Ако има пушка на сцената, тя непременно „гърми” до края на постановката
На всеки зрител е известно, че ако вижда пушка на сцената, то до края на последното действие „тя ще гръмне”. Знаем, че тя е бутафорна, но пак си присвиваме очите (а някои си запушват и ушите), когато героят вдигне оръжието…
И ето че Народният театър показва пушките и пистолетите, с които артистите са се „стреляли” по сцената през десетилетията в многобройните заглавия в афиша. Оказва се, че „Хъшове” и „Народът на Вазов” от последното десетилетие са постановките с най-много стрелба. В „Хъшове” на режисьора Александър Морфов, едно от най-гледаните представления повече от 10 години, то си е естествено. Но във фоайето на втори балкон на театъра са представени и други сценични оръжия, използвани в постановки от 50-те години досега и техни 3D копия в прелюбопитна изложба. Пушки, пистолети, револвери, карабини са били ценен реквизит: огнестрелни и газови сигнални. Изложбата е интересна и за по-малки зрители, и за техните татковци. Те ще могат да видят копия от ловната пушка модификация „Лафоше”, револверите „Гасер”, с които „стрелят” героят на Валери Йорданов в „Хъшове” и на Валентин Ганев в „Народът на Вазов”, револвера „Наган” от постановката по Вазовите „Немили-недраги”.
Любопитни са и други експонати, като пистолетът „Браунинг”, с който играе Валери Йорданов в „Големанов”, револверът „Аркус”, производство на завода в Лясковец, с който Владо Пенев участва във „Великденско вино”, газ-сигналните револвери RM, които се появяват на сцената в „Хъшове” и „Хоро” по Антон Страшимиров, револверите „Булдог” и „Смит и Уесън” от „Пиано в тревата” от Франсоаз Саган и „Животът е прекрасен” от Николай Ердман, карабината „Манлихер-Каркано” от „Народът на Вазов” на Александър Секулов. А полуавтоматичният пистолет „Драйзе” „участва” в постановки от 50-те и 70-те г. на ХХ век.
В театъра пазят и уникалния полуавтоматичен пистолет „Люгер”, известен като „Парабелум” с надпис на кирилица „Огън”. Той е произведен преди 9 септември 1944 г. като специална поръчка за нуждите на българската полиция.
Оръжейник на Народния театър е Димитър Красински. Негова грижа са обезопасяването на оръжията, техническата подготовка и мерките за сигурност на актьорите, преди те да ги „употребят” в постановката. Той е и човекът, осъществил самата изложба като познавач на огнестрелното оръжие.
„Кралицата майка” във Военния театър
Доайенът на българските актьори Мария Стефанова не слиза от афиша на Народния театър, и то в няколко представления. Но от месец тя гастролира и в Театър „Българска армия” в пиесата на Манлио Сантанели като Реджина в „Кралицата майка”. И заедно с един от най-играещите на тази сцена актьори Георги Къркеланов (Алфредо) създават прекрасен и реалистичен тандем майка–син.
В този къс от време в прекрасната зала „Миракъл” на театъра те наваксват пред очите ни изгубеното време в общуването им през годините. И създават човешки образи в диалог, който те докарва и до смях, и до сълзи. Защото времето, което им остава, е по-малко от разпиляното, за да се открият и да оценят, че отново са си нужни. Това усещане улеснява свалянето на маските и оголва до болка всичко скрито, напряга въздуха в камерната зала. И двамата се „надиграват” и в театралната игра, и в актьорското можене.
Синхронът се е случил, отношенията майка–син са толкова реалистични, че ти се приисква „да си догледаш” някои сцени, в които ти се струва, че „по-високо” в актьорството няма накъде. Оттеква в паметта ти звънливият глас на тази могъща актриса, която разкрива все по-надълбоко пластовете на човешката душа до каквато и роля да се докосне. А е щастие да чуеш дикцията й и да я разбираш, дори когато шепти. В пълен контраст с агресивния звук, който всеки е чувал в театрите ни без изключение. Спектакълът е просто открит урок по актьорстване, театрална магия, а сюжетът е стар като света.
И не отлагайте за следващия сезон, има спектакли и до края на юни: на 15 и 27 май, както и на 5, 21 и 30 юни от 19,30 ч.
Във военните клубове
В Смолян на 15 май от 14.00 ч.: видеоурок „Родът Вазови” по повод на 155 години от рождението на генерал Владимир Вазов.
В Казанлък на 15 май от 10,00 ч. се открива изложба „Из воинския живот на гарнизон Казанлък” по повод на 85 години от създаването на военния клуб в града.
В Стара Загора на 19 май от 18,00 ч. се провежда „Пъстра Хоротека”, месечна инициатива на ВК в града с участие на танцьори ученици, студенти, военнослужещи, членове на ВПС, граждани.
В Бургас на 19 май от 18,00 ч. се изнася концерт спектакъл „Срещи на поколенията” за 45 години от създаването на фолклорен танцов ансамбъл „Лазур”.
Музика през май
В Пловдив на 20 май 17-годишната българска рок певица Христина Йосифова – Hrisi, ще подгрява Крис Норман на концерта му на сцената на Античния театър. Тя вече представи дебютния си албум (Humanity) с концерт на живо в Центъра за съвременни изкуства „Топлоцентра” в София. Hrisi е сред най-младите артисти на музикалната ни сцена. Тя пее в стила инди, соул, поп, алтернативен рок. Автор на музиката и текстовете е самата изпълнителка. С певицата свирят музикантите Ангел Дюлгеров (китари), Росен Ватев (ударни) и Пламен Денчев (клавишни). Рок легендата Крис Норман, гласът на Smokie, пристига у нас за 2 концерта и ще представи последния си албум и някои от вечните си хитове. Вторият му концерт е на 21 май в Зала 1 на НДК в София.
Концерт на първия български традиционен танго оркестър Libertango, основан и ръководен от Стоян Караиванов, предстои в рамките на „Европейският музикален фестивал” на 15 май в зала „България”. Там ще звучи класическото аржентинско танго. Концертът е със специалното участие на прима балетисти на Софийската опера Марта Петкова и Никола Хаджитанев. Стоян Караиванов е само на 24, но е вече майстор на бандонеона, свири аржентинско танго, преподава на свои ученици. Зад гърба си има десетки концерти. Той е първият български бандонеонист, който свири на класическата аржентинска система. Музикантът свири на исторически бандонеон Alfred Arnold „semi nacarado” от 1935 г., един от малкото запазени в перфектно състояние.
Държавна опера – Пловдив, и НДК представят в зала 2 „Азарян” балетът „Лукчо” от Карен Хачатурян по известната книга на Джани Родари на 13 май от 17,00 и от 19,00 ч и на 27 май от 11,30 и от 17,00 ч. Представленията ще са началото на идеята на НДК за развитие на детски музикален театър във втора зала на Двореца.