Кораб на китайската брегова охрана е препречил пътя на филипински патрулен кораб, който е навлязъл в спорна територия в Южнокитайско море, като при инцидента едва не се е стигнало до сблъсък, предаде Асошиейтед прес.
Инцидентът е станал в неделя близо до плитчината, наречена „Втора плитчина на Томас“. Това не е първи подобен случай. Филипинската брегова охрана поканила малка група журналисти да се качат на борда на патрулния катер по време на неговата 1670-километрова патрулна мисия. Поканата към журналистите се вписвала в новата филипинска стратегия, целяща да покаже все по-агресивните действия на Китай в Южнокитайско море, през което всяка година преминават около 5 трилиона долара от световната търговия.
Филипинските патрулни кораби „Малапаскуа“ и „Би Ер Пи Малабриго“ са преминали покрай низ от филипински острови, островчета и рифове, върху които Китай има претенции. Двата кораба с журналистите на борда им са търсили признаци за евентуално китайско незаконно присвояване на територии, незаконен риболов и други заплахи.
В неделя когато двата кораба се приближили до заеманата от Филипините „Втора плитчина на Томас“ в доста оспорвана територия в морето, китайската брегова охрана е изпратила на няколко пъти предупреждения по радиоуредбата към тях да напуснат зоната. „Тъй като пренебрегнахте нашето предупреждение, ще предприемем по-нататъшни необходими мерки спрямо вас в съответствие със законите и всички произтичащи от това последствия ще бъдат понесени от вас“, е казал после китайски представител. След това китайски кораб на бреговата охрана се е приближил бързо към филипинските кораби. Когато „Малапаскуа“ е маневрирал към устието на плитчината, китайският кораб се е преместил, за да блокира движението му и се е приближил още поведе към него. Капитанът на филипинския кораб Родел Ернандес рязко е променил посоката на движение на плавателния съд, за да избегне сблъсъка, след което изключил двигателя, за да спре напълно. По-късно Ернандес заяви пред журналисти, че „внезапната и наистина много опасна маневра“ на китайската брегова охрана е била в пълно незачитане на международните правила за избягване на сблъсък.
Източник: bta.bg