Надбягването със смъртта на пътя продължава. И колкото по-дълго се вихри то, толкова по-бързо е темпото, и толкова по-безумни са идеите за поредни кръпки в Закона за пътищата. Случаите с убити деца и тийнейджъри на пешеходни пътеки следват един след друг, а всяка смърт бие камбаната, че са сбъркани цялото общество, манталитетът на шофьорите, чувството за безнаказаност, идеята, че всеки зад волана е свръхчовек, на когото всичко му е простено. Най-просто казано, всеки пие и кара като за последно, като се надява „руската рулетка“ да го пощади. Рулетката не пощадява българските деца, които не знаят как да се държат, за да оцелеят – те умират без причина, без вина, докато са на пешеходната пътека, където би трябвало да ги пазят.
От всички идеи най-логична е тази на роднините, близките и съпричастните към жертвите – автомобилът да се обяви за оръжие, а всяка смърт, причинена след удар с кола, да е предумишлено убийство.
В Народното събрание депутатите се надпреварват да дават предложения за промени в Закона за движение по пътищата (ЗДвП), с които да спрат кръвта по пътищата. Различните парламентарни групи внесоха цели 4 законопроекта, като всички бяха приети на първо четене в пленарна зала.
Измененията предвиждат допълнителни регулации за новите водачи, увеличени санкции и задължение на контролните органи да спират на пътя и да връчват на водачите невръчени електронни фишове.
Законопроектът, внесен от Александър Ненков (ГЕРБ–СДС), предвижда органите на МВР да спират пътните превозни средства, да проверяват документите за самоличност и свидетелството за управление както на водача, така и на пътниците и да връчват на водача и пътниците невръчени електронни фишове за нарушения. Дава се възможност при извършването на административни услуги на гражданите общините също да могат да връчват електронни фишове за наложени наказания по ЗДвП. ГЕРБ предлагат, като спрат водача, да направят проверка и на пътниците в колата и ако някой от тях има фишове, да му ги връчат. А защо не и на пешеходците на случаен принцип, попита Ненков.
Вторият законопроект е внесен от Божидар Божанов от „Продължаваме промяната–Демократична България“ (ПП–ДБ). Той предвижда премахване на всички стикери от предното стъкло на автомобила и замяната им с автоматизирани справки в централизирани регистри, отпадането на контролния талон към свидетелството за управление и възможността за заплащане на глоби онлайн, без преди това да се налага те да бъдат връчени присъствено. Въвежда се и задължение за контролните органи да спират на пътя и да връчват невръчени електронни фишове и наказателни постановления на водачи, които имат повече от пет невръчени такива.
Промени в Закона за пътищата не могат да минат и без Настимир Ананиев (ПП–ДБ). Той заедно с група народни представители пледира да се създадат допълнителни регулации за новите водачи, както и да се увеличат размерите на глоби и принудителни административни мерки, които не са променяни от цели 21 години. С измененията се забранява на нов водач за срок от дванайсет месеца от придобиването на шофьорската книжка да управлява моторно превозно средство (МПС) с максимална мощност над 90 kW (120, 692 конски сили); да шофира в часовете от 22 ч. до 6 ч. и да управлява МПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0,1 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози.
Четвъртият законопроект и трети от депутати от ПП–ДБ е на Димитър Найденов. Той предлага наказанието на водач, който нарушава правилата за преминаване през железопътен прелез, да е лишаване от право да управлява МПС за срок от 12 месеца и глоба от 3000 лв., като при повторно нарушение правото да се управлява МПС се отнема за срок от 3 години и глобата е 5000 лв.
Любен Дилов (ГЕРБ–СДС) предложи задължително в учебните програми след IX клас да се учи правилникът за движение по пътищата. Той постави въпроса, какъв е смисълът все повече да се усложняват и прецизират текстовете за наказанията, когато хората не познават материята.
Георги Свиленски („БСП за България“) каза, че Законът за движение по пътищата е променян над сто пъти и призова за изцяло нов закон. Според него контролът, изпълнението, налагането на глоби, налагането на фишове и актове трябва да стават единствено от МВР, отбеляза Свиленски относно внесения законопроект от ГЕРБ–СДС. Той каза, че БСП няма да подкрепи законопроекта на Божидар Божанов за премахването на всички стикери от предното стъкло, най-малкото защото противоречи на европейска директива. Стикерите се печатат от печатницата „Демакс“ на червения депутат Петър Кънев, припомниха запознати.
Свиленски подкрепи обаче допълнителните регулации за млади водачи, защото предложената философия е правилна.
Младите водачи трябва да бъдат отделно категоризирани – движението по магистрали, нощното движение, движението с по-мощните автомобили, движението с придружител, посочи той. Според него обучението на шофьори не трябва да започва и да приключва с едномесечен курс.
Депутатът Тошко Йорданов коментира пък предложението за забрана на младите шофьори да управляват МПС между 22 ч. и 6 ч. Йорданов попита, ако една година им бъде забранено нощното каране, откъде ще натрупат умения. Освен това той отбеляза, че в този времеви диапазон няма коли, докато през деня трафикът е в пъти по-голям. Йорданов отбеляза, че в някои държави младите водачи трябва да шофират определено време с придружител. Той се обяви и срещу идеята старите водачи да избягват отговорност за показания до 0,5 промила, а границата за новите да е – 0,1.
Според него стикерите по стъклата са безсмислени, при положение че електронно са въведени. Ако ще наказваме някой на жп прелез, там трябва да има камери, за да може да се докаже, допълни Йорданов.
В реплика Александър Ненков (ГЕРБ–СДС) обясни, че има над 500 хил. невръчени наказателни постановления. По думите му правоприлагането си остава в прерогативите на МВР. Настимир Ананиев посочи, че 12% са пътнотранспортните произшествия с нови водачи през деня, а през нощта – са двойно повече. Според него не трябва да има никаква толерантност за употреба на алкохол или наркотици при шофиране, особено при новите водачи, които сега изграждат навици.
Ивайло Чорбов от „Възраждане“ коментира, че въпреки нюанса на добрите намерения така предложеният законопроект за младите шофьори не е добре обмислен. По-скоро трябва да се мисли в посока изцяло нов Закон за движение по пътищата, смятат от партията. Новият водач ще си остава нов, ако продължаваме да отлагаме влизането му в естествена среда на пътя, допълни Чорбов.
Едно от последните изказвания бе на Атанас Атанасов (ПП–ДБ), който призова за подкрепа и на четирите внесени законопроекта. За съжаление, джигитите по пътищата нямат страх от закони, коментира той. Трябва да изменим Наказателния кодекс и да променим или да добавим една алинея в чл. 66 за т.нар. условно осъждане и за определен вид престъпление, каквото е да управляваш МПС
след употреба на алкохол и наркотици, да няма условно осъждане, смята Атанасов. Истинските мерки срещу кръвта на пътя трябва да бъдат в завишаване на контрола по пътищата и в поведението на полицаите и съдебната система срещу нарушителите. Само така ще започне промяна в манталитета на шофьорите, които трябва да избират – или алкохол, или шофиране на автомобил. И да бъдат сигурни, че ако ударят някого на пътя, единственият път ще бъде затворническата килия и никакви условни присъди.