Най-големият победител на тазгодишните „Оскари” се оказа „Всичко навсякъде наведнъж”, който спечели почти всички награди в основните категории и беше обявен за най-добър филм на годината. „Няма добър филм без екип, тази награда е ваша”, заяви Даниел Куан след като получи статуетката от Харисън Форд. Той заяви, че е направил филма, ръководейки се от принципа на баща си, че никой човек не е по-важен от друг и благодари на Академията и семейството си. В тази категория през 2023 година се състезаваха изненадващо голям брой филми – цели 10 (най-големият в историята) – „На западният фронт нищо ново“, „Аватар: Природата на водата“, „Баншите от Инишерин“, „Елвис“, „Всичко навсякъде наведнъж“, „Семейство Фейбълман“, „Тар“, „Топ Гън: Маверик“, „Триъгълник на тъгата“ и „Жените говорят“. Бидейки уникална смесица от екшън, фентъзи, хумор и екзистенциални терзания приключението на американски собственик на пералня от китайски произход, който се бори със суперзлодей, обикалящ различни светове, влезе в надпреварата за наградите „Оскар“ като явен фаворит с 11 номинации – и завърши вечерта с общо седем награди, включително най-престижната.
За най-добър актьор в главна роля се бориха Остин Бътлър за „Елвис“, Колин Фарел за „Баншите от Инишерин“, Брендън Фрейзър за „Китът“, Пол Мескал за „Aftersun“ и Бил Найги за „Да живееш“. „Оскарът” получи Брендън Фрейзър. Той благодари на екипа, който е направил толкова смел филм. „Господа, вие имате огромни сърца като китове и за мен е чест да бъда във вашата категория”, обърна се актьорът към останалите номинирани. Фрейзър сподели, че е започнал отдавна в този бизнес, но в началото нещата не са му се получавали много добре. „Трябваше да се гмурна до дълбините на океана, за да изплувам отново към слънцето”, сподели развълнуваният актьор.
В същата категория, но от дамска страна, номинирани бяха Кейт Бланшет за „Тар“, Ана де Армас за „Блондинка“, Андреа Рейсбъро за „За Лесли“, Мишел Уилямс за „Семейство Фейбълман“ и Мишел Йео за „Всичко навсякъде наведнъж“. Очаквано наградата получи Мишел Йео. Тя пожела на всички момчета и момичета по света да не се отказват от мечтите си, защото когато човек много силно желае нещо непременно го постига. Йео се обърна към всички дами в залата „Не позволявайте на никого да ви казва, че сте „прецъфтели”, което беше съпроводено с бурни аплодисменти и смях. Актрисата благодари на колегите си, създали филма и на 84-годишната си майка, заявявайки, че „майките са истински героини и без тях никой от нас нямаше да е тук”.
За приза най-добър режисьор се състезаваха Мартин Макдона за „Баншите от Инишерин“, Даниел Куан и Даниел Шайнърт за „Всичко навсякъде наведнъж“, Стивън Спилбърг за „Семейство Фейбълман”, Тод Фийлд за „Тар” и Рубен Йостлунд за “Триъгълник на тъгата“. „Оскар”-ът беше връчен на режисьорите на „Всичко навсякъде наведнъж” от Идрис Елба и Никол Кидман.
Ке Хуи Куан взе „Оскар” за поддържаща мъжка роля. В емоционалната си реч при приемането на награда Куан разказа за това, че е сбъднал американската мечта. „Тръгнах от дома си в лодка, бях в бежански лагер, а сега съм тук – на най-голямата сцена в Холивуд. Казват, че такива истории се случват само в киното. Аз не мога да повярвам, че това ми се случи. Това е американската мечта! Благодаря Ви толкова много! Благодаря на Академията! Благодаря на майка ми, на брат ми! Дължа всичко на любовта на живота ми – на моята съпруга. Трябва да вярвате в мечтите”, заяви развълнувано Куан.
За поддържаща женска роля наградата получи Джейми Лий Къртис за участието си във „Всичко, навсякъде, наведнъж”.
„Моят екип, моят агент, моят съпруг и дъщерите ми и всички, които обичат киното – току що спечелихме „Оскар”, каза през сълзи актрисата.
В категорията пълнометражен документален филм „Оскар“-ът беше присъден на филма „Навални“, в чието създаване участва българският разследващ журналист Христо Грозев.
„Дължим много на Христо Грозев, Христо ти рискува толкова много и направи толкова много за този филм. Блогадарим и на Алексей Навални и семейството му”, каза режисьорът Даниел Роър. Съпругата на Навални – Юлия благодари на Академията и заяви, че съпругът й е в затвора заради битката му за демокрация в Русия с „омразния режим на Путин”.
За адаптиран сценарий „Оскар” получи „Жените говорят“. Номинирани за оригинален сценарий бяха „Баншите от Инишерин“, „“Всичко навсякъде наведнъж“, „Семейство Фейбълман“, „Тар“ и „Триъгълник на тъгата“. Призът получи „Всичко навсякъде наведнъж”.
В категорията за музика наградата беше присъдена на Волкер Бертелман за „На западния фронт нищо ново“.
Наградата за най-добър звук беше присъдена от Академията на „Топ Гън: Маверик”
„Оскарът” за най-добър чуждоезичен филм отиде при „На Западния фронт нищо ново“ (Германия).
За анимация сред номинираните се открояваха два номинирани филма – „Пинокио на Гийермо дел Торо“ и “Котаракът в чизми: Последно желание“. Победителят в тази категория е „Пинокио на Гийермо дел Торо – поразително мрачен поглед към любимата детска книга за немирната жива кукла и нейния възрастен баща дърворезбар.
В категорията за костюми наградата получи „Черната пантера: Уаканда завинаги“, а в категорията за грим и прически – „Китът“.
За операторско майсторство „Оскар” взе „На западния фронт нищо ново“ в конкуренция с „Bardo, falsechronicle of a handfulof truths“, „Елвис, „Империя на светлината“ и „Тар“.
За много следената категория визуални ефекти се състезаваха „На западния фронт нищо ново“, „Аватар: Природата на водата“, „Батман“, „Черната пантера: Уаканда завинаги“, и „Топ Гън: Маверик“. „Оскар”-ът отиде при „Аватар: Природата на водата”.
Най-голямата нощ в Холивуд – церемонията по връчването на „Оскарите”, започна с гръмко прелитане на изтребител в знак на почит към номинирания филм „Топ Гън“: Маверик“.
„Благодаря ви, че ме поканихте да бъда част от това, особено тази година, когато светът най-накрая излезе от къщи, за да види филмите, за които сте работили толкова усилено, по начина, по който сте искали да бъдат гледани – в киносалона“, каза водещият Джими Кимъл при откриването. Той беше водещ за трети път, след като беше домакин през 2017 и 2018 г.
Източник: БГНЕС