Екипажът на научноизследователския кораб „Св. св. Кирил и Методий” с бордови № 421 от състава на ВВМУ „Н. Й. Вапцаров” продължава да се подготвя за второто си плаване до българската база на о. Ливингстън на Антарктида. В хода на подготовката бе отработена процедурата по доставяне на товар с подвесна система за външно окачване съвместно с два хеликоптера от Военноморската авиобаза „Чайка”. След това екипажът отработи и дебаркиране на лодки на необорудван бряг.
Командирът на кораб „Св. св. Кирил и Методий” капитан втори ранг Николай Данаилов гостува на учениците в Средно училище „Гео Милев” във Варна, съобщи БТА. Заедно с него бе специалистът по комуникационни и навигационни системи на кораба главен старшина Явор Стойнев.
Двамата разказаха на децата за плаването до Антарктида, при което са изминати 19 076 мили, почти равни на обиколката на екватора. Командирът отбеляза, че военният кораб НИК 421 е първият под български флаг, навлязъл в Атлантическия океан и стигнал до Ледения континент.
Децата научиха повече и за българската база на о. Ливингстън. Стана ясно, че островът, който допреди десет години е бил целият покрит с лед и сняг, сега започва да се открива. Първата показала се скала носи името Крумов камък, български названия са дадени и на много други обекти, каза капитан втори ранг Данаилов и допълни, че от 2012 г. е поставен и Паметник на кирилицата. От думите му децата разбраха също, че България е една от 29-те държави, които могат да решават кой да стъпи в Антарктида и да прави проучване там.
Капитан втори ранг Данаилов припомни, че предстои втора експедиция на българския научноизследователски кораб и се обърна към учениците с убеждението, че между тях растат бъдещите изследователи, капитани и полярници.
На учениците бяха показани видеоматериали от пътуването до Антарктида с делфини, придружаващи кораба по време на плаването, колонии от пингвини, летящи риби, тюлени, буревестници, които са санитарите на острова и морето. Заснет е и големият къс айсберг, по който са останали следи от корабната боя, след като се блъска в плавателния съд, както и големите морски вълни, заливащи палубата на кораба. (БА)