Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Самотният безмерски бегач мечтае за първи полет на Су-25

[post-views]
[post-views]
Самотният безмерски бегач мечтае за първи полет на Су-25

Старши-лейтенант Дилян Димитров с позивна Dancer не играе с краката само докато каца.

Лицата на най-младия пилот в Авиобаза Безмер са много. Старши-лейтенант Диян Димитров е най-добрият танцьор на български фолклор в базата, най-добрият водещ на публични събития. Мечтае един ден да може да каже, че е най-добрият пилот на Су-25. Позивната му във въздуха е Dancer (Танцьорът).

Талантът му на танцьор му помага и в самолета. Една от спецификите на фронтовия щурмовак за наземна поддръжка на Су-25 е, че при излитане и кацане пилотът трябва да играе с педалите, за да държи предния колесник в линията на пистата. Така пилотът може да контролира посоката при страничен вятър например. Точно тогава не е хубаво да си тананикаш Дайчовото хоро и да удряш със стъпалата. „При кацане и излитане трябва много прецизно да натискаш педалите заради по-високата скорост“, казва старши лейтенантът. Според него за него – пилотът,  който все още очаква първия си самостоятелен полет, тези два елемента са най-трудни.

Су-25 е толкова величествен с двата си двигателя и бойната си мощ. Една от най-впечатляващите гледки по време на прясно завършилото учение Iron Strike 2023 на полигона „Ново село“ бе изпълнението на двойката безмерски самолети, които бяха въоръжени и бомбардираха цели на земята с общо 1600 кг бомби – общо 32 броя.

Роденият в Етрополе Дилян Димитров първо избира Долна Митрополия, а след това Безмер. Той е един от тримата млади пилоти от випуск 2020, които избират да летят на Су-25. Три години по-късно е единственият останал от триото – единият избира да се премести като инструктор в Долна Митрополия, а другият  напуска армията по болест. „Така е било писано да стане, решил съм си тук да остана и тук да се развивам, това е моят избор“, казва сега Димитров.

Най-трудното по време на трите години в Долна Митрополия е спането в хотела, командировките от Ямбол. Успява да направи нальот от 90 на пилатуса и 110 на Л-39 и така да завърши подготовката си към преминаването на курс за приучване на Су-25. Сега въпросът с нальота на младите пилоти е решен, лейтенантите от следващите випуски са по друга програма и остават в Долна Митрополия, за да направят задължителните 200 ч., преди да поемат към авиобазите.

„Л-39 и Су-25 са доста различни, Су-то е с 2 двигателя, по-мощен самолет, по-маневрен, по-големи възможности и има доста специфики. За мен най-труден е в етапа на излитане и кацане, носовото колело се контролира постоянно чрез педалите, за да може да реагира на страничен вятър примерно и да се запази посоката на движение“, казва Димитров. След двата месеца на теоретична подготовка и изпити през юли тази година започва първоначалният курс за приучване. „Тепърва ми предстоят самостоятелни полети, усвояването на новите видове подготовка“, разказва младият пилот. В Безмер изучава маршрутите, зоните, летищния район – в очакване на първия самостоятелен полет.

Има рестрикции – резервни части, другите за поддържат техните си подготовки. За мен като най-малък чин остава по-малко летене. Сега летя на спарка, следват контролни полети. Летя с най-добрите инструктори – Енчев, Люцканчев, командира на авиобазата Милен Димитров, с всеки трупам опит и взимам това, което ми се предлага, това, което могат да ми дадат“, казва пилотът.

„Целта е да няма напрежението, да те оставят да бъдеш концентриран, няма патерналистично отношение, викове, оставят те човек да е спокоен и фокусиран, за да изпълни това трябва и да се представи на ниво“, описва той обучението си под крилото на по-опитните пилоти.

„От всеки научавам различни неща, какво да взема също е мой личен избор, но целта е една – да стана по-добър и дай, Боже, отличен пилот. В самостоятелните задачи се самоусъвършенстваш, когато правиш грешки, трябва да си ги намираш, защото това ще ти е от полза, докато с всеки полет не ставаш по-добър и накрая подобен вид действия да се автоматизират и да ги правиш без замисляне“, казва Димитров.

Високият интензитет от международни учения в Авиобаза Безмер влияе положително на младите пилоти. „Общувам с другите пилоти, обменяме опит. Реално това общуване води до по-голям интегритет в рамките на НАТО, когато има учения, на които ние сме домакин, трябва да показваме ниво и да показваме, че имаме възможностите, които се очакват от нас.“

Старши лейтенант Дилян Димитров вярва, че го очакват светли дни. „Бъдещето е пред нас, очакваме то да бъде благополучно за нашето развитие. Да няма войни и напрежение в близките страни до нас, защото това е най-лошото. Ние се готвим за това, но се надяваме да не се случи. Винаги го има притеснението, че ако нещо стане на наша територия, ние ще сме хората, които ще реагираме и ще защитаваме страната си. Така е правилно и каквото зависи от нас ще го направим, но аз се надявам да не се случва.“

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани