Хеликоптерът може да лети със скорост над 282 км/ч с полезен товар над 9500 кг
На 5 юли „Боинг” получи договор за производство на 18 хеликоптера CH-47F Chinook („Чинук” – б. р.) Block 1 за Южна Корея и един за Испания. Това са последните вертолети, които ще бъдат построени по текущия договор с правителството на САЩ за този вариант. Производството и доставките на CH-47F Block 1 ще приключат с тази поръчка през 2027 г., а усилията за модернизация на „Чинук” ще продължат с вече стартиралата програма H-47 Block 2. Тя осигурява увеличена товароносимост и далечина на полета благодарение на подобрено задвижване, подсилен корпус и преработени резервоари за гориво. Понастоящем има договори за 6 вертолета Block 2 за СВ на САЩ, 36 за Командването на специалните операции на САЩ (SOCOM) и 14 за Великобритания. SOCOM получава вертолети Block 2 от няколко години, а СВ на САЩ ще получат първия си CH-47F Block 2 в началото на 2024 г.
Първият CH-47F, модернизиран CH-47D, бе с първи полет през 2001 г. Първият сериен новопостроен вертолет излезе от завода на „Боинг” в Ридли Парк (Пенсилвания), и летя на 23 октомври 2006 г.
Нововъведенията включват двигатели „Хъниуел” с мощност 3630 кВт и корпус с фрезованата конструкция, която намалява вибрациите, нуждите от проверка и ремонт и елиминира точките на огъване, за да увеличи експлоатационния живот. CH-47F Block 2 може да лети със скорост над 282 км/ч с полезен товар над 9500 кг. Новата авионика включва кокпит Rockwell Collins Common Avionics Architecture System (CAAS) и BAE Systems’ Digital Advanced Flight Control System (DAFCS). „Боинг” достави 48 CH-47F на СВ на САЩ до август 2008 г. и обяви нов договор за 4,8 млрд. долара със СВ на САЩ за 191 броя „Чинук”.
CH-47F Block 2 се появи през 2020 г. Полезният товар е 10 000 кг. Въведена е възможността за високо и горещо висене на 1800 м при температура 35 градуса по Целзий. За да носи новите бронемашини JLTV максималното излетно тегло вече е 24 500 кг.
СВ на САЩ вече мислят за следващия Block 3 след 2025 г. Той вероятно ще има нов двигател с мощност 4500 кВт с увеличен капацитет на мощността на трансмисията, разработен по програмата за бъдещи достъпни турбинни двигатели (FATE) и удължен фюзелаж. Програмата Future Vertical Lift ще започне подмяната на вертолетния флот на СВ на САЩ след 2030 г. Тя се фокусира върху среднотонажни хеликоптери, като така CH-47 ще остане в експлоатация и след 2060 г., повече от 100 години от приемането му на въоръжение.
Германското правителство обяви през юни 2022 г., че е избрало CH-47F Block 2 за победител в програмата за тежки хеликоптери, която ще замени настоящите Sikorsky CH-53G.
По информация на boeing.com
Великобритания изведе от експлоатация C-130J Super Hercules
На 30 юни Кралските ВВС официално изведоха от експлоатация средните военнотранспортни самолети (ВТС) Lockheed Martin C-130 Hercules („Херкулес” – б. р.). Последният полет с цветовете на Кралските ВВС бе на 28 юни, когато един C-130J-30 Super Hercules прелетя от авиобаза Brize Norton до Кеймбридж, където е заводът на „Маршал Аероспейс”, която отговаря за поддръжката и подготовката за доставка на нови потребители. Вече изведените от въоръжение „къси” C-130J имат нови собственици – 5 бяха закупени от Бангладеш, 2 от Бахрейн и един от МО на САЩ. Изведените от експлоатация „дълги” C-130J-30 Super Hercules също са предложени за продажба и вероятно скоро ще бъдат продадени.
Първият C-130 Hercules, вариант K, с регистрация XV177, е пристигнал във Великобритания на 19 декември 1966 г. През годините С-130 интензивно са експлоатирани по света, както за военни дейности, така и за хуманитарни операции. През 1994 г. Великобритания реши да замени парка от C-130K с ново поколение „Херкулес”. Подписан бе договор за 25 ВТС C-130J Super Hercules (10 „къси” и 15 „дълги”), с което Великобритания стана първият им клиент.
С началото на доставките започна изтегляне на по-старите С-130К, които бяха предложени за продажба. Клиенти станаха Мексико и Австрия. Като част от промените в Кралските ВВС, C-130J Super Hercules са заменени от Airbus A400M Atlas. Великолритания експлоатира и тежките ВТС Boeing C-17 Globemaster III и многоцелевите танкери/транспортни Airbus A330MRTT Voyager.
Основни тактико-технически характеристики на С-130J Super Hercules
Екипаж: 3 (двама пилоти и един отговорник за товара)
Товар: 92 пътници/64 парашутисти/74 носилки с ранени и 5 души медици
Дължина на товарния отсек: 12,50 м
Ширина на товарния отсек: 3,05 м
Височина на товарния отсек: 2,74 м
Основен полезен товар: 19 051 кг
Дължина: 29,79 м
Разпереност: 40,41 м
Височина: 11,84 м
Площ на крилото: 162,1 кв. м
Маса празен: 34,274 т
Максимално тегло при излитане: 70,307 т
Двигатели: 4х3458 kW турбовитлови Rolls-Royce AE 2100D3
Витла: 6-лопатни Dowty R391
Максимална скорост: 670 км/ч
Крейсерска скорост: 644 км/ч
Далечина на полета: 3300 км с макс. полезен товар 15,422 т
Първият модернизиран Ту-160М2 започна изпитания
В началото на юли първият новопостроен модернизиран стратегически ракетоносец Ту-160М2 започна държавни съвместни изпитания. Изпитанията се извършват от смесени екипажи на МО на Русия и производителя – Казанския авиационен завод „С. П. Горбунов”.
Ту-160 „Бял лебед” е свръхзвуков стратегически бомбардировач-ракетоносец с крило с променлива стреловидност, разработен в конструкторското бюро „Туполев” през 70-те и 80-те години на ХХ век. В експлоатация е от 1987 г. Това е най-големият и най-мощен свръхзвуков самолет с променлива геометрия на крилото в историята на световната военната авиация. През 2008 г. производството му е спряно.
През 2015 г. Русия взе решение до възобнови производството на модернизиран вариант. На 12 януари 2022 г. първият новопостроен стратегически бомбардировач Ту-160М2 се издигна във въздуха за първи път. Реално част от фюзелажа на първия новопостроен Ту-160М2 е произведен още в СССР, но след това е бил консервиран. Серийният номер на самолета е 8-05.
Модернизацията
През януари 2018 г. бе подписан договор за 10 новопостроени Ту-160М с индекс Ту-160М2 плюс модернизация на наличните 16 бомбардировача Ту-160 с довеждане на оборудването им до новия стандарт. Проектът за дълбока модернизация предвижда нови двигатели НК-32-02, развитие на базовия НК-32, с променена конструкцията на лопатките на турбината и системата за управление. Тягата се запазва, но е реализирано сериозно намаление на разхода на гориво и е увеличен междуремонтния ресурс. С новите двигатели далечината на полета на Ту-160М ще нарасне с около 1000 км.
Като част от проекта, държавната корпорация КРЕТ съдаде нови изчислителни и бордови системи, инерционна навигационна система, комплекс за електронна война и системи за управление на оръжията. Освен нови двигатели, Ту-160М имат и изцяло нова „стъклена” кабина, нов радар и нова навигационна система НО-70М. В състава й влизат система за инерциална навигация БИНС-СП-1; система за астронавигация АНС-2009М; нов навигационен компютър; нова система за спътникова навигация А737ДП и навигационна РЛС ДИСС-021-70. Нови са автопилотът АБСУ-200МТ; системата за комуникация С-505-70; системата „свой-чужд” БКР-70М и ситемата за самозащита „Редут-70М”. Това води до леки промени в конструкцията, заради поставянето на новото оборудване.
Ту-160М2 е опит на Русия да поддържа стратегическия си ядрен въздушен компонент до приемането на нов стратегически бомбардировач, разработван по проекта ПАК ДА.