Разследвания, извършени от Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) и Европрокуратурата, сочат възможни нередности в изпълнението на жп проекти в България, се казва в прессъобщение на ОЛАФ.
ОЛАФ е извършила разследване в тясно сътрудничество с делегираните прокурори на Европрокуратурата в България, проверявайки за възможни нередности финансиран от Европейския съюз проект за модернизация на местната жп инфраструктура.
Разследването на ОЛАФ се е фокусирало върху финансовите щети, причинени от предполагаеми нередности, по-специално при процедурата за възлагане на обществени поръчки и изпълнението на проекта. Според резултатите от разследването на ОЛАФ два от спечелилите обществена поръчка изпълнителя или не разполагат с технически възможности да изпълнят проекта, или са представили невярна информация за финансовите си възможности.
ОЛАФ закри разследването си с препоръка да бъдат възстановени 38 млн. евро и да бъде предотвратено изразходването на други 92 млн. евро. Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда – бившата ИНЕА – е органът, който сега може да реши дали да приложи препоръките на ОЛАФ.
Разследването на Европрокуратурата все още не е приключило и е фокусирано върху възможни криминални престъпления като злоупотреба с европейски средства и пране на пари, и включва освен посочения и още един жп проект, чиято стойност според Европрокуратурата възлиза на 111 млн. евро.
В полезрението на Европрокуратурата са два проекта за обновяване на железопътна инфраструктура. Първият е за участък между градовете Костенец и Септември по линията София – Пловдив, финансирани със средства на Европейската изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда – бившата ИНЕА – на стойност над 130 млн. евро. При втория става дума за модернизация на жп отсечката между Оризово и Михайлово – част от втората фаза на ремонта на жп инфраструктурата по направлението Пловдив – Бургас, финансирана от Кохезионния фонд по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ със средства за над 111 млн. евро.
Бенефициент по двата проекта е българската Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), като двата договора са възложени на две частни компании с международно участие, посочва Европрокуратурата.
Строителните работи по двата жп участъка продължават, но към изпълнителите вече са направени няколко плащания от страна на бенефициента.
При разследването са установени факти, които биха могли да представляват криминални престъпления, включително злоупотреба с европейски средства и пране на пари. Подозира се, че изпълнителите, само за кратък отрязък от време, са направили фиктивни парични преводи към поредица кухи фирми, които впоследствие са довели до изтеглянето на суми в брой за над 2,5 млн. евро (5 млн. лева) от лица с криминални досиета.
Генералният директор на ОЛАФ Виле Итала каза: „Заедно предотвратихме ненадлежното изразходване на над 92 млн. евро и препоръчахме възстановяването на други над 38 млн. евро, които принадлежат на европейските данъкоплатци. Това разследване е пример как комбинация от административна (ОЛАФ) и криминална (Европрокуратурата) процедура за борба с измамите може да защити по най-добрия начин финансовите интереси на ЕС“.
Източник: bta.bg