Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Атанас Запрянов: Развиваме социалния статус на хората в системата на отбраната

[post-views]
Атанас Запрянов: Развиваме социалния статус на хората в системата на отбраната

Атанас Запрянов е генерал-лейтенант от запаса. На длъжността „заместник-министър” е за трети път, като на същия пост е бил от юли 2016 г. до януари 2017 г. и от май 2017 г. до април 2021 г. В миналото заема различни командни и щабни длъжности в Свързочните войски на Българската армия. Бил е началник на Военната академия „Г. С. Раковски”, заместник-началник на Генералния щаб на Българската армия по ресурсите и представител на началника на ГЩ на БА във военните комитети на НАТО и ЕС. Владее английски език.

– Г-н заместник-министър, в какви направления да очакваме развитието на социалната политика на Министерството на отбраната (МО)?
– Грижата за хората в отбраната е един от основните приоритети, заложени в управленската програма на правителството в областта на отбраната. Този приоритет е пряко свързан с преодоляването на некомплекта от личен състав във Въоръжените ни сили (ВС), който през последните две години силно се е задълбочил и за отделни военни формирования е достигнал критично ниво. Един от основните инструменти за преодоляването му е развитието именно на социалната политика на Министерството на отбраната. По своята същност проблемът с недостига на личен състав е комплексен. Затова и социалната ни политика ще се развива в няколко направления. В момента се подготвя преглед на Програмата за развитие на Въоръжените сили до 2032 г. в частта личен състав. Намерението на ръководството на МО е комплексният анализ на причините за незадоволителното окомплектоване да бъде обвързан и с анализ на социалната ни политика. Като времеви хоризонт тази дейност се планира да завърши не по-късно от средата на октомври, което ще ни позволи част от мерките, които ще предложим, да залегнат в бюджета за 2024 г.

– В каква степен стоят на вашето внимание развитието на социалния статус на военнослужещите и на цивилните служители, отдиха и възможностите за спорт и възстановяване?
– Важно направление за промяна и надграждане в социалната политика е развитието на социалния статус на военнослужещите. Това включва преоценка на начините за наемане на военнослужещите за служба във ВС, на механизмите за тяхното трайно задържане и не на последно място за мотивацията им за служба. По отношение на наемането ще бъде прегледана цялостната организация на този процес, както и прегледа на списъка със заболяванията за определяне на годност за военна служба. Не е тайна, че огромната част от кандидатите за военна служба и курсанти отпадат по медицински причини, включително проблеми със зрението и някои леки и лечими заболявания. По наша оценка още по-важен е въпросът със задържането на продължителна служба на вече постъпилите военнослужещи. Това е категория, в която държавата е инвестирала в тяхната подготовка и те са гръбнакът на боеспособността на нашите военни формирования. В това направление са в ход проекти, програми и инициативи с наши съюзници за използване на тяхната методология за оценка и подобряване на социалните аспекти на отбранителната политика. По отношение на мотивацията на личния състав е важно да постигнем издигане на авторитета на военната професия в национален мащаб, да повишим доходите на военнослужещите с предвидено повишение на заплатите с 10% още през тази година и да поддържаме заложения в Програма 2032 темп на повишаване на възнагражденията. Категорично ще бъдат запазени изплащаните 20 заплати при пенсиониране, както и всички допълнителни финансови придобивки като прослужени години, клас на специалност, владеене на език, летателни и др. Не се предвижда и промяна на възрастта и условията за пенсиониране за различните категории военнослужещи.

– Бихте ли казали малко повече за прегледа на Програмата за развитие на ВС до 2032 г. в частта личен състав?
– Прегледът ще се фокусира върху възможностите на бюджета за повишаване на тези допълнителни стимули с цел по-справедливо заплащане на труда на някои особено трудни специалности или такива като киберсигурността, които са с висока обществена стойност. Особено внимание предстои да обърнем на статуса на курсантите, на техните стипендии и условия за обучение, така че да се повиши интересът към офицерската професия и желанието за обучение във военните училища. По отношение на мотивацията на цивилните служители в МО се поддържа добър диалог със синдикалните организации, представени в Отрасловия съвет за социално сътрудничество в МО. Вече е стартиран процесът за подписване на нов колективен трудов договор.

– А по отношение на отдиха и възстановяването, както и на спортната дейност?
– По отношение на отдиха и възстановяването МО ще продължи да полага необходимите грижи за поддържане на базата във военнопочивните станции, домове и санаториуми. Чрез извършените промени в Наредба № Н-9 от 18.03.2011 г., са постигнати: промяна на продължителността на почивките, касаещи летния отдих от 7-дневни на 10-дневни в съответствие с изразените предпочитания на анкетирани служители от МО и БА; разширяване на кръга на категориите правоимащи лица, като бяха включени и курсантите, обучавани за нуждите на МО; разширяване на обхвата на предлаганите услуги, като беше предоставена възможност за избор на варианти за ползване на туристическите услуги (със или без хранене). дадена е възможност за участие в специализираните детски и младежки лагери на деца на военнослужещи и цивилни служители от МО и БА и на децата на български граждани (военнослужещи и цивилни служители), които заемат длъжности, командировани да изпълняват длъжности в международни организации или в други международни инициативи на територията на страната и извън нея, както и на децата на заемащите длъжности в международни организации или в други международни инициативи на територията на страната да бъде извън лимита от 20 дни за една календарна година, полагащи се за почивка във военнопочивните домове и хотели и при ползване на почивки в чужбина. Спортната дейност е основна форма на физическата подготовка. Тя се организира и провежда за поддържане и повишаване на индивидуалните физически качества и подпомага изпълнението на колективни задачи при екстремални условия. Тя включва учебно-тренировъчни занятия по видове спорт по интереси, спортни и военно-спортни състезания и други спортни дейности. МО работи в пряко взаимодействие с Националната военна спортна федерация (НВСФ) – многоспортова федерация на ведомствен принцип, създадена за развитие на военния спорт. В структурите и формированията от Въоръжените сили функционират военни спортни клубове (ВСК). Те участват в държавен ведомствен спортен календар, организиран от НВСФ и в състезания помежду си на доброволен принцип. В основните военни формирования на Сухопътните войски и Военновъздушните сили са изградени модерни фитнес центрове за физическа подготовка на военнослужещите и цивилните служители, а в НВУ „В. Левски“, В. Търново, предстои изграждане на стадион с прилежаща лекоатлетическа писта, което като съвременна материална база ще спомогне за развитие на основни спортни качества у курсантите и цивилните служители.

– Какви са вижданията и какви са възможностите от гледна точка на бюджета за 2023 г. за подобряване на възнагражденията в армията?
– В бюджета за отбраната за 2023 г. са заложени допълнително 75 млн. лв. за увеличения на заплатите. Добрата новина за бюджета през 2023 г. е, че разходите за отбрана ще бъдат 1,88% от БВП, а през 2024 г. ще достигнат 2%, което позволява да бъдат направени следващите крачки в подобряването на социалния пакет за военнослужещите, да стартират проектите за превъоръжаване съгласно Програмата за инвестиции в отбраната до 2032 г. и да се осигурят нормални условия за бойната подготовка и провеждането на ученията. Нов елемент на политиката по отношение на личния състав е разбирането, че освен нарастването на възнагражденията важна роля за мотивацията на хората представлява и превъоръжаването. Социологическите изследвания в армията показват, че остарялата бойна техника със занижени експлоатационни параметри разочарова и демотивира личния състав.

– През годината се провеждат конкурси за заемане на вакантни войнишки длъжности с цел попълване на некомплекта. Осигурени ли са необходимите финансови средства за заплати на новоназначените?
– С цел преодоляване на задълбочаващия се недостиг от военнослужещи ръководството на МО се стреми да реализира адекватна кадрова политиката, чрез която да създаде благоприятни условия за набиране, развитие и запазване на подходящите човешки ресурси и постигане на съразмерно ниво на заплащането на хората в отбраната при пазарните условия на труд. Основен способ за набиране на военнослужещи е чрез провеждане на конкурси. Чрез тях се приемат на военна служба най-вече войници (матроси), както и сержанти (старшини), офицерски кандидати и офицери на длъжности от кариерна област „професионална“. Със Заповед на министъра на отбраната № ОХ-122 от 09.02.2022 г. командирите (началниците) на структури по чл. 60д, ал. 1 и 78 от ЗОВСРБ са оправомощени да обявяват конкурси за войници. Те анализират резултатите от всеки приключил конкурс и планират обявяването на нови конкурси. До настоящия момент не е докладвано за недостиг на финансови средства. От началото на 2023 г. са обявени 14 конкурса за приемане на военна служба, за попълването на 872 длъжности за военнослужещи, като приети на военна служба до момента са 286 военнослужещи.

– Ще има ли възможности бюджетът да осигури обезщетенията на освободените военнослужещи до края на годината?
– В бюджета на МО за 2023 г. са предвидени необходимите финансови средства за изплащане на дължимите обезщетения на военнослужещите при освобождаване от военна служба съгласно Закона за отбраната и ВС на Република България. Същите се превеждат от финансовите органи на структурите в установените срокове.

– Не е тайна, че от години не може да се попълни резервът на ВС. Ще има ли нови решения в тази област?
– Министерството на отбраната изпълнява разпоредбите на Закона за резерва на ВС на Република България по отношение на създадената възможност за подготовка на българските граждани за защита на отечеството. В началото март 2023 г. в НВУ „В. Левски“ завърши втората група на срочна служба в доброволния резерв. За срочна служба в доброволния резерв от приетите 111 завършиха 95 български граждани, на които им бяха предложени длъжности за военна служба и служба в доброволния резерв. Със заповед на министъра на отбраната през 2023 г. са обявени нови 250 длъжности за приемане на срочна служба в доброволния резерв, които ще бъдат разпределени в НВУ „В. Левски” и Единния център за начална подготовка в гр. Плевен. Посредством изпълнението на срочна служба в доброволния резерв е създадена допълнителна възможност за попълване на вакантните длъжности за войници (матроси) в БА, както и попълване на доброволния резерв и запаса. През 2023 г. за комплектуването с резервисти на вакантните длъжности за служба в доброволния резерв са обявени 1542 длъжности за приемане без конкурс и 195 длъжности за приемане с провеждане на конкурс. Резултатите ще бъдат известни през октомври 2023 г. В МО е създадена работна група под мой контрол, която трябва да установи приоритетите за работа при разрешаване на основните предизвикателства в сферата на резерва на ВС. Предстоят разработването и одобряването от МС и НС на промени в Закона за резерва на ВС, посветени на подготовката на българските граждани за защита на отечеството. Промените ще регламентират подготовката на военнослужещите от резерва, както и мобилизационната подготовка във военните формирования. Изготвят се и предложения за изменение и допълнение на законовата уредба, свързана с оповестяването на водещите се на военен отчет граждани със Системата за сигурно електронно връчване.

Важен е въпросът за задържането на продължителна служба на вече постъпилите военнослужещи
Фото: Сухопътни войски

– На какъв принцип ще работите с военно-патриотичните организации?
– В работата си с военно-патриотичните съюзи, сдружения и организации основен принцип ще бъде равнопоставеността. МО няма да толерира фаворизирането на отделни съюзи за сметка на други. За съжаление, подобни действия са били прилагани в определени периоди по политически, идеологически и други подбуди. Ние държим на надпартийния характер на дейността на посочените организации и тяхната работа с идеална цел, а именно – военно-патриотичното възпитание на подрастващото поколение. Една част от тези организации притежават експертен и научен потенциал в областта на отбраната и сигурността и разчитаме на участието им в обсъждането на важни въпроси от отбранителната политика на държавата. Съгласно Наредба № Н-12/17.07.2014 г. се определят условията и редът за предоставяне на финансова или материална помощ и/или помещения във военни клубове или други подходящи помещения в сгради в управление на МО или структури на пряко подчинение на министъра на отбраната. Помощта или помещенията по чл. 1 на Наредба № Н-12/17.07.2014 г., се предоставят на военно-патриотични съюзи, неправителствени организации със сфера на дейност в сигурността и отбраната, сдружения на военнослужещи, резервисти, запасни, ветерани от войните, военноинвалиди и военнопострадали. Общественополезната дейност не може да има за предмет генериране на печалба. Военно-патриотичното възпитание на гражданите основно съхранява традициите и историческата памет, както и развива националната идентичност и единното гражданство. При патриотичното възпитание основната целева група са младите хора на България. Възпитаването на младите хора в духа на национална гордост и идентичност допринася за пълноценното социално-икономическо развитие на България като страна – член на Европейския съюз и НАТО.

75 млн. лв. се насочват за увеличение на заплатите

В разходната част на централния бюджет за 2023 г. Народното събрание гласува в нощното си заседание срещу 28 юли допълнително 75 млн. лв. само за увеличаване на възнагражденията на персонала в системата на МО от 1 август т.г. Това стана точно в 3,09 ч. със 149 гласа „за“ и 51 „против“, след като предвидените 620,748 млн. лв. по проекта за придобиване, модернизация, поддръжка и ремонт на въоръжение, ракети, торпеда и техника бяха намалени на 545,748 млн. лв.
Гласуваните разходи за отбрана възлизат в общ размер на 1,88 на сто от БВП за 2023 г. За разходи в бюджета на МО бяха заделени 2,382 167 млрд. лв. От тях текущи са 1,901 млрд. лв., в т. ч. за персонал – 1,485 млрд. лв.
В централната част на бюджета са предвидени още 15,700 млн. лв. по проекта за нов боен самолет, 100 млн. лв. за основна бойна техника за изграждане на батальонни бойни групи от състава на механизирана бригада, 545,748 млн. лв. за придобиване, модернизация, поддръжка и ремонт на въоръжение, ракети, торпеда и техника, както и за ремонт и изграждане на инфраструктура, 40 млн. лв. за боеприпаси и горива за подготовка и, както вече стана ясно – 75 млн. лв. за увеличаване на заплатите на военнослужещи и цивилни служители. Отделно в бюджета на МО са записани 481,098 млн. лв. за придобиване на дълготрайни материални активи, където са предвидени средства и по изграждането на двата патрулни кораба. Трансферите за четирите висши военни училища възлизат на 50,814 млн. лв.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Спирдон Спирдонов

Най-ново

Единична публикация

Избрани