Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг

[post-views]
Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг

Първите Ф-16 идват през 2025 г., а придобиването на още машини няма алтернатива, казва командирът на Военновъздушните сили

Акценти

  • Придобиването на Ф-16 Блок 70 е технологичен скок за българските ВВС, който ще донесе редица способности за изпълнение на мисиите и задачите, изпълнявани специфично във въздушния домейн
  • Трикоординатните радари ще ни дадат възможност за всеобхватно интегриране в системата за ПВО и ПРО на НАТО и пълна съвместимост с новата архитектура за командване и управление на ВВС на НАТО
  • Придобиването на безпилотни летателни системи ни дава способности за въздушно-базирано наблюдение и разузнаване с големи продължителност и обхват, необходими за повишаване на ситуационната осведоменост във въздушния, морския и наземния домейн

– Генерал-майор Петров, с какво свързвате празника 16 октомври?

– На 16 октомври отбелязахме 111 години от полета на поручиците Радул Милков и Продан Таракчиев над Одрин. Полет, за който е писано и говорено много. Полет, който въпреки споровете и противоречията единодушно е признат за начало на бойния път на българската авиация. С Постановление на МС от 1963 г., вече 60 години, 16 октомври се отбелязва като празник на Авиацията и българските ВВС.

Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг
Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг

Тази паметна дата е символ на славното ни минало, на най-добрите ни традиции, на нашите смелост, дързост, находчивост и изобретателност и най-вече – на безкористната ни отдаденост към род и Родина! Тя ни мотивира да бъдем достойни наследници на поколенията, които посветиха своя живот на защитата на родното небе. На тези, които отдадоха младост и сили в годините на изграждане, израстване и възход. На тези, които браниха небето ни в годините на обявени и необявени войни. На тези, които се бориха с лишенията и несгодите, но съхраниха боеспособността на своите формирования. На тези, които ни завещаха своите борбен дух, непоколебима твърдост и една кауза – винаги да бъдем способни и готови да защитим въздушния суверенитет и сигурността на Отечеството.

– Отлаганата с години модернизация на въоръжението във ВВС започна. Как я оценявате?

– Да, модернизацията започна с реализацията на проекта за нов тип боен самолет за ВВС. Придобиването на Ф-16 Блок 70 е технологичен скок за българските ВВС, който ще донесе редица способности за изпълнение на мисиите и задачите, изпълнявани специфично във въздушния домейн, но и за способностите на Въоръжените сили като цяло. Проектът за нов боен самолет е в напреднала степен на реализация. Очаква се първите самолети да бъдат доставени през 2025 г. Паралелно върви подготовката на необходимата инфраструктура и обучението на летателния и инженерно-технически състав в САЩ. Не трябва да се мисли обаче, че с усвояването на шестнайсетте Ф-16 Блок 70 модернизацията на изтребителната авиация ще е приключила. Пред нас стоят много и разнообразни задачи и придобиването на още машини няма алтернатива, а е въпрос на време. Дали ще са от същия тип, кога и колко ще бъдат тези самолети зависи от редица фактори – политически, икономически, военни… Но съм твърдо убеден, че проектът Ф-16 е само началото.

Работим активно и по стартирането на проект за придобиването на безпилотни летателни системи. Успехът в това начинание е от особена важност, тъй като чрез него ще се предоставят способности на Въоръжените сили за въздушно-базирано наблюдение и разузнаване с големи продължителност и обхват, така необходими за повишаване на ситуационната осведоменост във въздушния, морския и наземния домейн.

Своевременното придобиване на нови трикоординатни радари за ВВС също е наложително. Те са ни особено нужни не само за формирането на Опозната картина на въздушната обстановка, но и за гарантиране на необходимите й количествени и качествени показатели. Реализацията на проекта ще осигури на ВВС съвременни бойни способности по откриване, проследяване, обработване, опознаване, анализиране и разпространение на радарна информация в реално време. Освен това ще получим възможност за всеобхватно интегриране в системата за ПВО и ПРО на НАТО и пълна съвместимост с новата архитектура за командване и управление на ВВС на НАТО.

От особена важност е и придобиването на нови зенитно-ракетни комплекси. Рисковете и заплахите на съвременната среда за сигурност налагат ускоряване и на този проект.

Искам обаче да отворя една скоба. Модернизацията не е шопинг. Не става въпрос за купуване на нови неща, защото нашите са стари или не са модерни. Замяната на едно въоръжение с друго няма да промени съществено нещата, ако липсва концепция за изграждането и функционирането на една нова отбранителна система – ефективна, устойчива, адекватна на съществуващите заплахи и в същото време достатъчно гъвкава и адаптивна, за да се приспособява към динамичната среда за сигурност в регионален и глобален мащаб. Някои типове въоръжение и техника ще отпаднат съвсем. Други ще бъдат заменени с нови образци. Ще придобием и такова оръжие, каквото никога не сме имали, но всичко, което влезе на въоръжение, следва да бъде интегрирано в единна система, на национално и съюзно ниво. Гарантираната интеграция на новопридобиваните техника и въоръжение е изключително важен фактор за успешната модернизация.

Друго направление, в което е необходимо да развиваме своите способности, е военнотранспортната авиация – самолети и вертолети. През последните години натоварването на този род авиация нарасна значително както с изпълнението на различни задачи в рамките на Въоръжените сили, така и с изпълнението на задачи, свързани с „Мисия 3” „Принос към националната сигурност в мирно време”.

– Операциите, извършени от ВВС по „Мисия 3, са от изключителна важност за населението ни, а натовареността по това направление е значителна. Как премина тази година?

– В „Мисия 3” влизат полети за осигуряване на спешни медицински задачи – въздушен превоз за осигуряване на трансплантации на органи, превоз на пострадали и транспорт за доставка на хуманитарна помощ, издирвателни и спасителни операции, пожарогасене от въздуха, евакуационни и други дейности по овладяването на последствия от природни бедствия и аварии.

През настоящата година Военновъздушните сили участваха в над 40 спасителни операции на територията на страната и извън нея.

Още в първия ден на годината, на 1 януари, беше извършена спасителна акция на парапланерист в района на връх Мусала. През лятото бяха изпълнени две мисии, при които беше извършен въздушен транспорт на пострадала жена от района на връх Вихрен и на пострадал белгийски гражданин в района на връх Полежан в Пирин. През септември в рамките на един ден бяха спасени двама пострадали парапланеристи в Национален парк „Централен Балкан”.

Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг
Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг

В края на лятото ВВС, и по-специално екипажите от Авиобаза Крумово активно участваха в гасенето на поредицата от горски пожари, основно в планински, силно пресечени, трудно достъпни местности, в общините Септември, Съединение, Брезово, Чепеларе, Хисар, Хасково, Средец и в района на Казанлък. Беше много тежко. Имаше дни, в които нашите екипажи прекарваха повече от 10 часа над горящите склонове, удряйки огнищата на пожара там, където наземните сили и средства са безсилни. Общо за гасенето от 28 юли до 02 септември бяха извършени над 400 полета, при които върху пожарите бяха стоварени над 830 т вода. За сравнение това е вместимостта на над 200 противопожарни автомобила.

Не мога да пропусна и полетите за оказване на хуманитарна помощ на пострадалите от земетресението в Република Турция през февруари. В тази мисия се включиха два самолета C-27J „Спартан” от състава на 16-а авиационна база, на борда имаше eкип от 12 спасители, два автомобила на БЧК с повишена проходимост и пет кучета от Планинската спасителна служба.

Благодарение и на добрата координация между летците, спасителите от Планинската спасителна служба, своевременните и бързи действия на МО, МВР и МЗ много хора имаха шанса да получат навременна и адекватна помощ.

Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг
Генерал-майор Димитър Петров: Модернизацията не е шопинг

Успехът на мисията до Турция не беше случаен. От две години екипажи от авиобазата във Враждебна провеждат съвместни тренировки с  Модула за издирване и спасяване към дирекция „Аварийна помощ и превенция” – Столична община. В тренировките се отработваха елементи по товарене, укрепване и разтоварване на специалното имущество, изпълняваха се и полети, така че, когато се наложи да действаме в реална ситуация, всичко беше вече проиграно и отработено. Това е отличен пример за съвместна подготовка в интерес на обществото, но не е единствен. Подобни съвместни мероприятия се планират и провеждат ежегодно и с ПСС, и с ГДПБЗН. Така нашите екипажи, пожарникарите и спасителите могат да разчитат на ценен опит и увереност, толкова важни за успеха в сложни и динамични ситуации като пожарогасене или спасяване на пострадал в планината.

– В ход е и обучението на българските пилоти в САЩ за новата платформа Ф-16? Как се справят българските пилоти и кои са най-големите предизвикателства в процеса на обучение им?

– Обучението на българските пилоти в САЩ преминава през различни етапи – езикова подготовка, обучение на турбовитловите учебни самолети Т-6, след това на реактивните Т-38 и едва тогава се преминава към обучение и подготовка на Ф-16 Блок 40. На новия Блок 70 ще се лети у нас. Към момента летателният състав е на различни етапи от своето обучение, без изоставане от актуализираните графици.

Изборът на летци за обучение и подготовка на новата платформа се провежда по строга методика с отчитане на редица фактори – здравословно състояние, летателна успеваемост, езикова подготовка и др. Обучението протича по програми, които са доста различни от нашите, критериите за успех са доста строги и на летците не им е много лесно. Продължителността на обучението също е значителна и това е допълнително затруднение, с което трябва да се справят пилотите и техните семейства. Изискват се пълна отдаденост и висока мотивация. Кандидати, разбира се, има. Въпреки трудностите и предизвикателствата всички места за обучаемите по първия договор са заети, като са определени и резерви. Започна подбор за обучаеми летци и за втория договор.

Всички си даваме сметка за огромната важност на този проект и за това избраните летци не жалят сили и не се спират пред нищо, уверени и готови да извървят целия дълъг път за усвояването на новата техника за ВВС на България.

– С невероятен успех ВВС разгърнаха в цялата страна изложбата, посветена на 110-годишнината от създаването на българската бойна авиация. По какви други начини разпространявате авиационната идея сред младите?

– За нас е изключително важно авиационната идея да достига до все повече хора, особено младите. Изложбата, посветена на 110-годишнината от създаването на българската бойна авиация, е само една част от нашата дейност. Военновъздушните сили провеждат съвместни мероприятия с училищата от район „Красно село” на Столична община – конкурси на авиационна тематика, посещение на млади летци в отделни класове, където презентират авиаторската професия, присъствие на ученици на наши мероприятия. Вече няколко години на традиционната Среща на поколенията в навечерието на 16 октомври специалисти от родовете войски във ВВС разказват за професията на военнослужещия. В допълнение на това нашите военни формирования имат тясно сътрудничество с училища и детски градини от отделните региони на страната, с които организират благотворителни изложби, канят ги на мероприятия и открити летателни дни.

– Какво ще пожелаете на личния състав от ВВС за следващата година?

– Искам да изкажа и своята лична човешка и командирска благодарност към всички генерали, офицери, сержанти, войници и цивилни служители, с които днес сме рамо до рамо в редовете  на Военновъздушните сили. Времената сега са такива, че за да успеем, се нуждаем не само от професионални качества, инициативност и отдаденост. Нужна ни е и много вяра – вяра в бъдещето на авиацията, на зенитно-ракетните и радиотехническите войски, на подразделенията, осигуряващи комуникационна, информационна, навигационна и логистична поддръжка.

Бъдещето на Военновъздушните сили, чийто жалони полагаме сега, е наша отговорност. Затова трябва да имаме ясна визия за развитие, да стъпим на обективни анализи и точни разчети, да развием работещи планове и програми, които да очертаят параметрите на последващите трансформация и модернизация, да работим, да се борим за своевременното и пълноценното реализиране на проектите – а това е пътят към заветната цел – България да бъде държава с доказана реална военновъздушна мощ – гарант за въздушния суверенитет на страната, надежден партньор на съюзниците от НАТО.

Още веднъж изказвам своята най-искрена благодарност към личния състав за всичко, което правят за Военновъздушните сили, БА и за България! Нека да сме живи, здрави и успешни!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани