Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

„Спартан“ става спасител в борбата с огъня

[post-views]
„Спартан“  става спасител  в борбата с огъня


Българските Военновъздушни сили ще бъдат първите в света, които ще използват военнотранспортния самолет „Спартан“ за ограничаване на пожари. Тази готовност ще бъде постигната още през май, когато е началото на пожароопасния сезон. Дотогава ще бъдат подготвени общо 4 екипажа, които да могат да работят на две смени и да пускат по 1 т вода и химикали от 5 контейнера, за да се ограничи огънят. Това заяви командирът на 16-а авиобаза полковник Лазарин Лазаров за в. „Българска армия“.
Така спартаните стават спасител в борбата с огъня наред с вертолетите Ми-17 на 24-та авиобаза Крумово. Самолетите летят по-бързо, биха стигнали по-бързо до огнището на пожара и биха хвърлили повече вода от вертолетите.

Хеликоп-терите са подходящи за ограничаване на пожари в пресечена местност

Тези предимства обаче биха могли да бъдат използвани само в равнините. Но релефът на страната ни в 80% от територията ни е планински. Там тези характеристики трудно биха могли да бъдат използвани, а „царете“ на планинското пожарогасене си остават вертолетите.

Това се обяснява с факта, че самолетите имат по-голяма латентност в полет – те се издигат по-бавно, летят и правят завоите по по-полегата крива, обясняват експертите. Тези характеристики ограничават използването им в планински райони, където се налагат техники на пилотиране с по-остри ъгли на атака и големи наклони. Подобни ограничения предполагат необходимостта да се изгради оперативен щаб, който да планира в експресен порядък използването на самолетите и вертолетите в зависимост от вида на пожара, къде е възникнал и накъде се разпространява. В подобна ситуация вертолетите се използват в районите със силно пресечена местност, а самолетите могат да хвърлят вода от по-високо, за да ограничат фронта на разпространение на огъня. Един вид, да дадат глътка въздух за другите екипи за пожарогасене от Главна дирекция „Противопожарна безопасност“.


Тези условности налагат да се разработят процедури по цялостното планиране и провеждане на пожарогасенето, както и обозначаване къде е планирано те да бъдат хвърлени. Заради спецификата на тези контейнери с вода и противопожарни химикали на земята също ще има хора, които да дават знаци за фактическото място на попадение на водата. В същото време те ще определят и зоната за безопасност, така че този контейнер да не нарани някого при стоварването му. Всичко това ще се прави за първи път в света с този тип самолет, а опитът от използването своевременно ще бъде вкарван в нормативни документи и разписани процедури.
Технически засега е известно, че един самолет може да изхвърли 5 контейнера по 1 т на курс. Контейнерите са за еднократна употреба, те могат да се пълнят на всяко летище с помощта на вече закупени мобилни басейни. Качват се на самолета с помощта на челен товарач. Това ще даде възможност за паралелна подготовка на контейнерите на земята, за да могат да бъдат натоварени в спартана, без пилотите да гасят двигателите. В началото ще се ползват военните летища в Безмер, Граф Игнатиево, Долна Митрополия, Пловдив. Впоследствие ще се търсят начини да бъдат монтирани специални стоянки и кранове на всяко подходящо летище – включително в Приморско, Добрич, Горна Оряховица.

Опитът досега са единствено тестови изпитания на пилотите изпитатели от фирмата производител на „Спартан“ – „Леонардо“. Тези тестове показват, че най-висока ефективност е постигана, когато контейнерите са изхвърляни от височина от около 150 м и скорост от 210 км/ч. При тези параметри те могат да бъдат изхвърляни с точност до 30 м от зададената точка.
Българските Военновъздушни сили ще бъдат първите в Европа, които ще придобиват опит и ще използват практически самолета за ограничаване на пожари.

Италианските самолети „Спартан“ могат да пренасят в пъти повече вода от вертолетите

Според полковник Лазарин Лазаров първият екипаж за пожарогасене – майор Генчо Златанов като командир и капитан Дичко Узунов, са летели заедно с летци изпитатели от „Леонардо“, които накрая са разписали сертификатите за придобитите умения. „Всички режими за използването на самолета за пожарогасене са правени в Италия, но само в изпитателни режими. Ние фактически ще бъдем пионери в практическото използване на тези контейнери, тяхното разпръскване над районите с пожари. В това включвам режими на полет, скорост и височина на самолета. Това ще е опит, който ще се трупа тепърва“, казва полковник Лазаров.
Мечтите на транспортните авиатори не спират дотук. Те планират през 2025 г. да придобият способности за десантиране на големогабаритни товари, като контейнери.

В такива контейнери може да бъде натоварено всичко необходимо за живота в някое отдалечено село, откъснато от света след снежна буря, земетресение или друго природно бедствие. Това могат да бъдат горива, храни, машини.
Контейнерът се приземява с парашутна система. Досега подобни действия са извършвани само с вертолети. Със спартаните могат да се десантират товари, чието тегло превишава способностите на вертолетите многократно.

Най-ново

Единична публикация

Избрани