Погрешно е да се прави модернизация на парче, трябва цялостна програма, казва председателят на Комисията по отбрана в парламента
– Г-н Гаджев, ще успеете ли в тази парламентарна сесия да гарантирате бюджет за отбраната за 2024 г. от 2%? Да напомним, че с колегите си осигурихте при актуализацията на Бюджет`2023 допълнително 75 млн. лв., за да се увеличи заплащането на военнослужещите с 10%?
– Истината е, че Министерският съвет не беше предвидил ръст на възнаграждението на военнослужещите. Това беше коригирано в Народното събрание. Надявам се в бюджета за 2024 г. кабинетът да си е извадил поука и да предложи още като вносител увеличение на възнагражденията за догодина. В противен случай това пак ще се случи в парламента. Трябва да има ясен ангажимент за ръст на възнагражденията на военнослужещите като мярка за привличането и за задържането на хора. А за увеличаване на бюджета за отбрана до 2% смятам, че няма да има спор, тъй като това е тема, която се подкрепя в парламента. Въпросът е как тези средства да бъдат разходвани ефективно и качествено.
– Кои други фактори могат да привлекат хора в армията?
– Освен възнагражденията други основни мерки в това направление следва да бъдат осигуряването на по-добра работна среда, ясно кариерно развитие и съвременно въоръжение. Комбинацията от тези фактори би променила, надявам се, не само мотивацията за служба, но и за постъпване в редиците на Българската армия. Не бива да се забравя и нивото на образованието, за да могат да се привлекат млади хора с качества, които да се запишат във висшите военни училища. Надявам се в кратки срокове Министерство на отбраната да представи План за справяне с некомплекта, защото това е най-сериозният проблем в армията.
– Ще успее ли Народното събрание да приеме внесените промени в Закона за отбраната и Въоръжените сили така, че да влязат в сила от 1 януари 2024 г.?
– Този закон е пореден пример за приемственост между служебното и това редовно правителство. В сферата на отбраната не виждам някаква промяна. Въпросният законопроект е готвен от служебния министър и внесен от настоящия министър на отбраната Тодор Тагарев, който явно е припознал текстовете. Но за нас има предложения, които категорично няма да подкрепим, като промяната в Съвета по отбрана. Какви други предложения ще възникнат предстои да стане ясно от гледането му в 4 комисии в Народното събрание. Следва Министерството на отбраната да убеди парламента, че този законопроект трябва да бъде приет.
– Г-н Гаджев, запазвате ли единодушието в Комисията в подкрепа на решаването на проблемите на отбраната, каквото дълго време имаше?
– Продължаваме да пазим тези консенсус и баланс въпреки различията между парламентарните групи. Най-малкото, търсим разбирателство, за да постигнем развитие на Въоръжените сили и решения на проблемите. Затова Комисията по отбрана ще работи „на терен“. Имаме покани и планираме да посетим основни военни формирования. Така всички колеги ще могат от първа ръка да разберат приоритетите и задачите на формированията, да обсъдят проблемите и дори битовизмите, които насищат всекидневието и пречат на дейността на военнослужещите. А после да използваме механизмите на Народното събрание и да помогнем.
– А как трябва да продължи модернизацията на армията според Вас?
– В програмата на правителството са заложени срокове, някои от тях предстоят да изтекат. Така че нека дадем възможност да се свърши работата в срок. В рамките на следващите 3 месеца очакваме в парламента да се внесе инвестиционна план-програма за превъоръжаване. Тя следва да отговаря на приетото през февруари решение на НС, което поставя критерии как да бъде устойчива и финансово осигурена през годините, без да заплашва ежедневното осигуряване на армията. Но за да се приеме до края на годината, трябва да се подготви сега. Разбира се, тя ще бъде приета, ако отговаря на тези критерии. Да продължават да се правят проекти без приета ясна програма би било проблем и грешка от страна на правителството, защото именно тя ще даде предвидимост и гаранции за завършване на проектите в процеса на модернизацията. Програмата ще се ползва от правителствата за ефективно планиране и приоритизиране на проектите в годините. Няма да е правилен подход да продължаваме да работим на парче.
– Каква е оценката Ви за модернизационните проекти, които се осъществяват сега?
– За съжаление, проектът на Сухопътни войски изостана, защото претърпя редица перипетии. Надявам се до края на годината да започне и неговата реализация. Стана ясно, че този месец ще получим предложението за закупуване на бронирани машини от САЩ „Страйкър“. Да видим какво ще внесе правителството в Народното събрание. Двата вече започнали проекта за самолетите Ф-16 и корабите се надявам да се изпълняват без забавяне. А през следващите месеци се очаква още няколко процедури да бъдат разгледани. Но би било добре, преди да се работи процедура по процедура, да бъдат одобрени общите планове и програма от Народното събрание. Отново, за да не се работи на парче. Още повече министър Тагарев обяви, че ще прави стратегически преглед. Добре е да се изчакат резултатите от него.
– Доколко сме готови за прерастване на батальонната бойна група в бригада?
– По тази тема предстои изслушване на министър Тагарев в Комисията по отбрана. Да видим какво е свършено до момента и какво предстои, за да може да има ясна публична информация по темата. Само така ще се избегнат различните манипулации. Но за да нарасне многонационалната бойна група в бригада, първо трябва да си напишем домашното и да осигурим логистиката, инфраструктурата, собственото си участие и т.н. А всяка страна заявява какво иска, никой „не ни натиска“ да приемем съюзнически войски. Военната оценка е, че на нас ни е нужно тяхното присъствие, защото така гарантираме сигурността си. Това е поне обявената политика на няколко поредни правителства. Въпросът е доколко сме готови да го изпълним.
– Следите ли с колегите си в Комисията местните реакции в ямболско на въпроса за дислоциране на щаб за многонационална бригада в района, въпрос зададоха и ямболски депутати?
– Да, и реакциите са резултат от грешна или по-скоро липса на каквато и да било публична комуникация по темата. А още преди месеци трябваше на място да се обясни за какво става дума. Както казах, плановете за създаване на подобна многонационална бригада са известни от много време. И въпреки подкрепата към тях от поредица правителства, те не са направили много, за да разяснят на местната общественост, че това е от полза за самите хора там. Когато няма официална информация и факти, идва ред на спекулациите и манипулациите. Това дава хранителна среда на всякаква пропаганда. Хората не знаят какво се случва и това е проблемът. Надявам се на изслушването на министър Тагарев да се дадат ясни отговори, да се започне комуникация и на национално ниво, както и с местната общественост какво ще се случва там, за да се успокоят хората, да се разберат ползите и да се прекратят спекулациите. Не е много смислена реакцията от типа: Ако не искате там, ще е другаде.
– Вървим и към въпроса за хибридните войни…
– Хибридните войни и дезинформацията не са от днес. Сега просто мащабът е друг заради нивата на комуникация и социалните мрежи. Това е тема, която е част от въпросите за устойчивостта на една държава към заплахи, която включва не само пропагандата, но и устойчивостта на критичната инфраструктура и системите, позволяващи нормалния живот на обществото. Това трябва да е приоритет на държавното управление и е тема, която многократно съм повдигал. Надявам се скоро пълноценно да заработи и тематичният център, който се изгражда към Съвета по сигурността на МС.
– А Народното събрание ще подкрепи ли, ако е необходима, нова военна помощ за Украйна?
– Първо кабинетът трябва да изпълни решението на парламента от края на юли.