Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Тестваха на голяма височина „Червената ябълка” на „Байрактар”

[post-views]
Тестваха на голяма височина „Червената ябълка” на „Байрактар”
Favicon_File

Димитър Ставрев

Апаратът достигна 9449 м в небето

„На 15 юни турският безпилотен летателен апарат (БЛА) Bayraktar Kizilelma (на български: Червена ябълка) премина успешно поредния етап от изпитанията, в който системата за идентификация бе изпитана на височина 9449 м”. Това съобщи компанията производител Baykar. В новия етап на изпитанията, безпилотният апарат излетя от тренировъчния и изпитателен център Akıncı край Чорлу в северозападната турска провинция Текирдаг.

Първият полет на БЛА Bayraktar Kizilelma бе на 14 декември 2022 г. Това е еднодвигателен СТЕЛТ реактивен боен БЛА (ББЛА), част от проекта MIUS (на турски: Muharip İnsansız Uçak Sistemi; на английски: Combatant Unmanned Aircraft System).

Техническият директор на Baykar Селчук Байрактар ​​първоначално обяви, че Kızılelma да направи първия си полет през 2023 г.: „Турски ББЛА с реактивен двигател е 12-годишна мечта”. БЛА Kizilelma успя да завърши първия си полет преди очакваната дата, през декември 2022 г. 

Първите концептуални проучвания за Bayraktar MIUS започват през 2013 г. През юли 2021 г. бяха публикувани първите дизайнерски изображения и информация за характеристиките на апарата. Единият от проблемите бе изборът на двигател. Споразумение за доставка на украинските турбовентилаторни двигатели AI-322 и за интегриране на турбовентилаторни двигатели AI-25TLT бяха подписани през ноември 2021 г. между Baykar и украинската компания „Ивченко-Прогресс”, които създадоха съвместната компания Black Sea Shield. Първата дозвукова версия Kızılelma-A ще използва двигатели AI-25TLT. Следващите свръхзвукови варианти (Kızılelma-B и Kızılelma-C) ще бъдат свръхзвукови с двигател AI-322F, като последната ще е с 2 двигателя. Има очаквания в бъдеще да се използват турски турбовентилаторни двигатели Tusaş Engine Industries TF6000, но това все още не е потвърдено.

Kızılelma има максимално излетно тегло 6000 кг и полезен товар от 1500 кг. Според данни от производителя Kızılelma ще има работна височина от 10 670 м. Към днешна дата са произведени 2 прототипа на БЛА Bayraktar Kızılelma, които са осъществили 12 изпитателни полета. Серийното производство е планирано да започне през 2024 г.

Индонезия купува от Катар 12 изтребителя „Мираж“

Индонезийските ВВС съобщиха, че са подписали през януари 2023 г. договор на стойност 795 млн. долара за закупуване на флота от 12 изтребителя Dassault Mirage 2000 от ВВС на Катар, които експлоатират флот от 9 едноместни самолета „Мираж“ 2000-5EDA и 3 двуместни „Мираж“ 2000-5DDA. Договорът е подписан с чешката компания Excalibur International, която ще действа като посредник. Индонезия ще използва външни заеми, за да финансира сделката.

Според ВВС на Индонезия, договорът включва 14 двигателя, 3 години поддръжка, наземно оборудване за поддръжка, обучение на екипажи и друга дейности. Съгласно сделката самолетите ще бъде доставени в рамките на 2 години от датата на договора.

Индонезия планира да разположи новопридобитите „Мираж“ 2000 в авиобаза Супадио в Понтианак на западния бряг на остров Калимантан. Базата, близо до Южнокитайско море, е дом на 1-ва ескадрила, която експлоатира в момента учебно-тренировъчните самолети BAE Hawk 109 и леките бойни самолети Hawk 209.

В изявлението на ВВС се отбелязва, че решението за придобиване на катарските самолети е взето като временна мярка след оттеглянето от експлоатация на прехващачите Northrop Grumman F-5E/F Tiger II и остаряването на самолетите Hawk: „Считаме, че закупуването на Mirage 2000-5 е правилната стъпка за постигане на изискванията за готовност на индонезийските ВВС”.

Индонезия също планираше да закупи произведени в Русия изтребители „Сухой” Су-35, но трябваше се откаже поради санкциите, наложени на Русия. Вместо това се обърна към Франция, след като в началото на 2022 г. подписа договор за придобиване на първите 6 от очакваните 42 многоцелеви изтребителя Dassault Rafale. Първите 3 Rafale ще бъдат доставени през 2026 г.

Индонезия също така преговаря за покупката на изтребители Boeing F-15EX Eagle, като посочва, че обсъжда писмото за оферта и приемане (LOA) на САЩ.

В допълнение към двете ескадрили Hawk, ВВС на Индонезия експлоатират 2 ескадрили Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon и ескадрила руски изтребители Sukhoi Su-27/30 Flanker. Съгласно своите минимални изисквания за ПВО, нацията разположена на огромен архипелаг от повече от 17 000 острова, се стреми да има 10 бойни ескадрили през 2024 г., краен срок, който със сигурност ще пропусне.

Великобритания изведе от експлоатация C-130J Super Hercules

На 30 юни 2023 г. Кралските ВВС, официално изведоха от експлоатация средните военнотранспортни самолети (ВТС) Lockheed Martin C-130 Hercules. Последният полет с цветовете на Кралските ВВС бе на 28 юни, когато един C-130J-30 Super Hercules прелета от авиобаза Brize Norton до Кеймбридж, където е завода на Marshall Aerospace, която отговаря за поддръжката и подготовката за доставка на нови потребители. Вече изведените от въоръжение „къси“ C-130J имат нови собственици – 5 бяха закупени от Бангладеш, 2 от Бахрейн и един от МО на САЩ. Изведените от експлоатация „дълги“ C-130J-30 Super Hercules също са предложени за продажба и вероятно скоро ще бъдат продадени.

Първият C-130 Hercules, варинат K, с регистрация XV177, е пристигнал във Великобритания на 19 декември 1966 г. През годините С-130 интензивно са експлоатирани по света, както за военни дейности, така и за хуманитарни операции. През 1994 г. Великобритания реши да замени парка от C-130K с ново поколение Hercules. Подписан бе договор за 25 ВТС C-130J Super Hercules (10 „къси“ и 15 „дълги“), с което Великобритания стана първият им клиент.

С началото на доставките започна изтегляне на по-старите С-130К, които бяха предложени за продажба. Клиенти станаха Мексико и Австрия. Като част от промените в Кралските ВВС, C-130J Super Hercules са заменени от Airbus A400M Atlas. Великолритания експлоатира и тежките ВТС Boeing C-17 Globemaster III и многоцелевите танкери/транспортни Airbus A330MRTT Voyager.

Основни тактико-технически характеристики на С-130J Super Hercules

Екипаж: 3 (двама пилоти и един отговорник за товара)

Товар – 92 пътници/64 парашутисти/74 носилки с ранени и 5 души медици

Дължина на товарния отсек   12,50 m

Ширина на товарния отсек     3,05 m

Височина на товарния отсек: 2,74 m

Основен полезен товар:         19 051 kg

Дължина:   29,79 m

Разпереност:        40,41 m

Височина:  11,84 m

Площ на крилото: 162,1 m2

Маса празен:        34,274 t

Максимално тегло при излитане:    70,307 t

Двигатели: 4х3458 kW турбовитлови Rolls-Royce AE 2100D3

Витла:        6-лопатни Dowty R391

Максимална скорост:    670 km/h

Крейсерска скорост:     644 km/h

Далечина на полета:      3300 km с макс. полезен товар 15,422 t

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани