Самолетът бе наименуван от президента Реджеп Ердоган
Новият турски изтребител TF-X бе публично представен за първи път, а турският президент Реджеп Тайип Ердоган официално му присвои името Kaan на 1 май. Самолетът бавно изрулира с работещи двигатели пред множество от турски аерокосмически работници и техните семейства, преди да спре пред сцената, на която реч произнесе президентът Ердоган. Кръщавайки самолета Kaan (на турски – крал, вариант на българското хан, кан), Ердоган заяви, че той представлява „мечта, която нацията преследва от основаването на републиката преди 100 години”.
Разкриването на самолета, един от централните елементи на усилията на Ердоган за развитие на космическата и отбранителната индустрия на страната, бе по-малко от 2 седмици преди общите избори. Високотехнологични проекти като програмата за бойни самолети, както и за въоръжени безпилотни самолети се превърнаха в ключови визуални елементи в кампанията на Ердоган за преизбиране.
„Самолетът, показан на 1 май, е летящ прототип, който според официалните лица може да извърши първи полет до края на 2023 г. Има всички системи, необходими за първи полет, но системите за управление на мисията ще бъдат инсталирани по-късно. Вторият прототип, който трябва да полети през 2025 г., в момента влиза в производство и ще бъде представителен за ранните производствени самолети”, заяви Угур Зенгин, изпълнителен вицепрезидент за турската изтребителна програма в Turkish Aerospace.
Седем летящи прототипа са предвидени за програмата за развитие на Kaan. Все още не са взети окончателни решения относно конфигурацията на оръжейните отсеци. Подобно на Lockheed Martin F-22 Kaan разполага с оръжеен отсек на всеки въздухозаборник за ракети „въздух–въздух” с малък обсег, но все още конфигурацията на основния оръжеен отсек не е определена официално. Работата продължава и върху слабо видимите СТЕЛТ технологии – покрития, материали и фасетиране, които ще намалят радарния силует на самолета.
Първите прототипи и ранните партиди самолети ще бъдат задвижвани от двигател General Electric F110, като на турските F-16. С тях турската индустрия е запозната, тъй като те се сглобяват в страната. Програма за разработване на национален боен двигател се осъществява от турските фирми TR Motor и TUSAS Engine Industries.
Самолетът ще използва широко мрежа от местни доставчици, която Турция бързо разви чрез програми като тези за турбовитловия УТС Hurkus и реактивния УТС Hurjet, който полетя за първи път в края на април 2023 г.
Турските ВВС предвиждат да заменят своите F-16 с изтребителя Kaan от 2030 г., въпреки че все още не са посочени бройките, които ще бъдат закупени.
Европейски клиент купува танкови боеприпаси за 200 млн. евро
Европейски клиент възложи на Rheinmetall договор за доставка на танкови боеприпаси с нетна стойност над 200 млн. евро. Боеприпасите ще бъдат доставени между 2023 г. и 2025 г. След големия договор за боеприпаси за бойни машини на пехотата, съобщен през април, това е друга значителна поръчка в резултат на текущия скок в търсенето на боеприпаси в Европа.
Rheinmetall е единственият доставчик на новопроизведени 20–35-милиметрови боеприпаси за среднокалибрени автоматични и зенитни оръдия за БМП Marder, ЗАК Gepard, БМП Puma и подобни системи; 105-мм боеприпаси за танкове Leopard 1 и 120-мм боеприпаси за танкове Leopard 2; както и 155-мм артилерийски снаряди.
Освен това Групата има капацитета да извършва мащабни доставки в кратки срокове. Базираното в Дюселдорф технологично предприятие е един от най-добрите световни производители на оръжия и системи за боеприпаси. Продуктовото му портфолио варира от боеприпаси със среден калибър за бойни машини на пехотата и системи за ПВО до авиационни оръдия и високоенергийни лазерни приложения. В момента Rheinmetall изгражда допълнителна производствена линия за боеприпаси със среден калибър в своя завод в Unterlüß, което ще му позволи да отговори на повишеното търсене на боеприпаси за ПВО от това лято.