На „Съвместни усилия“ бяха възстановени 107 км пътища и бе изградено инженерно-техническо съоръжение на част от границата с Турция

Фото личен архив
От 12 октомври военнослужещи от Българската армия извършват възстановително-ремонтни дейности по инженерното съоръжение от възпрепятстващ тип на българско-турската граница и прилежащия към него път. Това е в изпълнение на решение на Министерския съвет. Дейността се изпълнява от формирование от 20 военнослужещи с 10 единици техника от 55-и инженерен полк – Белене, от състава на Сухопътните войски и ще завърши до края на годината. Необходимите строителни и монтажни материали, стопански инвентар и оборудване се осигуряват от Главна дирекция „Гранична полиция“.
Това е и поводът да се върнем към операция „Съвместни усилия“ преди 10 години. Нейното начало бе дадено с решение на Министерския съвет на заседание от 23 октомври 2013 г. и Заповед на министъра на отбраната.
Първият етап
от операцията включваше възстановяването, подобряването, разширяването и укрепването на 107 км пътища – 71 км горски и 36 км по протежение на планираното за изграждане инженерно-техническо съоръжение на границата с Турция. Така се улесняваше и всекидневната дейност на екипите от Гранична полиция. Работеше се в участъка от с. Лесово (пирамида 268) до с. Крайново (пирамида 206).
В този участък работиха 60 военнослужещи от Сухопътните войски на Българската армия с 35 единици техника. Участваха основно две формирования – 91-ви инженерен батальон на 55-и полк и Батальонът за защита на силите от 2-ра Тунджанска механизирана бригада. Ротацията бе през две седмици. 107-те километра черни пътища бяха поделени поравно между двете формирования, горе-долу всяко от тях изпълни по 50% от задачата.
Трябва да се подчертае, че се работеше при лоши метеорологични условия в планинско-гористата местност – ниски температури и дъждове. Водата трудно се оттичаше, особено на места, където се изграждаха водостоците. Затова бе поставена задача да се подготвят 9 фронтални маршрута. Първият етап на „Съвместни усилия“ приключи на 28 ноември 2013 г.
Вторият етап
на операцията започна на 20 януари 2014 г. и завърши в края на юли същата година. През това време бе изградено инженерно-техническото съоръжение на част от държавната граница с Турция. То се състои от фундаменти, основни и второстепенни колони, спираловидна режеща тел, различни видове пана от метални решетки, оградна мрежа и портали.
От представителите на всички участващи формирования бе сформиран инженерен батальон. Негови командири на ротационен способ бяха подполковник Йордан Йорданов (командир на 91-ви инженерен батальон), подполковник Иван Любомирски (командир на Батальона за защита на силите от 2-ра механизирана бригада) и майор Пламен Минчев (заместник-командир на 91-ви батальон).
Организиран бе изнесен склад в района на 42-ри механизиран батальон на 2-ра бригада. Като негови отговорници са се редували майор Данаил Стоицев, капитан Соня Петрова-Ганева и капитан Стоян Чакъров от 91-ви батальон. Също от този батальон са били материално-отговорните лица в изнесения склад, като старши сержант Йордан Чапов и редник Асен Деянов са извършвали ротация със старши сержант Станислав Стоев и редник Мирослав Йорданов. Под ръководството на заместник-командира по логистичното осигуряване на 42-ри батальон майор Ивайло Янъков е работила група за товарене и разтоварване. В тази дейност е помагала група от Базата за ремонт в Сливен с командир подполковник Румен Гочев. Цивилният служител мотокаристът Наско Иванов от тази база много професионално си е изпълнявал задълженията по разтоварването на спиралите и на колоните. Шофьорите старши сержантите Георги Маринов и Георги Прахальов са доставяли с високопроходими автомобили материалите от Ямбол до участъците на границата.

В същото време
при студ и силен снеговалеж
на границата се е работило по изграждането на инженерното съоръжение от възпрепятстващ тип. Почвата е била замръзнала и изкопите на фундаментите са ставали по-бавно. Трябвало е да се закупят новите приспособления за многофункционалните екскаватори (хидравлични свредели) и темпът на работа се е увеличавал с всеки изминал ден.
Монтирани са били основните и второстепенните колони на оградата. На тежкия терен доставеният бетон от фирмата е трябвало бързо да се положи. Била е монтирана оградна мрежа, а след нея воините са поставили спиралата от режеща тел на основните и второстепенните колони.
Цялото съоръжение е било изградено под ръководството на технически лица, като са сформирали два екипа. В първия са работели капитаните Николай Фолев и Даниел Иванов от 91-ви батальон. В другия екип на техническите лица са били майор Илиян Рашков от Командването на Сухопътните войски и капитан Валентин Вътков от Батальона за защита на силите от 2-ра механизирана бригада.
Може да се заключи, че „Съвместни усилия“ е преминавала при
висока организация
осъществявана от Командването на Сухопътните войски. Определена като операция за професионалисти и изнесена основно от съставите на 91-ви инженерен батальон за обща поддръжка и Батальона за защита на силите от 2-ра бригада. Привлечени са били и специалисти от 54-ти инженерен батальон в Белене на 55-и полк. Много успешно се е включил Батальонът за защита на силите от 61-ва бригада. Военнослужещите от него бързо са навлезли в естеството на работата и нейният темп се е ускорил. Развърнат е бил полеви продоволствен пункт – модул М-150 от 110-и логистичен полк. Нeгов началник е била лейтенант Виктория Цакова, сменена след ротацията от капитан Росица Георгиева. Медицинското осигуряване е било поверено на старши сержант Кремена Ангелова от 2-ра бригада. Придвижването на личния състав е ставало с два микробуса – единият от 68-а бригада „Специални сили”, а другият от 2-ра механизирана бригада…
Споменаваме някои от участвалите в операцията преди 10 години формирования, направените ротации, имена на военнослужещи… Всичко това предполага какви усилия са се изисквали, за да се направи сложната организация от Сухопътните войски.
И все пак, за да стане ясно какъв е бил обемът на работа, добре е да се посочат някои числа. Оградата е дълга 30 км. Паната са 6000, основните колони са 6000, толкова са и второстепенните колони. Общо 510 т е само спиралата от режеща тел. 30 км е оградната мрежа. Използван е 2800 куб. м бетон. Изградени са 22 портала за обслужване на оградата, които се отварят нагоре. И затова може още един път да се обобщи, че „Съвместни усилия“ бе операция за професионалисти. А най-голямото изпитание бе за инженерните специалисти, които показаха своите знания и умения, големия си опит и високите си способности.