Очакваме до август да завърши реконструкцията на полосата за излитане и кацане и рулевите пътеки, казва командирът на авиобаза Граф Игнатиево
– Г-н бригаден генерал, как върви реновацията на авиобаза Граф Игнатиево? Казвате, че от етапа „Разрушаване” сте минали към етап „Изграждане” на новите съоръжения? Колко реалистични са очакванията да завършите реконструкцията до края на август на тази година? Какво изисква това от състава на авиобазата?
– През май 2021 г. започнаха дейности по подготовката на районите за изграждане на нови инфраструктурни обекти в авиобазата, по разрушаване на сгради с отпаднала необходимост, както и разчистване на дървета и храсти. Тези дейности са финализирани, като с това се създадоха необходимите условия за стартиране на строителните процеси.
Към момента в авиобазата са стартирани 14 инфраструктурни проекта, по които се извършват различни видове строително-монтажни работи. Строителните дейности се извършват съгласно утвърдените календарни графици за изпълнение на обектите, в срок и без забавяне. Очакваме в края на август 2023 г. да завърши реконструкцията на полосата за излитане и кацане и рулевите пътеки. Същевременно през февруари тази година предстои стартиране на 7 нови инфраструктурни проекта. Част от обектите трябва да бъдат сертифицирани по отношение на сигурността от САЩ.
– Как изпълнявате основната задача на авиобазата по бойното дежурство по „Еър полисинг”? С какви трудности се сблъсквате?
– Вече четири месеца носим бойното дежурство с МиГ-29 от летище Пловдив. Тази основна задача на базата се изпълнява много отговорно, денонощно и без прекъсване, както изисква от нас националната система и тази за ПВО и ПРО на НАТО. Няма разлика в критериите за изпълнение на мисията по отношение на летището, от което действат изтребителите ни. Разликата е в натоварването и битовото осигуряване на състава, който е настанен в контейнери и временно изградени съоръжения за извършване на ежедневните дейности по поддръжката и експлоатацията на самолетите. Инженерно-техническият състав, от своя страна, при необходимост използва и ремонтната база в авиобаза Граф Игнатиево за отстраняване на възникнали откази по техниката. Работата изисква от целия състав много високо ниво на предварително планиране и организация.
– В анализа за 2022 г. наблягате на „тревожна прогресираща тенденция за свръхнатовареност и ресурсна ограниченост, която се отразява на нальота и на броя на подготвените летци за бойно дежурство”?
– Дейността на авиобазата се организира в съответствие с основния приоритет – носенето на непрекъснато бойно дежурство със самолет МиГ-29, поддържането и усъвършенстването на летателната подготовка за изпълнение на поставените задачи.
Факт е, че от години изпитваме сериозни затруднения в поддръжката на нашите самолети. Не бих казал, че причината е само в доставката на резервни части… Международната ситуация в момента допълнително ограничава възможностите за поддръжка, което се отразява пряко върху изправността на техниката и съответно върху летателната дейност. Това, естествено, рефлектира и върху възможността за приучване на нов летателен състав на самолет МиГ-29. Пилотите, които носят бойно дежурство, са малко на брой. Тяхната натовареност е изключително висока както поради големия брой дежурства, така и поради необходимостта от поддържане на вече придобити способности, осъществяване на ръководна и организационна дейност и провеждане на обучение на по-младия летателен състав. Така на практика нормалното служебно време от 168 часа месечно нараства до 230–260 часа на месец, което се равнява на 5 до 10 дни отработено време в повече на месец. Всички тези обстоятелства водят до максимална служебна ангажираност, свръхнатовареност и невъзможност за ползване на полагаемите компенсации и годишен отпуск. Както, надявам се, става ясно, че не говорим вече за тенденции, а за тревожна реалност.
Ще припомня още, че до 2016 г. бойното дежурство се носеше от два типа изтребителя – МиГ-21 и МиГ-29, което бе свързано с повече подготвени бойни летци, включени в охраната на въздушното пространство, и значително по-малко натоварване на състава. След преминаването в резерв на МиГ-21 част от състава бе приучен на МиГ-29, но в годините до днес има и естествен процес на отпадане на пилоти, които навършват пенсионна възраст и напускат редовете на ВВС.
– Какви са предизвикателствата, съпътстващи превъоръжаването с нов самолет? Какви са основните изисквания към инфраструктурата? Какво се изисква от летателния и поддържащия състав на базата?
– Превъоръжаването с нов тип и поколение авиационна техника като многоцелевите самолети Ф-16 блок 70 е мащабен и абсолютно нов за нас процес, в който трябва да отговорим на множество критерии и изисквания във всички аспекти за неговата успешна интеграция в състава на българските Военновъздушни сили.
Тук става въпрос за паралелно протичащи процеси – от една страна, изграждане на необходимата нова летищна инфраструктура, от друга – подготовката и обучението на летателен, инженерно-технически и осигуряващ състав. Уточняват се веригите за доставки и комуникация, както и се подготвя актуализация на документите, регламентиращи всички дейности, свързани с придобиването на самолета. Твърдя, че се отнасяме много отговорно към тази задача и не допускаме компромиси.
Едно от първите предизвикателства беше изготвянето на техническите задания за различните обекти и съоръжения. Те трябва да отговорят както на изискванията за експлоатация и обслужване на Ф-16, които са много по-високи от изискванията на всяка експлоатирана до момента платформа, така и на изискванията за сигурност, заложени от производителя, за да бъдат успешно сертифицирани впоследствие. Както казах вече, в етап на изграждане са част от обектите и е в ход ремонтът на пистата за излитане и кацане и пътеките за рулиране. Фирмите, които работят по тяхната реализация, са различни и се осъществява непрекъснат контрол и координация в строителния процес, както от експерти в авиобазата, така и от назначена комисия от МО.
Втората много важна наша задача е определянето на ядрото от специалисти – летци и инженерно-технически състав, които ще преминат първоначално обучение и подготовка в САЩ. Понеже говорим за изцяло нова летателна платформа, която има свои специфични процедурни изисквания за обслужване, ремонт и поддръжка, трябва много внимателно да се извърши самият подбор на хората. Общо 14 летци трябва да бъдат приучени на Ф-16 съгласно договора за придобиване на първите 8 самолета. По-голямата част от летците беше подбрана още през 2019 г. За жалост, не всички се справиха с това предизвикателство. Надявам се сега, когато нещата до голяма степен са изяснени, да стане по-леко.
Подборът на инженерно-техническия състав също не е лесен. Критериите за подбора изискват да обезпечим продължителен процес на усвояване на Ф-16 с достатъчно перспективен и високоподготвен състав, който владее на необходимото ниво разговорен и технически английски език. Вече може би добивате представа какви сложни процеси протичат във всички направления, за да положим успешно основите за приемането и усвояването на новите самолети.
– Какво изисква процесът на възможно най-дълго във времето използване на МиГ-29 до изтичането на техническия ресурс? Възможно ли е да извършвате „Еър полисинг” чрез съвместно дежурство на Ф-16 и МиГ-29?
– За да се използват най-дълго във времето самолетите МиГ-29 до изтичането на техническия им ресурс, се изисква своевременна доставка на агрегати с ограничен ресурс, резервни части и консумативи. Това ще осигури регулярна летателна дейност и изпълнение на поставените пред летателния състав на авиобазата задачи.
Всеки тип боен самолет се експлоатира в съответствие със специално разработена стратегия за техническа експлоатация. В частност, самолетите МиГ-29 и МиГ-29УБ на българските ВВС се експлоатират по техническо състояние с общ технически ресурс от 4000 летателни часа и общ експлоатационен календарен срок на служба от 40 години – което от двете събития настъпи по-рано. Т.е. при адекватно осигуряване на резервни части, агрегати и консумативи нашите самолети биха могли да продължат да летят и дежурят още немалко време. Това обаче е трудно осъществим вариант. Въпреки това трябва да положим всички усилия поне за частичното му реализиране, за да бъдем в състояние да изпълняваме конституционните си задължения по осигуряване на въздушния суверенитет на страната ни. Друга съществуваща възможност, която аз също приемам много сериозно, е бързата замяна на МиГ-29 с междинен западен изтребител. Това е напълно реален вариант за ускоряване на процеса на превъоръжаване на ВВС. Темата може да бъде подробно развита, а целесъобразността на този вариант защитена. Не бива да се допуска прекъсване в носенето на бойно дежурство, защото не е в национален интерес.
– Как оценявате мотивацията на летателния състав за справяне с предизвикателствата?
– Не само летателният, но и целият личен състав ежедневно са ангажирани с изпълнението на всички поставени задачи. Нито за миг не усещам разколебаване или отстъпление от общата ни кауза, а точно обратното – виждам старание за максимално бързо, ефективно и целесъобразно решаване на проблемите с проява на нужното ниво на професионални компетентност и прецизност, така че да се гарантира безопасността на провеждане на полетите. Всичко това се случва на фона на натрупано огромно количество некомпенсирано служебно време и домашен отпуск. Това е доказателство, че личният състав от авиобазата поставя службата и служебните си задължения над личния интерес и спокойствие.
Както подчертах и в своя годишен анализ, успяваме да преодоляваме предизвикателствата пред нас единни и благодарение на знанията, уменията, опита и ентусиазма на целия личен състав. Благодаря им искрено за това.
– Какво очаквате или бихте искали от ръководството на Министерството на отбраната за ресурсното обезпечаване на авиобазата?
– Очакванията ми са с общи усилия да продължим активно да търсим решения на проблемите, пред които е изправена бойната ни авиация. Функционирането на авиобазата би било невъзможно без проява на разбиране и съпричастност от военното и политическото ръководство на МО.