Намалява съставът на Съвета по отбрана, отпада ежегодното атестиране, гарантира се възвръщаемост на разходите за обучение, предлага се ново решение, с оглед на некомплекта от военнослужещи, разширява се социалният пакет.
Министерският съвет е одобрил проект за изменения и допълнения на Закона за отбраната и въоръжените сили. Новите моменти бяха публикувани за обсъждане на 4 май т.г. Имаше няколко предложения, които се дискутираха. Първото бе за
състава на Съвета по отбрана
към министъра на отбраната. Смята се, че неговата разширяване с промените на закона през 2020 г. с командира на Съвместното командване на специалните операции, директора на Служба „Военно разузнаване“ и началника на Военна академия „Георги Стойков Раковски“ не е допринесло за повишаване ефективността на Съвета по отбрана, още повече, че по-късно са създадени още две командвания. Друг аргумент за отпадането на включените длъжности през 2020 г. е, че не е обосновано да се работи само с началника на една от военнообразователните институции.
Така в този съвещателен орган към министъра на отбраната ще бъдат заместник-министрите на отбраната, началникът на политическия кабинет, постоянният секретар на отбраната, началникът на отбраната и неговите заместници, командирът на СКС и командирите на Сухопътните войски, ВВС и ВМС. Остава, обаче правото на министъра на отбраната в заседание на Съвета да покани за участие и други в зависимост от въпросите за обсъждане. Смята се, че така опасенията от липса на военна експертиза ще отпаднат.
Налице е нова идея за попълване на некомплекта.
Тя е свързана със създаването на правна норма за преназначаване на военнослужещи на равна или по-висока длъжност в рамките на един гарнизон (населено място), без изискване за тяхното съгласие. Смята се, че така ще се създаде възможност за по-ефективно окомплектоване на военните формирования с военнослужещи, особено за тези, при които некомплектът от личен състав е значителен и в същото време са декларирани по целите за способности или са определени за участие в съответни инициативи по поети от България ангажименти. Друго очакване от промяната е за окомплектоване на т. нар. „непривлекателни“ длъжности, които са единствени или ключови за изпълнение на задачите в дадено военно формирование. Както и на длъжности, които са вакантни от две и повече години. Тук мотивът за несъгласие бе, че насилственото преназначаване би накърнило значително интересите на военнослужещите. Преценява се, че с новата разпоредба, от една страна, ще се защитава интересът на военната служба, а от друга, няма да се пренебрегват личните интереси на военнослужещия, свързани с устройване и адаптиране на семейството в битов, икономически и социален аспект в ново населено място и т.н.
Друга промяна цели
предотвратяване на отлив на кадри,
в чието обучение е инвестирано от МО. Министерството на отбраната ежегодно инвестира финансови средства в размер на 1,2 до 1,5 млн. лв. в обучението на около 1000 военнослужещи за придобиване на образователно-квалификационни степени, научни степени или за повишаване на квалификацията. Инвестициите в обучението на над 60 % от тях са свързани с придобиване на знания, умения и квалификации, които се признават включително и извън Въоръжените сили. Приблизително 40 % от обучаваните военнослужещи придобиват квалификация в 31 курса в страната и в чужбина. През последните години, обаче, се забелязва отлив на кадри (средно по 150-200 на година) не само към държавните институции и бизнеса в страната, но и към структури на НАТО и ЕС (контрактори), където заплащането е значително по-добро. Към настоящия момент не са налице гаранции за компенсиране на направените разходи чрез поемане на задължение за изпълнение на военна служба за определено време. Промяната предвижда поемане на задължение за изпълнение на военна служба за 10 години след придобита ОКС „бакалавър“ в професионално направление „Военно дело“; 5 години след завършване на курс за придобиване на професионална квалификация по военно дело и 3 години след придобиването на специалност в системата на здравеопазването.
Постига се по-високо равнище на
социалния пакет,
предоставян от страна на Изпълнителна агенция „Военни клубове и военно-почивно дело“ чрез разширяване на кръга от правоимащи лица. Целта е подобряване на качеството и обема от услуги, предоставяни на пенсионирани цивилни служители и на родители на военнослужещи и цивилни служители, както и оптимално разгръщане на капацитета и възможностите, които Домът за пенсионирани военнослужещи, ветерани и военноинвалиди в с. Орешак предлага.
Във връзка с това се предлага допълнителна разпоредба да регламентира, че лице, което като цивилен служител е придобило най-малко 10 години трудов и/или служебен стаж през последните 20 години в Министерството на отбраната, структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната или Българската армия и е упражнило правото си на пенсия за осигурителен стаж и възраст при условията и по реда на Кодекса за социално осигуряване, е „пенсиониран цивилен служител“. Конкретният мотив за подобна промяна е търсене на възможности за пълноценно използване на Дома на МО за пенсионирани военнослужещи, ветерани и военноинвалиди в с. Орешак, община Троян. Домът е с максимален капацитет за настаняване на 100 лица в пет вили. Сградната база предоставя и предполага изключително добри битови условия за живот в среда, близка до семейната. От функционирането си до момента заетостта му не е надвишавала 20 лица, като през последните години тя е трайно около 10%. Към момента ползвателите на Дома, съгласно ЗОВСРБ, са пенсионирани военнослужещи от МО, Българската армия и структурите на пряко подчинение на министъра на отбраната, ветерани, военноинвалиди и военнопострадали и придружаващи ги съпрузи. Всичко това налага добавяне на нови групи ползватели с включване на пенсионирани цивилни служители и родители на военнослужещи и цивилни служители, когато не могат да се грижат за тях, и да пребивават заедно в едно домакинство.
Да отпадне изискването за ежегодно атестиране
на военнослужещите, е другият нов момент. Смята се, че условията и редът за атестиране на военнослужещите трябва да се уреди в акт на министъра на отбраната. Мотивите са свързани със спецификата на военната служба на територията на страната и извън нея. Освен това кариерното развитие на военнослужещите е свързано с необходимостта от обучение за получаване на образователен ценз, придобиване и повишаване на квалификация във военните академии, висшите военни училища и в професионалните сержантски (старшински) колежи или други институции в системата на професионалното образование и обучение. Съществуват и непредвидени обстоятелства, които налагат ползване на право на отпуск за временна неработоспособност, които налагат отсъствието на военнослужещите през по-голяма част от съответния атестационен период.
Практиката показвала, че всичко това води до обективна невъзможност военнослужещите да бъдат атестирани ежегодно за изпълнението на функционалните си задължения на съответната длъжност, поради което разпоредбата се явява неприложима норма. В мотивите се посочва още, че ежегодното атестиране възпрепятства постигането на определените в Програмата за развитие на отбранителните способности на Въоръжените сили до 2032 г. параметри в направление „Хората в отбраната“ и заложените цели в Плана за развитие на Въоръжените сили до 2026 г. за разработване на нов модел за кариерно развитие на военнослужещите.
С промяната военнослужещите мъже ще могат да ползват
част от отпуските за раждане,
при осиновяване и за отглеждане на дете, когато майката на дете до 2-годишна възраст или осиновителката на дете до 5-годишна възраст почине или заболее тежко, поради което не може да се грижи за детето. Със съгласието на военнослужещите мъже тези отпуски ще могат да се ползват от един от неговите родители или от един от родителите на починалата или заболялата тежко майка (осиновителка) на детето, когато работи по трудово правоотношение. Когато военнослужещият е в отпуск поради призоваване в съд или в други органи като страна – свидетел или вещо лице, да получава възнаграждение по специалните закони, т.е. от бюджета на съдебната власт, е друго предложение. Така да се процедира и при участие в съдебни заседания като съдебни заседатели. Остава правото на отпуск на военнослужещите, когато са кръводарители – за деня на прегледа и кръводаряването, както и два дни след него. Предлага се за това време да получават възнаграждение както при платен годишен отпуск. Споменатите видове отпуск се зачитат за служебен стаж и не се включват в другите отпуски, определени със Закона за отбраната и Въоръжените сили.
Както курсантите, така и военнослужещите, които се обучават в задочна форма за придобиване на висше образование на ОКС „бакалавър“ в професионално направление „Военно дело“ да не заплащат такси нито за кандидатстване, нито за обучение, е друго предложение. Създава се разпоредба, която цели предотвратяване изпълнението на военна служба от лица, спрямо които компетентните военномедицински органи или органите за психологическа пригодност са установили негодност за изпълнението й;
Предполага се, че в есенната си сесия Народното събрание ще обсъди и гласува законопроекта. А защо не и да го обогати.