Автор: Димитър ИЛИЕВ
– Г-н полковник, измина повече от половин година, откакто бяхте назначен за командир на 16-а авиобаза. Какви предизвикателства се наложи да преодолявате на този пост?
– Действително, предизвикателства не липсваха. Увеличи се броят на задачите, респективно и обемът от работата, която трябваше да бъде извършена до края на 2023 г. Многократно, нараснаха мисиите и специалните задачи. Това наложи провеждането на нови за нашите Военновъздушни сили (ВВС) видове подготовки, като например стартиралото усвояване на системата за локализиране на пожари „Гардиън”. Нашите очаквания са до май да имаме необходимите способности за използване на новопридобитата система, да се достигне необходимото ниво на взаимодействие с органите за „Пожарна безопасност” на МВР.
Сред най-значимите предизвикателствата, които имахме, беше и работата на 3 континента – Европа, Азия и Африка. Благодарение на общите усилия на нашия състав – както летателният, така също техническият и осигуряващият, се справихме успешно. През годината в пенсия се оттеглиха командирът и заместник-командирът на формированието. Имаме промени и на длъжността началник на щаба на авиобазата. На практика основният ръководен състав бе обновен с офицери, които притежават необходимите образование и теоретична подготовка, но имаха по-малък практически опит.
Нормално е, до онзи момент тези хора по-рядко се бяха сблъсквали с организацията и планирането на ръководни постове и се наложи да влязат, както се казва, от ход, без достатъчно време за адаптация.
– Какви промени наложихте в работата, в стила на управление, така че да се повиши ефективността при различни действия?
– Според мен най-важното е да се мотивират хората. Така процесът на управление става много по-лесен. Но от друга страна, трябва да имаме добри планиране и предвидимост на бъдещите събития, а не да сме само реактивни на обстановката, т.е. да планираме с поглед напред.
Като цяло, подготовката на кадрите включва не само техните образование и обучение, но и придобиването на допълнителни знания, които са необходими за изпълнение на специфични задължения съгласно длъжностните характеристики, включително и съответния летателен опит за офицерите, които ще станат командири и началници в нашата авиобаза. Заложено е допълнителните подготовки да се случват преди да дойде новото оборудване, като задължително се преминават теоретични курсове и подготовки в сертифицирани центрове за обучение.
– От всички оператори, които използват „Спартан”, колко от тях ги използват за гасене на пожари?
– Мисля, че ние ще сме първите. Закупили сме необходимото допълнително оборудване, като същевременно италианските колеги също са в процес на обучение. Затова първите български военнослужещи – майор Евгени Златанов, като командир на екипаж и капитан Дичко Узунов, като втори пилот, използваха опита на фирмата производител „Леонардо”. За целта в авиобазата заедно с тях извършихме съвместни полети с инструктор летец-изпитател и сертификатите на пилотите бяха издадени от фирмата производител, защото това е една абсолютно нова дейност. Досега подобна дейност е извършвана само в Италия, единствено в изпитателни режими. Фактически ние ще бъдем пионери в практическото използване на контейнери за пожарогасене, като в това се включват режимите на полет, скорост и височина на самолета. Това ще бъде опит, който ще се трупа тепърва.
Тази година предвиждаме още 3 екипажа да бъдат обучени заедно със съответния наземен персонал. Това е много важно, защото има голяма специфика, свързана не само с подготовката на системата за пожарогасене, в частност на самите контейнери – тяхното захващане и обслужване в полет, но и подготовката на следващите контейнери, за да се постигне нужната непрекъснатост на процеса. До момента сме тренирали и имаме способност да използваме до 5 контейнера едновременно.
През март възобновяваме интензивните тренировки и планираме през май обучението да е завършено. По този начин в началото на лятото, когато е пожароопасният сезон, ще имаме готовност да оказваме необходимите помощ и съдействие. Нашата цел за тази година е да имаме 4 напълно подготвени екипажа.
Планираме пълненето на контейнерите да се извършва на военни летища – София, Безмер, Добрич, Балчик, Долна Митрополия, като вече имаме необходимото оборудване. Закупени са и преносими басейни, посредством които, докато се върне самолетът от първото изхвърляне, следващите 5 контейнера ще бъдат готови за натоварване, без да се налага да се гасят двигателите.
– Лесна ли е мотивацията на младите пилоти, когато имате план за обучение и за летателна подготовка?
– Мога да кажа, да. Ние сме облагодетелствани, тъй като имаме изправна авиационна техника, благодарение на което сме в състояние да провеждаме редовен процес на подготовка. В резултат през последните 2–3 години младият летателен състав успя да направи по 100 ч във въздуха, съответно те много по-бързо успяват да покрият стандартите и да започнат да се готвят за командири на екипажи. Например след 4 години стаж капитан Стелиян Гаврилов ще започне да се обучава за командир на екипаж на самолет Л-410. Хубавото е, че дори тези, които са били на курсове, имат най-малко по 70–80 часа. Гласувахме доверие на няколко млади офицери да станат командири, като в началото на месеца един от тях беше командир на екипажа на спартана при изпълнение на задача до Гърция.
Всъщност възприетият от нас подход е да обучаваме младия летателен състав и в рамките на изпълнението на специалните задачи. Прилаганият принцип е екипажите да бъдат сглобени по начин, който не само гарантира изпълнението на задачата, но и подпомага подготовката на младия състав. Не беше лесно, но мисля, че се справихме. Категорично мога да кажа, че младите колеги имат мотивация – да свършат работата и наистина в очите им се вижда този особен плам, когато успешно изпълним някоя такава задача. Говорим за донорски ситуации и за транспорт на пациенти. Неотдавна министърът на вътрешните работи организира среща на екипажа, който помогна за спасяването на дете от Бургас, което имаше малък шанс да оцелее. Но накрая след успешната работа имаше сълзи в очите на екипажа.
Затова ние сме горди, че положените усилия в предварителната подготовката на нашия състав се отплащат. Когато стана земетресението в Турция, се видя колко са били полезни проведените съвместни обучения, тренировки и учения с колегите от МВР и Столична община. Знаеш състава на екипа, кой къде отива, какво имущество се качва на борда на самолета, как се закрепя и т.н. Излетяхме в рамките на 4 часа и бяхме сред първите пристигнали за оказване на помощ на територията на Турция. Честно казано, не беше лесно, но хората действаха с много ентусиазъм и най-добре се справиха младите колеги. Сега знам, че на тях трябва да се позволи да работят, и най-важното – да не ги е страх от грешките, които е възможно да допуснат. Командването на авиобазата им гласува доверие, те не трябва да се страхуват, че ще сбъркат, че ще бъдат смъмрени. Важно е на хората да се дават необходимото спокойствие да работят и възможност да се развиват, защото младите показват, че могат да се справят и в такива крайни ситуации. И това е нормално – те са по-умни от нас.
– Освен специалните задачи по мисия 3 ,,Принос към националната сигурност в мирно време” участвате и в много учения в рамките на НАТО. Те как помагат за по-добрите подготовка и натренираност?
– Нашата цел е в тези учения всяка година да участват различни екипажи и различни колеги. Предоставя се възможността всеки да премине през изпълнение на задълженията на различни позиции – дали като командир или помощник-командир на екипаж. След това да мине и през ролята на планиращ. Във всичките учения се опитваме подготовката да не е едностранна, а да обхваща пълния спектър от видовете подготовки на пилота – да се оттренира целият процес по планиране, организиране, провеждане и анализиране на полетите, при това с приемливо ниво на риска. През последните години подготвихме и много тактически инструктори. Ролята на тези инструктори е да оценяват екипажите, как планират мисията, какъв маршрут ще бъде избран, какъв способ за преодоляване на съществуващите заплахи от въздух и земя ще определят. След това по време на ученията тези инструктори оценяват нивото на подготовката на другите чуждестранни екипажи, за да се премахне субективният фактор.
Също така с течение на годините изработихме процедури по подготовка на авиационната техника и сега можем да се похвалим, че работим добре и сме на челните места по правилната и надеждната експлоатация на самолетите „Спартан”.