Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Руснаците се похвалиха с ново оръдие

[post-views]
Руснаците се похвалиха с ново оръдие
Favicon_File

Димитър Ставрев

Колесната самоходна артилерийска установка произвежда до 7 изстрела в минута

На 17 май 2023 г. завършиха държавните изпитания на колесната 152-мм самоходна артилерийска установка 2С43 „Малва“, която потвърди заложените характеристики, съобщи на оръжейно изложение в Минск Александър Потапов, генерален директор на концерна „Уралвагонзавод“ (УВЗ), част от държавната корпорация „Ростех“. Ръководителят на концерна описа новото оръдие като „отлична машина“. „2С43 „Малва“ трябва да започне да постъпва във войските“, заяви той в отговор на въпрос: Дали оръдието е преминало държавни тестове.

Както бе съобщено по-рано, пълният цикъл на изпитания на самоходните оръдия, включително държавните, трябваше да приключи до края на 2022 г. През август 2022 г. започна производството на пилотна партида САУ 2С43 „Малва“.

САУ 2С43 „Малва“ е разработена от руския централен изследователски институт „Буревестник“, като част от развойната работа „Набросок (Скица)“. Машината е оборудвана със 152-мм L47 оръдие 2A64, което се използва и на верижни САУ „Мста-С“. Гаубицата е предназначена за унищожаване на различни цели – от пехота и техника на противника на предната линия до тактически ядрени оръжия за нападение в близкия тил на разстояние до 24 км. Скорострелността на 2С43 „Малва“ е до 7 изстр./мин., боекомплектът е 30 снаряда, разчетът е 5 човека. Габаритите й са: дължина/ширина/височина – 13/2,75/3,1 м.

Мобилността на 2С43 „Малва“ се осигурява от всетеренно шаси на Брянския автомобилен завод БАЗ-6610-027 „Вощина“ с колесна формула 8х8. Откритият монтаж на гаубицата без допълнителна бронезащита или купол направи възможно олекотяването й. С боекомплект от 30 снаряда теглото й е 32 т. Това е една четвърт по-малко от верижната САУ „Мста-С“ със същото оръдие. Така новата САУ е транспортируема по въздух с ВТС Ил-76.

Самолет с опашно колело за спецсилите на САЩ

Две оръжейни компании – L3Harris и Air Tractor, са започнали първоначално производство с ниска скорост на техния съвместен лек щурмови турбовитлов двигател Sky Warden за Командването на специалните операции на САЩ (SOCOM). Продуктът на сътрудничеството между L3Harris и Air Tractor – AT-802U Sky Warden, бе избран през 2022 г. по програмата Armed Overwatch на SOCOM, за да достави платформа за близка въздушна поддръжка на малка височина.

Изпълнителният директор по придобиванията на SOCOM Джим Смит потвърди началото на първоначалното производство по време на конференцията в Седмицата на силите за специални операции в Тампа, Флорида, на 9 май. От L3Harris по-рано заявиха, че договорът LRIP обхваща 6 нови самолета.

L3Harris и Air Tractor бяха избрани за програмата Armed Overwatch на SOCOM през 2022 г. с тяхното предложение – еднодвигателния AT-802U Sky Warden, побеждавайки дизайните на Sierra Nevada и Textron. Платформата, производна на селскостопанския самолет Air Tractor, ще замени турбовитловите двигатели Pilatus U-28A Draco (военен вариант на Pilatus PC-12), използвани от SOCOM за въздушно разузнаване. Рекордната програма включва до 75 самолета на стойност 3 млрд. долара.

По време на възлагането на договора за Armed Overwatch през август 2022 г. L3Harris заяви, че Sky Warden е готов за производство и че доставките могат да започнат в рамките на 12 месеца. SOCOM сега казва, че пълномащабното производство на AT-802U е забавено с приблизително 3 месеца поради ново обучение и системни изисквания, които военните служители поискаха от L3Harris.

„Това ще бъде първият самолет с опашно колело във ВВС от много години. Искаме да сме сигурни, че сме добавили време в графика за нашите оператори, нашите пилоти да работят с технологията“, заяви Джим Смит.

Самолетът е с два основни колесника и едно задно опашно колело. Всички настоящи изтребители, бомбардировачи и товарни самолети на ВВС на САЩ използват триопорна конфигурация на триколка, с два основни колесника и преден носов колесник. Единственото изключение е разузнавателният височинен самолет U-2 на Lockheed Martin, който има конфигурация с велосипеден колесник, включващ предни и задни колесници по централната линия и монтирани на крилото опорни колесници.

Джим Смит сподели, че SOCOM също е помолило L3Harris да включи различна радиостанция в Sky Warden, за да подобри сходството с наземните сили. „Това наистина доведе до промяна от това, което бяха предложили. Така че трябваше да добавим малко време, за да го включат“, отбелязва Смит. Въпросното радио е широколентовата тактическа система Falcon AN/PRC-167 на L3Harris, която се използва от СВ на САЩ. L3Harris заяви, че радиото може да преодолее екстремни разстояния, географски бариери и противникова радиоелектронна борба.

Полша хвърля €2 млрд. за модернизация на своята ПВО

На 28 април 2023 г. MBDA сключи договор с Полската агенция по въоръженията за доставка на ракети CAMM и пускови установки iLaunchers за полската програма за модернизиране на противовъздушната отбрана PILICA+. Съгласно него MBDA ще достави ракети и ракетни установки на стойност 1,9 млрд. британски лири (около 2 млрд. евро). Проектът цели модернизацията и производството в Полша на общо 22 батерии за ПВО PILICA+, което я прави най-голямата европейска програма за придобиване на ЗРК с малък обсег в НАТО.

Проектиран от полската компания PGZ, зенитно артелерийски ракетен комплекс (ЗРАК) PILICA+ комбинира ракети MBDA CAMM с малък обсег с полски автоматични оръдия с радарно насочване и ракети с много малък обсег с инфрачервено насочване. Комплексът ще е част от 3-слойна ПВО система, с полска система за командване и контрол и направлявана от полски радари. PILICA+ е вътрешното ниво на високоспособна интегрирана полска мрежа за ПВО, включваща системата WISLA от по-високо ниво и системата NAREW от средно ниво, която MBDA също произвежда съместно с PGZ.

Крис Алъм, управляващ директор на MBDA UK, заяви: „Много сме горди, че Полша постави ракетите CAMM в основата на своите многослойни системи за ПВО. Сътрудничеството между Полша и Великобритания ще осигури сериозен тласък на способностите за ПВО на страната и ще сближи нашите отбранителни индустрии, ще гарантира суверинитета на Плоша и ще осигури работните места в двете държави“.

Ракетите CAMM са с радарно многоканално насочване при всякакви метеоусловия и могат да унищожават въздушни цели на дистанция до 25 км. Те ще осигурят значително подобрение на възможностите на полската ПВО система PILICA+ за защита на ценна и на мобилна инфраструктура.

CAMM бяха приети на въоръжение във Великобритания през 2018 г. Фамилията CAMM, включително варианта CAMM-ER, разработен съвместно с Италия, бързо показа успех на международния пазар.

Полша вече е потребител на ракети MBDA CAMM. Системата бе успешно доставена от MBDA и PGZ само за 6 месеца. Съгласно договор, сключен през 2022 г., MBDA и PGZ продължават да работят за сключване на договори за трансфер на технологии и местно производство на програмата за ЗРК NAREW от среден клас, използваща ракети CAMM-ER с разширен обсег и общото решение iLauncher. Обсъжда се и сътрудничество за бъдещи ракети за по-високите отбранителни нива. Полша ще се възползва от синергията на фамилията CAMM, тъй като с тези ракети ще оборудва и бъдещата система за морска ПВО на новите полски фрегати тип Miecznik.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани