Висш служител на френските военновъздушни и космически сили обяви наскоро, че до юни 2024 г. за бъдещия европейски боен многоцелеви изтребител от шесто поколение, разработван от Франция, Германия и Испания, ще бъдат обявени два варианта на дизайн. Проектът е наречен Бъдеща бойна въздушна система (FCAS). Окончателният дизайн на бъдещия европейски боен изтребител от шесто поколение трябва да стане ясен до март 2025 г.
Разработването на изтребител от ново поколение е основна част от стратегията за изграждането на Оръжейна система от следващо поколение NGWS (Next Generation Weapon System) в Европа. Оръжейната система включва изтребител от шесто поколение, който лети, заобиколен от пилотирани самолети и безпилотни летателни апарати (дронове), всички те, свързани дигитално помежду си и летящи заедно в т. нар. „боен облак“. Голямата амбиция на участниците в този стратегически замисъл на Европа е NGWS да може да се развръща във въздуха автономно за мисии и операции, както и да работи в мрежа с други въздушни, военноморски, сухопътни или космически бойни и командни системи. Те трябва да се разработят като се прогнозират заплахите, които най-вероятно ще възникнат в периода 2030 – 2040 г. Трябва да се влезе в мисленето на евентуалните противници. Усилията са насочени към постигане на оперативно превъзходство, чрез най-висшите технологии, така че европейските въздушни сили да станат по-бързи, по-гъвкави и да постигат превъзходство във въздуха. Превъзходството във въздуха остава основен принцип на европейската отбрана в бъдеще. Европейската отбрана трябва да разполага с такъв инструмент, който да позволява качествена обмяна на актуални данни в реално време, инструмент, които ще борави с квантови калкулатори, а не с компютри, така че силите за отбрана по суша, въздух и море да действат по-бързо, по-силно и по-високо от противника. Що се отнася до изтребителя от шесто поколение, Франция, Германия и Испания са се споразумели за някои основни качества на самолета като стелт, маневреност и въздушно превъзходство. Самолетът трябва да работи далеч напред от командните центрове в „бойния облак“.
Едно от основните предизвикателства пред разработчиците на бъдещата бойна въздушна система, в чиято сърцевина е изтребителят, е архитектурата на бойния облак. Той трябва да бъде разработен така, че да има пълна оперативна съвместимост със самолетите на всички държави от НАТО. Тук експертите се опират на примера на мобилните телефони. Макар да са разработени и произведени от различни компании по целия свят, всички те в крайна сметка се свързват без проблем помежду си. Оперативната съвместимост е много важна, защото до 2030 г. Европейските военновъздушни сили ще експлоатират реално почти 1000 разработени и произведени в Европа самолета – около 300 френски, 450 британски и 200 шведски. А има и около 400 разработени в САЩ. На борда на европейския изтребител ще има и изкуствен интелект, който да помага на пилота да взема по-ефективни оперативни и тактически решения. Разработката на изтребителя се опира на „седем стълба“. Става дума за корпуса, двигателя, системите за комуникация, бойния облак, симулаторите, сензорите и стелт. Разработчиците са категорични, че бойният облак ще бъде абсолютно европейски. И това, което в крайна сметка Европа иска да разработи, не е само изтребител от следващо поколение, а „система от системи“ за постигане на гарантирано въздушно превъзходство над противника. Системата ще включва всички видове летателни апарати, които ще работят съвместно и ще изпълняват мисии на огромни разстояния.
Радар от следващо поколение е преграда за хиперзвукови ракети
Новият радар „Пейтриът“ от следващо поколение на американската армия успешно се справи с крилата ракета по време на тестовете. Целта е той да побеждава в бъдеще и хиперзвукови ракети. Радарът ще замени оригиналния радар „Пейтриът“ за противовъздушна и противоракетна отбрана и ще притежава способност да побеждава балистични ракети и други сложни заплахи от всички посоки във въздуха. Радарът GhostEye MR ще може да открива, проследява и идентифицира различни заплахи, включително и дронове. По време на теста радарът откри и проследи модел на крилата ракета, връхлитаща като реална заплаха, предаде данните на интегрираната бойна командна система, която подготви ракета „Пейтриът“ за стрелба, след което радарът насочи ракетата, за да прехване целта. Тестовете ще продължат до 2024 г., включващи както мобилността, така и опазването на околната среда. Радарът има три масива – един основен и два отзад. Тези масиви дават възможност той „да вижда“ в радиус от 360 градуса. До края на 2024 г. радарът трябва да постигне пълна оперативна способност. Първият чуждестранен клиент за този радар ще бъде Полша.
Нова лека преносима ракетна система влиза в производство
До края на тази година германската отбранителна индустрия планира да въведе в масово производство новата лека преносима ракетна система с широко приложение. Оръжейната система Enforcer ще бъде пригодна за използване по суша, въздух и море. На този етап новата система работи само в полето на ликвидиране на заплахите от дронове, съобщават от бундесвера. Системата е тип „стреляй и забрави“. Това е оръжие за високо прецизна стрелба и малки косвени щети. Една ракета тежи само 7 кг и има диаметър 89 мм. Цялата система Enforcer заедно с боеприпаса, пусковата тръба и мерника тежи по-малко от 12 кг. Има боен обхват 2000 м. Работи ефективно и денем, и нощем. Максималното тегло на системата с пусковата тръба, мерника и два боеприпаса е по-малко от 20 кг.