Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

На реактивния М-346 се обучават пилоти за Ф-16 Блок 70

[post-views]
На реактивния М-346 се обучават пилоти за Ф-16 Блок 70

Професор полковник о.з. д.н. Димитър НЕДЯЛКОВ

Учебно-бойният самолет на „Леонардо“ изпълнява  широк спектър от бойни мисии срещу земни и въздушни цели.

Военните конфликти в Близкия изток, Северна Африка и Украйна налагат нови стратегии за водене на военни действия и развитие на съвременни системи за сигурност. В областта на авиацията леките многоцелеви самолети недвусмислено се доказаха на бойното поле. Те са по-рентабилни дори в сравнение с новите фронтови бойни самолети.

M-346 images – Le Bourget 2023 Media Kit

Необходимостта от превъоръжаване на нашата военна авиация с нови бойни и учебно-бойни платформи налага внимателен преглед на перспективите за възможен избор. Един от парадоксите на сегашното състояние на нашата военна авиация е разнообразието от типове платформи. Това несъмнено прави възможността за поддръжка на самата система експоненциално по-скъпа. В допълнение обучението на военни пилоти изисква силно доказана платформа за преход към следващия основен боен самолет Ф-16 тип Блок 70. Защото по бойни способности и ефективност новите многоцелеви авиационни учебно-бойни платформи отдавна надминаха голяма част от съществуващите в експлоатация бойни самолети от предишни поколения.

Такава платформа е M-346 Fighter Attack (FA), построена от отдела за самолети на италианската аерокосмическа и отбранителна компания Leonardo (наречена така в чест на великия Леонардо да Винчи). Бойната конфигурация на M-346 AJT (Advanced Jet Trainer) Master запазва всички възможности за обучение, като в същото време предлага допълнителни експлоатационни функции.

Първият полет на M-346 е проведен през юли 2004 г. Това е многофункционален самолет от ново поколение, който може да се използва за обучение на напреднали в летателната си подготовка курсанти и пилоти, както и за изпълнение на широк спектър от бойни мисии срещу земни и въздушни цели, като например: непосредствена авиационна поддръжка; изолиране на района на бойните действия; водене на въздушно разузнаване; борба с въздушен противник в дозвуковия диапазон;  обучение на летателния състав за бойни умения преди преминаване към основен боен самолет от ново поколение.

Наскоро други големи авиационни компании като AIRBUS признаха качествата на италианския продукт, подписвайки меморандум за разбирателство с „Леонардо“ за съвместно търсене на нови пазарни възможности за M-346.

126 M-346 са били закупени от 8 страни по света с много повече възможности, като се има предвид възникващият пазар на доставка на повече от 400 нови самолета от този тип през следващите 20 години.

Големият успех на M-346 се дължи на доказаните му характеристики, които позволяват на пилотите да изпълняват изключително широк спектър от задачи, нетипични досега за самолети от подобен клас:

Максимално допустима скорост (М)                  1,2

Максимална скорост                                             1090 км/ч

Скорост на сриване                                               176 км/ч

Максимална излетна маса като ударен самолет

с 3000 кг боен товар                                                 10 400 кг

Относително натоварване на крилото                    336 кг/ кв.м

Скороподемност                                                       115 м/сек

Таван                                                                          13 716 м

Разбег                                                                         500 м

Пробег                                                                        470 м

Далечина на полета (с допълнителни резервоари)   1925/2550 км

Продължителност на полета (с допълнителни резервоари)  140/180 мин

Претоварване                                                              +8 – –3

Тяговъоръженост                                                        0,84

Жизнен цикъл                                                             30 години

Характеристиката на жизнения цикъл е особено важна, като се има предвид фактът, че този самолет е в състояние да осигури обучението на пилоти на Ф-16 Блок 70, тъй като произведените в САЩ самолети влизат на въоръжение в българските ВВС през следващите години.

Силовата установка се състои от два двигателя ITEC F124-GA-200 на американската компания Honeywell с максимална тяга 27,9 kN за всеки. Философията за поддръжка на двигателите помага за значително намаляване на времето за поддръжка и престой. Студената част на двигателя се проверява на всеки 4000 часа, а горещата част на всеки 2000 часа.

Някои може да твърдят, че техническите данни са различни от действителните оперативни данни, но това лесно може да се опровергае с два прости факта: първо, M-346 е постигнал над 100 000 полетни часа по целия свят с някои от най-взискателните военни клиенти. Това означава, че авангардният M-346 е затвърдил позицията си на най-добрия усъвършенстван тренировъчен реактивен самолет в света. Второ, международното училище за летателно обучение (IFTS), услугата за обучение, която италианските ВВС предлагат на другите международни военновъздушни сили, вече е избрана от Япония, Сингапур, Катар, Канада, Австрия, Германия, Обединеното кралство Великобритания, докато Швеция, Кувейт, Саудитска Арабия, Унгария и Испания също изглеждат много близо до финализиране на сделка. Това е така, защото всички курсове за обучение на IFTS Lead-In Fighter се провеждат с помощта на M-346.

M-346 е оборудван с вградена система за тактическо обучение (Embedded Tactical Training System – ETTS) за симулиране на тактически сценарии по време на полет, включително оръжия, сензори, компютърно генерирани сили (Computer Generated Forces – CGF – както за приятелски, така и за противникови). Действителният самолет по време на полет може да бъде свързан със симулатори на мисии на земята (виртуални), като част от пълна наземна система за обучение (Ground Based Training System – GBTS) и с CGF, което прави възможно свързването на всички участници в изключително усъвършенствана среда за обучение: това е доказана LVC система и технология, предлагани от „Леонардо“ в комбинация със самолета и GBTS.

В своя боен вариант M-346 може да носи над 3000 кг боен товар, разпределен на 7 точки за закрепване, и е в състояние да използва както управляеми, така и неуправляеми оръжия, някои от които се очаква да оборудват Ф-16 Блок 70. Ефективното му използване срещу въздушни и наземни противници се осигурява от монтирана нашлемна система с индикация и мощен многорежимен радар Grifo с обхват на откриване на поглед над 100 км. Те се допълват от система за управление на оръжията и цялостна система за самозащита.

Като платформа за въздушно разузнаване и насочване самолетът има възможност за монтиране на контейнер, оборудване със сензори за дневни и нощни условия или оборудване за насочване към целта. Индикацията на Head-up дисплея помага на пилотите да действат без разсейване в бойна среда.

  Самолетът има четириканална система Fly-By-Wire за управление на полета с четворно резервиране, което прави M-346 достатъчно безопасен за първоначално обучение и лесен за управление от екипаж дори с начални умения за бойно летене.

В рамките на изпълнението на задачи по непосредствена авиационна поддръжка и изолиране на района на операциите при пълно бойно натоварване, възможностите на М-346 са изключително адекватни на съвременните изисквания и превъзхождат наличните в България бойни и учебно-бойни самолети, а качествата на оборудването и оръжията определят несравними нива на бойна ефективност. Това се отнася и за изпълнението на задачите по въздушно разузнаване. В тази област М-346 би запълнил огромния информационен дефицит в Българската армия.   

В съвременните бойни условия все повече се налага прехващането на нискоскоростни цели. Тази практика е валидна и за България през последните години с доказаните трудности това да се прави със свръхзвукови прехващачи. Да не говорим за разходите за изпълнение на подобна задача, които са в пъти по-ниски при използване на самолети от типа М-346. За сравнение бойният радиус на самолета при извършване на прехват на въздушна цел може да достигне 600 км, а продължителността на дежурство в даден район може да надхвърли 2 часа. Времето, необходимо за прехващане на цел в радиус до 100 км на средна височина от момента на подаването на сигнала, е сравнимо с това на Ф-16 и МиГ-29. Освен това размерите на самолета напълно отговарят на възможностите за експлоатация от укрития с размерите на тези в българските авиобази. 

С тези показатели М-346 успешно може да се разглежда като вариант за замяна на намиращите се на въоръжение в България L-39ZA и Су-25. Има способността да допълва в значителна степен изпълнението на задачи по еърполисинг съвместно с МиГ-29, а след това и с Ф-16. Така с една платформа могат да се покрият с по-висока степен на ефективност задачите, изпълнявани в момента от три типа самолети, което би намалило почти толкова пъти експлоатационните разходи на авиационната техника във ВВС.

Най-ново

Единична публикация

Избрани