Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Още един Миг-29 влиза в строя

[post-views]
МиГ-29 ще поздравят пловдивчани за 6 май с полет във формация „клин“
Favicon_File

Спирдон Спирдонов

Пристигнал е и вторият двигател за МиГ-29 от Полша, каза министърът на отбраната Димитър Стоянов в отговор на въпрос на депутата Николай Дренчев за възможностите на Военновъздушните сили за охрана на въздушното пространство. Той очаква на 30 май да има облитане на материалната част и още един самолет да влезе в строя.
Служебният кабинет полага всички усилия за поддържане на изтребителната ни авиация, подчерта министърът. От получените две оферти за заместващи платформи – употребявани френски самолети Мираж и за шведските Грипен, става ясно, че грубата цена е около 2,2 млрд. лв. за 10-годишен период. От САЩ са информирали писмено, че не могат да ни предоставят Ф-16 като заместваща платформа и ни препоръчват да поддържаме МиГ-29 и да не ги даряваме на друга държава. За МиГ-29 Министерството на отбраната е обявило две обществени поръчки за доставка на ремонтирани двигатели и за ремонт на двигатели. За втората министърът не е оптимист. Допуснати са две фирми, които кандидатстват за ремонт на двигатели.

Министърът на отбраната определи като крайно неуместни твърденията за ненужността на самолетите МиГ-29, на зенитно-ракетните комплекси, с които разполагаме, и за радарите, които сега се намират на въоръжение в Българската армия. Той бе категоричен, че те не бива да се определят като ненужни железа, а в същото време да се предлагат на друга държава.
Надявам се, че до края на 2024 г. в инфраструктурно отношение авиобаза Граф Игнатиево ще бъде подготвена за приемане на самолетите Ф-16 по първия договор, каза още министърът в отговор на въпрос на депутата Джейхан Ибрямов. Първата доставка на самолетите ще бъде през първите три месеца на 2025 г. През последните девет месеца са предприети редица стъпки за преодоляване на тригодишно изоставане, стана ясно от думите на министъра.

Самото подписване на договорите по проекта, който се състои от над 40 подпроекта, е през 2020 г., докато изборът на самолета и сключването на първия договор за доставката му е съответно през 2018 и 2019 г. Дори в момента все още нямало договори по някои проекти. В резултат на дългия период на проектиране – над 2 години, фирмите са поискали и индексации. Министерството на отбраната е предприело съответните действия, има договори, които следва да бъдат прекратени, тече процес на възстановяване на авансово платени средства.

През август м.г., когато е назначено служебното правителство, нямало открита нито една строителна площадка. Към момента има 18 строителни площадки, до края на май се очаква да бъдат открити още 4. Предвидена е и сертификация на летището от американска страна. Докато това не стане, Ф-16 няма да пристигнат в България, каза министър Стоянов.

Охраната на въздушното пространство се извършва от всички родове войски на Военновъздушните сили, посочи министърът и даде информация за стъпките при модернизацията и поддържането им. В Радиотехническите войски е стартирала процедурата за придобиване на 7 нови трикоординатни радара. До края на юни се очакват отговорите на поисканите оферти. Служебният кабинет е изпратил искане за предоставяне на информация към водещи компании във връзка с необходимостта от нови зенитно-ракетни комплекси. Очакват се отговорите, за да бъде направен необходимият анализ. Отсега се знае, че цените са доста високи.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани