Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

„Боинг” преминава изцяло към производство на новия „Чинук”

[post-views]
„Боинг” преминава изцяло към производство на новия „Чинук”
Favicon_File

Димитър Ставрев

Хеликоптерът може да лети със скорост над 282 км/ч с полезен товар над 9500 кг

На 5 юли „Боинг” получи договор за производство на 18 хеликоптера CH-47F Chinook („Чинук” – б. р.) Block 1 за Южна Корея и един за Испания. Това са последните вертолети, които ще бъдат построени по текущия договор с правителството на САЩ за този вариант. Производството и доставките на CH-47F Block 1 ще приключат с тази поръчка през 2027 г., а усилията за модернизация на „Чинук” ще продължат с вече стартиралата програма H-47 Block 2. Тя осигурява увеличена товароносимост и далечина на полета благодарение на подобрено задвижване, подсилен корпус и преработени резервоари за гориво. Понастоящем има договори за 6 вертолета Block 2 за СВ на САЩ, 36 за Командването на специалните операции на САЩ (SOCOM) и 14 за Великобритания. SOCOM получава вертолети Block 2 от няколко години, а СВ на САЩ ще получат първия си CH-47F Block 2 в началото на 2024 г.

Първият CH-47F, модернизиран CH-47D, бе с първи полет през 2001 г. Първият сериен новопостроен вертолет излезе от завода на „Боинг” в Ридли Парк (Пенсилвания), и летя на 23 октомври 2006 г.

Нововъведенията включват двигатели „Хъниуел” с мощност 3630 кВт и корпус с фрезованата конструкция, която намалява вибрациите, нуждите от проверка и ремонт и елиминира точките на огъване, за да увеличи експлоатационния живот. CH-47F Block 2 може да лети със скорост над 282 км/ч с полезен товар над 9500 кг. Новата авионика включва кокпит Rockwell Collins Common Avionics Architecture System (CAAS) и BAE Systems’ Digital Advanced Flight Control System (DAFCS). „Боинг” достави 48 CH-47F на СВ на САЩ до август 2008 г. и обяви нов договор за 4,8 млрд. долара със СВ на САЩ за 191 броя „Чинук”.

CH-47F Block 2 се появи през 2020 г. Полезният товар е 10 000 кг. Въведена е възможността за високо и горещо висене на 1800 м при температура 35 градуса по Целзий. За да носи новите бронемашини JLTV максималното излетно тегло вече е 24 500 кг.

СВ на САЩ вече мислят за следващия Block 3 след 2025 г. Той вероятно ще има нов двигател с мощност 4500 кВт с увеличен капацитет на мощността на трансмисията, разработен по програмата за бъдещи достъпни турбинни двигатели (FATE) и удължен фюзелаж. Програмата Future Vertical Lift ще започне подмяната на вертолетния флот на СВ на САЩ след 2030 г. Тя се фокусира върху среднотонажни хеликоптери, като така CH-47 ще остане в експлоатация и след 2060 г., повече от 100 години от приемането му на въоръжение.

Германското правителство обяви през юни 2022 г., че е избрало CH-47F Block 2 за победител в програмата за тежки хеликоптери, която ще замени настоящите Sikorsky CH-53G.

По информация на boeing.com

Великобритания изведе от експлоатация C-130J Super Hercules

На 30 юни Кралските ВВС официално изведоха от експлоатация средните военнотранспортни самолети (ВТС) Lockheed Martin C-130 Hercules („Херкулес” – б. р.). Последният полет с цветовете на Кралските ВВС бе на 28 юни, когато един C-130J-30 Super Hercules прелетя от авиобаза Brize Norton до Кеймбридж, където е заводът на „Маршал Аероспейс”, която отговаря за поддръжката и подготовката за доставка на нови потребители. Вече изведените от въоръжение „къси” C-130J имат нови собственици – 5 бяха закупени от Бангладеш, 2 от Бахрейн и един от МО на САЩ. Изведените от експлоатация „дълги” C-130J-30 Super Hercules също са предложени за продажба и вероятно скоро ще бъдат продадени.

Първият C-130 Hercules, вариант K, с регистрация XV177, е пристигнал във Великобритания на 19 декември 1966 г. През годините С-130 интензивно са експлоатирани по света, както за военни дейности, така и за хуманитарни операции. През 1994 г. Великобритания реши да замени парка от C-130K с ново поколение „Херкулес”. Подписан бе договор за 25 ВТС C-130J Super Hercules (10 „къси” и 15 „дълги”), с което Великобритания стана първият им клиент.

С началото на доставките започна изтегляне на по-старите С-130К, които бяха предложени за продажба. Клиенти станаха Мексико и Австрия. Като част от промените в Кралските ВВС, C-130J Super Hercules са заменени от Airbus A400M Atlas. Великолритания експлоатира и тежките ВТС Boeing C-17 Globemaster III и многоцелевите танкери/транспортни Airbus A330MRTT Voyager.

Основни тактико-технически характеристики на С-130J Super Hercules

Екипаж: 3 (двама пилоти и един отговорник за товара)

Товар: 92 пътници/64 парашутисти/74 носилки с ранени и 5 души медици

Дължина на товарния отсек: 12,50 м

Ширина на товарния отсек: 3,05 м

Височина на товарния отсек:       2,74 м

Основен полезен товар:       19 051 кг

Дължина:       29,79 м

Разпереност:  40,41 м

Височина: 11,84 м

Площ на крилото: 162,1 кв. м

Маса празен:  34,274 т

Максимално тегло при излитане: 70,307 т

Двигатели: 4х3458 kW турбовитлови Rolls-Royce AE 2100D3

Витла: 6-лопатни Dowty R391

Максимална скорост: 670 км/ч

Крейсерска скорост: 644 км/ч

Далечина на полета: 3300 км с макс. полезен товар 15,422 т

Първият модернизиран Ту-160М2 започна изпитания

В началото на юли първият новопостроен модернизиран стратегически ракетоносец Ту-160М2 започна държавни съвместни изпитания. Изпитанията се извършват от смесени екипажи на МО на Русия и производителя – Казанския авиационен завод „С. П. Горбунов”.

Ту-160 „Бял лебед” е свръхзвуков стратегически бомбардировач-ракетоносец с крило с променлива стреловидност, разработен в конструкторското бюро „Туполев” през 70-те и 80-те години на ХХ век. В експлоатация е от 1987 г. Това е най-големият и най-мощен свръхзвуков самолет с променлива геометрия на крилото в историята на световната военната авиация. През 2008 г. производството му е спряно.

През 2015 г. Русия взе решение до възобнови производството на модернизиран вариант. На 12 януари 2022 г. първият новопостроен стратегически бомбардировач Ту-160М2 се издигна във въздуха за първи път. Реално част от фюзелажа на първия новопостроен Ту-160М2 е произведен още в СССР, но след това е бил консервиран. Серийният номер на самолета е 8-05.

Модернизацията

През януари 2018 г. бе подписан договор за 10 новопостроени Ту-160М с индекс Ту-160М2 плюс модернизация на наличните 16 бомбардировача Ту-160 с довеждане на оборудването им до новия стандарт. Проектът за дълбока модернизация предвижда нови двигатели НК-32-02, развитие на базовия НК-32, с променена конструкцията на лопатките на турбината и системата за управление. Тягата се запазва, но е реализирано сериозно намаление на разхода на гориво и е увеличен междуремонтния ресурс. С новите двигатели далечината на полета на Ту-160М ще нарасне с около 1000 км.

Като част от проекта, държавната корпорация КРЕТ съдаде нови изчислителни и бордови системи, инерционна навигационна система, комплекс за електронна война и системи за управление на оръжията. Освен нови двигатели, Ту-160М имат и изцяло нова „стъклена” кабина, нов радар и нова навигационна система НО-70М. В състава й влизат система за инерциална навигация БИНС-СП-1; система за астронавигация АНС-2009М; нов навигационен компютър; нова система за спътникова навигация А737ДП и навигационна РЛС ДИСС-021-70. Нови са автопилотът АБСУ-200МТ; системата за комуникация С-505-70; системата „свой-чужд” БКР-70М и ситемата за самозащита „Редут-70М”. Това води до леки промени в конструкцията, заради поставянето на новото оборудване.

Ту-160М2 е опит на Русия да поддържа стратегическия си ядрен въздушен компонент до приемането на нов стратегически бомбардировач, разработван по проекта ПАК ДА.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани