Държавите-членки на ЕС одобриха окончателно забраната до 2035 г. за продажба на нови автомобили, задвижвани с изкопаеми горива, след като Германия се отказа в последния момент да я блокира.
Гласуването беше формално, след като в понеделник посланиците подкрепиха ключовото споразумение.
Мнозинството от министрите на енергетиката на блока одобриха забраната във вторник по време на среща в Брюксел, като само Полша беше против. България, Италия и Румъния се въздържаха.
Забраната на двигателите с вътрешно горене е важна част от стремежа на блока да стане неутрален по отношение на климата до 2050 г., с нулеви нетни емисии на парникови газове.
Всъщност тя трябваше да бъде одобрена по-рано този месец, но Берлин разочарова партньорите си от ЕС, като оттегли подкрепата си и поиска изключение за синтетичните горива, съобщи АФП.
Този ход на Германия беше оспорван, тъй като споразумението вече беше прието по традиционния законодателен процес на ЕС.
Горивата, за които Берлин иска да въведе извънредни правила, все още са в процес на разработване и трябва да се произвеждат с помощта на нисковъглеродна електроенергия. Активистите за опазване на околната среда се противопоставят на тези горива.
Но производителите в Германия – една от най-големите световни производители на автомобили, заявиха, че тези горива могат да позволят използването на двигатели с вътрешно горене и след 2035 г.
Критиците заявиха, че блокирането на Германия е резултат от вътрешната политика, тъй като канцлерът Олаф Шолц е подложен на натиск да запази коалицията, съставена от неговите социалдемократи и съперничещите си зелени и либерали.
Либералните му партньори настояваха за това изключение.
В събота, след седмици на спорове между Европейската комисия, изпълнителния орган на ЕС, и германското министерство на транспорта, бе постигнат пробив в разрешаването на спора.
Превозните средства с двигатели с вътрешно горене могат да продължат да бъдат регистрирани и след 2035 г., ако използват само горива, които са неутрални по отношение на въглеродните емисии, заяви в събота германският министър на транспорта Фолкер Висинг.
„С днешното окончателно гласуване на Съвета на ЕС ЕС направи важна стъпка към мобилност с нулеви емисии“, заяви в Туитър ръководителят на Комисията по въпросите на климата Франс Тимерманс.
Източник: БГНЕС