконструкция на сградния фонд на училището в района; внедряването на нови специализации с нови бакалавърски програми за образование на курсанти, адекватни на европейската и съюзна квалификационна рамка за професията офицер, както и утвърждаването на нова, уникална за страната гражданска специалност „Авиационен мениджмънт“; Развитие на нови способности за практическото обучение на бъдещите военни пилоти – получаването и усвояването на учебните самолети ZLIN и съответната реконструкция на ТБР за тяхната експлоатация

Кои от поставените цели постигна ръководството на училището и в кои направления?

Глобалната цел на ръководството на училището не само през 2022 г. но и за целия тригодишен период от неговото учредяване, беше да се постигнат с интегрираните усилия на целия академичен и административно-осигуряващ състав високите цели за способности, заложени от Министерството на отбраната и превръщането на ВВВУ „Г. Бенковски“ в устойчива оперативно съвместима национална система за образование и подготовка на бъдещите лидери във ВВС и високо подготвени кадри за авиационния отрасъл на икономиката на страната. В този смисъл беше развита и усъвършенствана доктриналната и вътрешно нормативна база за функциониране на училището като пълноценна и амбициозна академична организация. Организационната структура на ВВВУ беше приведена в съответствие със стратегическите цели и насоките за развитие на висшето и средното образование. Личният състав на училището се усъвършенства в качествено отношение, разчита се много на навлизането на млади хора и постигането на приемственост като се използва потенциала на по-опитните кадри. Академичното израстване на преподавателския състав бележи ръст. Материалната и социално-битовата база на училището претърпя коренни преобразования за рязко повишаване на капацитета на образователния процес и въвеждането на иновативни методи и средства. Очаква се с разумна увереност предоставянето на нови въздухоплавателни апарати, тренажори и софтуер. Оперативната съвместимост и споделянето на опита със сродни академии на съюзни държави бяха развити с обмен на преподаватели и обучаеми по линия на програмата „Еразъм“ и на базата на двустранни договори. Личностното усъвършенстване и развитие на командно-организаторските качества на бъдещите военни лидери, адекватно на единните изисквания към подготовката на офицерите в НАТО са издигнати на качествено ново по-високо равнище. Развиват се публично-частното партньорство с организации от страната със сроден предмет на дейност, както и взаимодействието с други висши и средни училища.

Кое е новото в академичната дейност на училището? Какви нови учебни планове и програми бяха въведени?

През изминалата 2022 г. бяха обновени учебните планове по следните военни специализации: „Летец пилот“ със съпътстваща гражданска специалност „Авиационен мениджмънт“; „Ръководител на полетите (Щурман – управление на въздушното движение)“ със съпътстваща гражданска специалност „Авиационни електронни системи за управление на въздушното движение“; „Радиоелектронно оборудване на летателни апарати“ със съпътстваща гражданска специалност „Електроника“; „Летателни апарати и авиационни двигатели“ със съпътстваща гражданска специалност „Въздухоплавателни средства и авиационни двигатели“; „Авиационно въоръжение“ със съпътстваща гражданска специалност „Роботехнически авиационни системи“; „Комуникационни, информационни и навигационни системи“ със съпътстваща гражданска специалност „Електроника“; „Авиационни, електроприборни и автоматични системи“ със съпътстваща гражданска специалност „Автоматика, информационна и управляваща техника“; „Логистика на Военновъздушните сили“ със съпътстваща гражданска специалност „Авиационен мениджмънт“.
Новото при обучението на курсантите и студентите е възможността за придобиване от обучаемите на свидетелства за правоспособност – любител пилот на самолет (PPL) или свидетелство за правоспособност за техническо обслужване и летателна експлоатация, приложими в гражданското въздухоплаване.

Какво е развитието на академично-преподавателския състав и какви задачи стоят пред катедрите и факултет „Авиационен“?

От възстановяването на ВВВУ “Георги Бенковски“ през 2020 г. до сега са проведени конкурси и назначени съответно:12 асистента, 3 главни асистента, 3 доцента, 3 професора. Основните задачи пред катедрите и факултет „Авиационен“ са: повишаване качеството на учебния процес, осъвременяване на лабораторното оборудване и материалната база, попълване на академичния състав с мотивирани кандидати, повишаване на научната продукция (статии, доклади, учебници и монографии).

Каква е международната дейност на ВВВУ и в какви сфери на партньорство участва?

Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“ развива активна международна дейност в различни направления и аспекти като системно се разширява списъкът на международните партньори и се затвърждава доброто трансгранично сътрудничество със страни от целия свят. ВВВУ „Георги Бенковски“ притежава „Еразъм Харта“ от 2021 г. – Ref. Ares (2021)1526648-27/02/2021 и има сключени към момента два активни договора с „Център за развитие на човешките ресурси“ за финансиране по програма „Еразъм +“ на мобилност с цел обучение и практика. Очаква се одобрението на трети проект за периода 2023-2025 г. От възможностите за обмен по програма „Еразъм+“ могат да се възползват както курсанти и студенти, така и всички преподаватели и персонала на училището.
Към момента ВВВУ има вече сключени договори за сътрудничество и обмен с 15 университета и военни академии от Румъния, Полша, Чехия, Унгария, Естония, Испания, Франция, Сърбия и Португалия. В обмена наопит до момента са участвали 17 курсанти и 17 преподаватели. Освен входящата и изходяща мобилност, която подготвяме за следващия семестър на академичната 2022-2023 год. , активно се работи и върху първата Международна седмица (1st International Air Force Cadets’ Week), организирана от ВВВУ, която ще се състои през март 2023 г., с участие на 11 университета от 8 различни държави.
ВВВУ има сключени договор за техническо сътрудничество с компанията „Локхийд Мартин“, като вече беше проведен пилотен курс с инструктори от компанията. Целта е академичен състав от ВВВУ да премине курс за „обучение на обучаващите“. След успешното завършване преподавателите от ВВВУ ще получат сертификати, позволяващи им да преподават различните системи на самолет Ф-16. Същинският курс започва на 16 януари 2023 г. и ще продължи до месец август. Като част от договора предстои и изграждането на виртуална реалност за обучение на технически състав за самолет Ф-16. Предвижда се проектът да бъде финализиран до края на 2023 г.

Какви задачи решихте в сферата на учебно-материалната база и какво предстои в бъдеще?

През 2020 г. първата задача, която изпълнихме, бе ремонт на покривите на учебните корпуси и на спалния корпус на курсантите чрез организиране на обществени поръчки. Бе организирана обществена поръчка за „Изпълнение на инженеринг – проектиране, авторски надзор и изпълнение на СМР“ на сградата на бившето плевенско училище „Марин Дринов“, която получихме безвъзмездно. Сградата е въведена в експлоатация с акт 16 и функционира като Изнесен комплекс за авиационно образование (ИКАО) към училището, в който вече се обучават курсанти и студенти.
През 2022 г. организирахме обществени поръчки за: линейна газификация на района на училището, която е въведена в експлоатация с акт 16; доставка на офис оборудване, компютри, интерактивни дъски, климатици и мебели за обзавеждане на центъра за настаняване на обучаеми в ИКАО.
Със собствени сили и средства извършихме следните ремонти: ремонтирани са повече от 60 спални помещения в корпус „Курсанти“; изградени са нови оръжейни в корпус „Курсанти“; обновени са 2 компютърни кабинета за чуждоезиково обучение в учебен корпус „А“; обновени са над 20 офиса и 12 кабинета за нуждите на Професионалния сержантски колеж и за обучение на курсанти и студенти; изграден е център за въздушно и космическо наблюдение и други текущи ремонти.
С цел провеждане на качествено обучение в електронна среда в условията на КОВИД криза осигурихме: високоскоростен интернет до всяка стая в корпус „Курсанти“; доставихме съвременно оборудване и високоскоростен интернет в голяма част от учебните кабинети и зали за реализирането на обучение в дигитална среда. Интегрирахме самостоятелна телефонна централа, осигуряваща нарастващите нуждите на училището и разширихме системата за видеонаблюдение (контрол на достъпа).

Предстои ни в бъдеще стартиране на процедурата за газификацията на един учебен корпус и корпус „Курсанти“ след края на отоплителния период. Имаме одобрен проект и разрешение за строеж от дирекция „Инфраструктура на отбраната“ МО, както и избран изпълнител. Предстои ни още организиране на процедура за вътрешен ремонт на един учебен корпус, организиране на процедура за вътрешен ремонт на „Лабораторен корпус на ТБР”, реализиране на втория етап за реконструкция на ИКАО, който включва изграждане на аула, фитнес зала, столова за бързо хранене, топла кухня за раздаване на храна и санитарни възли. Освен това ни предстои доизграждане на технологичен капацитет за провеждане на онлайн изпити за определяне степента на владеене на чужд език съгласно стандартизационно споразумение СТАНАГ 6001, както и привързване към комуникационната и информационна система ЩИТ и привързване към система NATO security WAN. Поставена е задача за усъвършенстване на интернет мрежата с цел оптимизиране на услугите.

От какво най-много се нуждае ВВВУ и на кого ще разчита при решаване на проблемите в бъдеще?

Отговорно мога да заявя, че ВВВУ разполага с научен потенциал, но е необходимо обновяване на материалната база, така че да отговаря на съвременните тенденции. По-конкретно става дума за симулатори и тренажори, позволяващи използването на виртуална реалност и смесена реалност.
Пред ВВВУ няма проблеми, а предизвикателства! Работим в тясно сътрудничество с командването на ВВС и дирекциите на МО и ще продължим да разчитаме на тяхната подкрепа.
В същото време се стремим към по-широко отваряне на училището към фирми и корпорации. Не е тайна, че големи компании имат интерес към нашите студенти!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани