Гаражи за дронове на морското дъно? Италия обмисля нова технология за защита на жизненоважни кабели, като разработва станции за зареждане на подводните дронове, които контролират кабелите по дъното на морето. Хиляди километри кабели са положени по морското дъно за граждански и военни цели. Особено между САЩ и Европа. Един от големите проекти в последните години е полагането на повече от 6000 км оптичен кабел от Вирджиния – САЩ, до Билбао – Испания, наречен „Прилив“. Подводните кабели имат пряка връзка с националната, регионалната и международната сигурност и са категорично в списъка на критичните инфраструктури.
В близко бъдеще подводни военноморски дронове, контролиращи важни интернет кабели и газопроводи, ще могат да спират на станции за зареждане на морското дъно, да напълнят батериите си и да предават данни, като в същото време ще могат да остават потопени в океана в продължение на месеци.
Тази концепция е една от идеите за изграждане на нова схема за защита на подводната инфраструктура, които Италия обмисля с подкрепата на Европейския съюз. Този въпрос стана много належащ след мистериозната атака срещу газопровода „Северен поток“ в Балтийско море през 2022 г.
От Военноморския флот на Италия заявяват, че се предвиждат подводни станции по морското дъно, където ще се презареждат батериите на дроновете и ще се събират данни. Проектът за станциите е част от голям и интегриран общ европейски проект, известен като PESCO. Проектът за станциите ще се реализира от военноморските сили на Италия, Германия, Испания, Франция, Португалия и Швеция с подкрепата на ЕС. България и Финландия имат статут на наблюдатели в проекта, като вероятно към тях ще се присъедини и Ирландия.
Това е един от 11-те нови проекта, които бяха добавени към PESCO през май тази година. Той трябва да обедини членовете на ЕС, които си сътрудничат в схеми за споделяне на финансирането и развитието на нови отбранителни способности.
Идеята за станциите е плод на въображението на инженерите от водеща италианска компания за петролна и газова инфраструктура, която управлява собствени подводни дронове и тества „гаражи“ за зареждането им.
Станциите са алтернатива на извеждането на дроновете на повърхността, защото това решение спестява време и ресурси. Планира се дроновете да издържат под вода в продължение на 12 месеца, като не се предвиждат ограничения в дълбочината, на която могат да се позиционират станциите.
При една от текущите операции в Норвегия, където се наблюдава добивът на нефт и газ, е използвана станция за презареждане и извличане на данни на дълбочина 400 м.
Станцията представлява метална конструкция, в която дроновете се вмъкват. Конструкцията е свързана с повърхността чрез кабели, по които се извършва захранването и се извличат данни.
Другата обсъждана инициатива е превръщането на подводните кабели, потенциални жертви на саботажи, в огромни сензори, които да „държат под око“ подводния трафик и да забелязват саботьорите. Експерти поясняват, че тази концепция се основава на анализа на „фазовото забавяне на сигнала, преминаващ през оптичните кабели, който се променя от акустични сигнали във водата около кабела“. Изследванията, проведени в Европа, показват, че техниката може да се използва за регистриране на движение във водата до 150 км от кабел.
Радар за ранно предупреждение и наблюдение на Космоса
Военновъздушните сили на Великобритания ще използват 3D радарна система от ново поколение за противовъздушна отбрана. Системата открива и проследява тактически балистични ракети, като предоставя на командните и контролните центрове за въздушно наблюдение информация за ранно предупреждение, необходима за неутрализиране на атаки.
Lanza 3D е преносим радар за далечни разстояния. Радарът е разработен от водеща испанска компания в отбранителната индустрия и следи посоката, обхвата и височината на потенциалните въздушни заплахи като ракети, снаряди и безпилотни летателни апарати. Подходящ е и за електронна война. Проектиран е с напълно модулна и мащабируема архитектура и може да бъде транспортиран по море, въздух, с железопътен и автомобилен транспорт, както и да бъде развърнат по целия свят.
Той осигурява параметрите на траекторията, необходими за вземане на офанзивни, отбранителни или разузнавателни мерки като предполагаемата точка на изстрелване, целта на удара, прехващане и т. н. Освен това притежава усъвършенствани технологии и алгоритми, които смекчават отраженията и бъркотията, предизвикани от вятърни генератори и слънчеви панели. В семейството радари Lanza има и Lanza-N, предназначен за работа в морска среда на многоцелевите бойни кораби разрушители. По линия на международното сътрудничество се очаква появата и на радарна система Lanza за наблюдение и проследяване на обекти в Космоса.
Малка подводница за сухи бойни действия
Най-новата миниподводница за операциите на Специалните части на Военноморските сили на САЩ вози и връща „тюлените“ сухи до мястото на мисията в океана, без да киснат непрекъснато в студената вода. Подводницата с наименование Dry Combat („Суха битка”) вече е в експлоатация. Стара мечта на Военноморските сили е да реализират малка подводница за транспортиране на „тюлени” в кабина под налягане. Освен това моряците вече виждат възможност този нов дизайн да може да се приложи и в новите атакуващи бързи подводници клас „Вирджиния“.
Малката подводница за сухи бойни действия, произведена за Командването за специални операции на САЩ, премина всички изпитания в открито море през март т. г. Уникалната способност на подводницата е нейната технология на заключване и отключване. По време на дълги пътувания до мястото на мисията „тюлените” пътуват в суха безопасна среда, хидратирани и без да са заплашени от хипотермия. При влизане и излизане от подводницата тя се заключва и отключва така, че вътре остава суха. Вътре „тюлените” пътуват без неопренови костюми, на сухо и топло, без да са изложени на опасните предизвикателства в дълбините на океана.