Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Представят бутафорни оръжия в Народния театър

[post-views]
Представят бутафорни оръжия в Народния театър

Ако има пушка на сцената, тя непременно „гърми” до края на постановката

На всеки зрител е известно, че ако вижда пушка на сцената, то до края на последното действие „тя ще гръмне”. Знаем, че тя е бутафорна, но пак си присвиваме очите (а някои си запушват и ушите), когато героят вдигне оръжието…

И ето че Народният театър показва пушките и пистолетите, с които артистите са се „стреляли” по сцената през десетилетията в многобройните заглавия в афиша. Оказва се, че  „Хъшове” и „Народът на Вазов” от последното десетилетие са постановките с най-много стрелба. В „Хъшове” на режисьора Александър Морфов, едно от най-гледаните представления повече от 10 години, то си е естествено. Но във фоайето на втори балкон на театъра са представени и други сценични оръжия, използвани в постановки от 50-те години досега и техни 3D копия в прелюбопитна изложба. Пушки, пистолети, револвери, карабини са били ценен реквизит: огнестрелни и газови сигнални. Изложбата е интересна и за по-малки зрители, и за техните татковци. Те ще могат да видят копия от ловната пушка модификация „Лафоше”, револверите „Гасер”, с които „стрелят” героят на Валери Йорданов в „Хъшове” и на Валентин Ганев в „Народът на Вазов”, револвера „Наган” от постановката по Вазовите „Немили-недраги”.

Любопитни са и други експонати, като пистолетът „Браунинг”, с който играе Валери Йорданов в „Големанов”, револверът „Аркус”, производство на завода в Лясковец, с който Владо Пенев участва във „Великденско вино”, газ-сигналните револвери RM, които се появяват на сцената в „Хъшове” и „Хоро” по Антон Страшимиров, револверите „Булдог” и „Смит и Уесън” от „Пиано в тревата” от Франсоаз Саган и „Животът е прекрасен” от Николай Ердман, карабината „Манлихер-Каркано” от „Народът на Вазов” на Александър Секулов. А полуавтоматичният пистолет „Драйзе” „участва” в постановки от 50-те и 70-те г. на ХХ век.

В театъра пазят и уникалния полуавтоматичен пистолет „Люгер”, известен като „Парабелум” с надпис на кирилица „Огън”. Той е произведен преди 9 септември 1944 г. като специална поръчка за нуждите на българската полиция.

Оръжейник на Народния театър е Димитър Красински. Негова грижа са обезопасяването на оръжията, техническата подготовка и мерките за сигурност на актьорите, преди те да ги „употребят” в постановката. Той е и човекът, осъществил самата изложба като познавач на огнестрелното оръжие.

„Кралицата майка във Военния театър

Доайенът на българските актьори Мария Стефанова не слиза от афиша на Народния театър, и то в няколко представления. Но от месец тя гастролира и в Театър „Българска армия” в пиесата на Манлио Сантанели като Реджина в „Кралицата майка”. И заедно с един от най-играещите на тази сцена актьори Георги Къркеланов (Алфредо) създават прекрасен и реалистичен тандем майка–син.

В този къс от време в прекрасната зала „Миракъл” на театъра те наваксват пред очите ни изгубеното време в общуването им през годините. И създават човешки образи     в диалог, който те докарва и до смях, и до сълзи. Защото времето, което им остава, е по-малко от разпиляното, за да се открият и да оценят, че отново са си нужни. Това усещане улеснява свалянето на маските и оголва до болка всичко скрито, напряга въздуха в камерната зала. И двамата се „надиграват” и в театралната игра, и в актьорското можене.

Синхронът се е случил, отношенията майка–син са толкова реалистични, че ти се приисква „да си догледаш”  някои сцени, в които ти се струва, че „по-високо” в актьорството няма накъде. Оттеква в паметта ти звънливият глас на тази могъща актриса, която разкрива все по-надълбоко пластовете на човешката душа до каквато и роля да се докосне. А е щастие да чуеш дикцията й и да я разбираш, дори когато шепти. В пълен контраст с агресивния звук, който всеки е чувал в театрите ни без изключение. Спектакълът е просто открит урок по актьорстване, театрална магия, а сюжетът е стар като света.

И не отлагайте за следващия сезон, има спектакли и до края на юни: на 15 и 27 май, както и на 5, 21 и 30 юни от 19,30 ч.

Във военните клубове

В Смолян на 15 май от 14.00 ч.: видеоурок „Родът Вазови” по повод на 155 години от рождението на генерал Владимир Вазов.

В Казанлък на 15 май от 10,00 ч. се открива изложба „Из воинския живот на гарнизон Казанлък” по повод на 85 години от създаването на военния клуб в града.

В Стара Загора на 19 май от 18,00 ч. се провежда „Пъстра Хоротека”, месечна инициатива на ВК в града с участие на танцьори ученици, студенти, военнослужещи, членове на ВПС, граждани.

В Бургас на 19 май  от 18,00 ч. се изнася концерт спектакъл „Срещи на поколенията” за 45 години от създаването на фолклорен танцов ансамбъл „Лазур”.

Музика през май

В Пловдив на 20 май 17-годишната българска рок певица Христина Йосифова – Hrisi, ще подгрява Крис Норман на концерта му на сцената на Античния театър. Тя вече представи дебютния си албум (Humanity) с концерт на живо в Центъра за съвременни изкуства „Топлоцентра” в София. Hrisi е сред най-младите артисти на музикалната ни сцена. Тя пее в стила инди, соул, поп, алтернативен рок. Автор на музиката и текстовете е самата изпълнителка. С певицата свирят музикантите Ангел Дюлгеров (китари), Росен Ватев (ударни) и Пламен Денчев (клавишни). Рок легендата Крис Норман, гласът на Smokie, пристига у нас за 2 концерта и ще представи последния си албум и някои от вечните си хитове. Вторият му концерт е на 21 май в Зала 1 на НДК в София.

Концерт на първия български традиционен танго оркестър Libertango, основан и ръководен от Стоян Караиванов, предстои в рамките на „Европейският музикален фестивал” на 15 май в зала „България”. Там ще звучи класическото аржентинско танго. Концертът е със специалното участие на прима балетисти на Софийската опера Марта Петкова и Никола Хаджитанев. Стоян Караиванов е само на 24, но е вече майстор на бандонеона, свири аржентинско танго, преподава на свои ученици. Зад гърба си има десетки концерти. Той е първият български бандонеонист, който свири на класическата аржентинска система. Музикантът свири на исторически бандонеон Alfred Arnold „semi nacarado” от 1935 г., един от малкото запазени в перфектно състояние.

Държавна опера – Пловдив, и НДК представят в зала 2 „Азарян” балетът „Лукчо” от Карен Хачатурян по известната книга на Джани Родари на 13 май от 17,00 и от 19,00 ч и на 27 май от 11,30 и от 17,00 ч. Представленията ще са началото на идеята на НДК за развитие на детски музикален театър във втора зала на Двореца.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани