Последният барометър на Световната организация по туризъм към ООН (СОТ) представя позитивни новини за европейската туристическа индустрия и в частност за България. По данни на СОТ България е сред най-добре възстановяващите се дестинации през първото тримесечие на 2023 г. спрямо предпандемичната 2019 г. по отношение на брой туристическите посещения – с ръст от 27%, което ни отрежда 6-о място в света и по приходи от международен туризъм, където се отчита ръст от 21%, което поставя България на 10-о място в света.
Според публикуваните данни през първото тримесечие на 2023 г. са пътували двойно повече хора, отколкото през същия период на 2022 г. Като причина за това се посочват силното търсене в рамките на европейския континент.
Данните показват, че 2023 г. започва изключително силно за средиземноморските европейски дестинации, които са надминали нивата от 2019 г. и доказват устойчивостта и привлекателността на европейския туристически сектор.
Според проучване на СОТ близо 70% от експертите в индустрията очакват възходящия тренд на европейските дестинации да продължи и през предстоящия летен сезон. Тази прогноза носи оптимизъм и засилва вярата в успешното възстановяване на европейската туристическа индустрия.
Въпреки презастроените ни курорти и по морето, а и в планините на места българинът все пак планира почивките си и у нас. Първо, цените са по-ниски, второ, разстоянията са по-кратки, а и езиковата бариера, колкото и да е незначителна вече, все още оказва известно влияние. Не са рядкост и случаите, когато българите през настоящия летен сезон планират почивките си в две посоки – на българското Черноморие и веднага след това или с известно прекъсване – в някоя средиземноморска държава.
Българските туристи познават не само съседни, но и по-далечни дестинации. Те четат, интересуват се и търсят екзотични места, където освен да почиват, също и да се забавляват, но и да научат нещо повече за местните хора, история, култура, кухня, природни забележителности. Мирогледът на родния турист се отвори преди години и той вече не е втора категория, както беше определян тогава. Сега вече българите са търсени туристи. Нека дадем един пример. И в съседна Гърция, а и в другата ни южна съседка Турция собствениците на заведения се надпреварват да пишат менютата си и на български език, за да привличат повече туристи от България. Само до преди няколко години менютата им бяха основно на английски, руски и немски език, после обаче беше включен и българският език. Това показва, че парите нямат аромат и когато нашенците извадят портфейлите в заведенията по Северна Гърция и Одринска Тракия, те плащат наравно с немците, англичаните и руснаците. А собствениците на заведения забелязват това и ни оказват уважение, като ни предлагат меню и на български език.
Макар все още да се срещат постове в социалните мрежи като този: „Предпочитам да чакам пет часа на Промахон, вместо да съм пет дни с разстройство в Обзор“, това се променя трайно. Българинът вярва на родните туроператори. Дори и при проблем, което не е изключено и при резервация в близките ни туристически дестинации, все пак една нередност се решава по-лесно тук, отколкото в чужбина. Разбира се платформите за наемане на апартаменти, къщи и хотели предлагат все повече удобства при все повече лукс и възможности за активна почивка. Рискът е сведен до възможния минимум, но винаги има едно „НО“, което е възможно да се появи и тогава по-лесно ще се разбереш на български, отколкото на английски. Да не говорим, че понякога местни туроператори и техни контрагенти буквално „се правят“, че не разбират английски език.
Един готвач в заведение в Сицилия преди няколко години отнесе доста ругатни, докато наивно питаше българи, от къде са и докато те му обясняваха, той се превземаше, че не разбира къде е София, която е само на няколкостотин километра по права линия от Катания. Туризмът си възвръща позициите от преди пандемията и слава Богу България е една от държавите, която най-сетне заема първи позиции по един изявен положителен показател, каквото е икономическото съвземане на този отрасъл и у нас.