Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Глобите на пътя като Мечо Пух – колкото повече, толкова повече

[post-views]
Глобите на пътя като Мечо Пух – колкото  повече, толкова повече

Нови, по-високи глоби, драстично ограничаване на скоростта в градовете и намаляване с 20 км/ч на максималната скорост по автомагистралите. Това е последният писък на законодателните хитроумици, които да доведат до по-малко жертви на пътя.

Статистиката на МВР е безпощадна – по пътищата се води истинска война с много невинни жертви независимо от всякакви драконовски мерки. По данни на МВР за първите три месеца на 2023 г. са регистрирани общо 1003 случая на водачи, които са управлявали моторно превозно средство след употреба на алкохол и 1089 случая след употреба на наркотици. За същия период на 2022 г. данните са съответно 1017 случая на шофиране след употреба на алкохол и 830 след употреба на наркотици. Според статистиката на полицията от началото на 2023 г. до 10 май тежките катастрофи в страната са 1979, при които са загинали 158 души, а ранените са 2595. При сравнение с реалните данни за загиналите (156) през същия период на 2022 г. се отчитат двама повече загинали участници в движението по пътищата през 2023 г.
Така веднага след сформирането на нов парламент депутатите започнаха да умуват какво да сторят, а първото нещо бе дискусия. На нея бяха предложени екзотични мерки, като дори да се премахнат стикерите за технически преглед.

Вътрешният министър Иван Демерджиев предложи промени в Наказателния кодекс и в Закона за движение по пътищата. Най-обсъжданата мярка е предложение за намаление на скоростта в някои градове до 30 км/ч. Другото предложение е за намаление на максималната скорост на магистралите. Родните магистрали (особено „Тракия” и „Хемус”) не са подходящи за 140 км/ч. Предлага се да бъде инкриминиран и повторният отказ на водач да даде проба за алкохол или наркотици.
„Обсъдихме мерките и приоритетите, свързани с пътната безопасност. Казахме им, че предложенията от експертите трябва да се гласуват в парламента с 240 гласа. Трябва да се реже до кокал“, заяви Ангел Попов от Европейския център за транспортни политики. България в момента е на страхотен кръстопът. Трябва да се обединим в името на тези майки, които в момента жалят собствените си деца. Всички сме пасивни, докато не пострадаме лично. Предложението от днес за отпадане на стикерите за технически преглед е политическо. Показва, че те не познават предимствата на тези стикери. Няма аргументи защо трябва да отпаднат. Благодарение на тях нямаме ментета автомобили в техническите прегледи. Стикерът е единственият вариант за контрол в нискоемисионните зони, които сме длъжни да направим в градовете. Благодарение на тях се установи, че в идеалния център на София влизат 23% автомобили от първа категория – най-замърсяващите“, смята експертът.
Според него проблемът е в контрола и обучението на младите водачи. „На идване насам виждам учебен автомобил, който ме учуди как може да има такъв ретроавтомобил за учебен. Проверих го – няма гражданска отговорност. Това означава, че този инструктор не е излизал на магистрала, следователно неговите курсанти не са обучени по правилата, които трябва“.

Според експертите в момента се събират едва 50% от глобите, а разковничето в наказанието е събирането на тези глоби. Намаляването на скоростта няма да спре системните нарушители да се чувстват ненаказуеми. Трябва да се направи така, че да се събират глобите, които се налагат, защото има хора с по 100 наказателни постановления.
„Средната скорост на обучение в града е между 35 и 42 км/ч. Влизането на магистрала и задължението да кара минимум с 90 км/ч е голям стрес за младите водачи. Корупция в теорията вече няма, защото там се контролира. Затова и има хора, които 12–15 пъти се явяват на теория. Младите шофьори трябва да се качват на по-малко мощни коли и с придружител, но трябва да се контролира и кой трябва да бъде придружител – добър шофьор ли е придружителят, или не. Всичко може да се контролира, но по електронен път, защото там корупцията е по-малка“, казва Ангел Попов.
Според него е неправилно да се иска намаляване на максимално разрешената скорост от 140 км/ч на магистралите. „Ако погледнете статистиката най-малко катастрофи със смъртни случаи са на магистралите. Магистралата все пак е един контролируем път. Там има условия по отношение на знаците, маркировката и обезопасяването“.

Проблемът е в пътния контрол, смятат специалистите. В много от европейските държави има ограничение от 30 км/ч и там то се спазва, защото една волност води до дебела глоба. В България е различно. Дори и да започнем да си бутаме колите с 5 км/ч, от това ще страдат 90% от хората, останалите ще продължат да правят каквото си пожелаят. Защото българските шофьори живеят в свят на безнаказаност и не се притесняват от контрола, мерките, глобите, последствията и съда.
Иначе без контрол и прилагане на закона с цялата строгост ситуацията би изглеждала като веруюто на плюшеното мече Мечо Пух – колкото повече, толкова повече. Драконовски мерки, но само на книга. Глоби, които плашат само гаргите. Истината е различна: трябват повече полицаи на улицата, които биха променили самата среда на шофиране, а един ден и манталитета на българския шофьор.

Най-ново

Единична публикация

Избрани