Международните експерти твърдят, че с развитието на безпилотните самолети светът се променя към по-добро. Тези самолети, летящи на средна надморска височина, като MQ-9B – Sky Guardian (Пазач на небето) и Sea Guardian (Пазач на морето), нарастват по брой и предизвикват своеобразна „революция“. Концентрират в себе си всички иновации, изпълняват все по-разнообразни мисии и променят начина, по който професионалистите получават морска осведоменост, контролират морските пространства, водят борба с подводници и мини или провеждат мисии за търсене и спасяване.
Най-големите потребители на дистанционно управляеми самолети на средна надморска височина правят нови неща по начини, по които никога преди не са могли. Следващото поколение безпилотни летателни системи за средна височина ще нараснат по брой и все по-обхватно ще използват иновационното наследство. Ще играят все по-важни и разнообразни роли в отбраната.
Твърди се дори, че дистанционно управляемите самолети веднъж вече са променили света. Това, което MQ-9B прави днес, е отчасти и благодарение на опита, получен от по-ранните такива самолети като MQ-9A Reaper (Жътвар) и MQ-1 Predator (Хищник). Този въздушен флот от дронове с атрактивни имена за средни височини е записал в актива си над 8 млн. летателни часа в оперативна обстановка по целия свят. Много от тях са участвали в битки, осигурявайки по този начин уникален опит на дизайнерите на новата система. Днешният MQ-9B е комбинация от доказани производителност и ефективност във въздуха и нова технология. Отличава се от другите по това, че изисква много по-малки разходи и заради качествата си понася по-малко рискове. Този самолет се доказва по всички краища на земята. Той притежава голям фюзелаж и размах на крилата, което го прави много успешен кораб майка за други по-малки дронове като Sparrowhawk („Ястреб”) . Двата дрона MQ-9B и Sparrowhawk представляват една много опасна комбинация.
MQ-9B Sky Guardian е дистанционно управляема летателна система от следващо поколение. Осигурява непрекъснати наблюдение и разузнаване по целия свят. Лети над 40 ч зад хоризонта при всякакви метеорологични условия през деня и нощта и безопасно се интегрира в гражданския въздушен трафик. Предлага несравнима ситуационна осведоменост на съвместните сили по време на операции. Оборудван е с революционен радар, електрооптичен сензор и за нощно виждане, излита и каца автоматично и притежава размах на крилата от 24 м, който е по-голям от този на предшествениците му. В допълнение към качества като голяма издръжливост и възможности за наблюдение Sky Guardian без проблеми се интегрира с други летателни системи и платформи, което драстично разширява способностите му да работи и над морето, и над сушата, и не само като разузнавач. Може да оказва хуманитарна помощ при бедствия, да е в служба на органите по опазването на границите, да осигурява ранно предупреждение, да провежда въздушна отбрана и електронна война. В морското пространство може да води борба с подводници, да прилага мерки за противодействие на мини, да извършва стратегическо разузнаване на далечни разстояния отвъд хоризонта, притежава отворен архитектурен дизайн. Носи полезен товар до 2155 кг, което на практика означава, че по него могат да се окачат и малки дронове, ракети и кинетични оръжия. Управлява се от наземна контролна станция.
По-малкият му събрат Sparrowhawk („Ястреб”), който лесно се интегрира с него, е малка безпилотна летателна система, осигуряваща множество мисии. MQ-9В го носи под крилото си като сензорна капсула или резервоар за гориво. Малкият дрон има голямото предимство, че е трудно забележим, при това много бърз и маневрен. Максималната му скорост е 280 км/ч. Той притежава и преимуществото, че може да се отдели от MQ-9В по време на полет, да изпълни мисията си и отново да се скачи с него във въздуха. Многоцелеви е и ефективен. Комбинацията между MQ-9B и Sparrowhawk разширява значително възможностите на пилотираните изтребители в оспорвано бойно пространство.
Заглушител за електронна война ще служи на три поколения изтребители
Военноморските сили на САЩ и Морската пехота тестват с най-новия си тактически самолет за водене на електронна война EA-18G Growler, т. нар. Jammer („Заглушител”) от следващо поколение. Съвременната война изисква доминиране и в електронния спектър, „бушуващ“ в оспорваното въздушно пространство. Отбраната е многопластова. Това означава използването на електронни технологии за деактивиране, заглушаване и объркване на електрониката на противника заедно с извънбордовите самозащитни примамки на авиацията. Най-новият Jammer в авиацията е подходящ за работа на изтребители от четвърто, пето и шесто поколение. Капсулата на заглушителя се разполага под дясното крило на самолета и осигурява повишени възможности за електронна атака.
EA-18G Growler е вариант от семейството самолети F/A-18, който съчетава качествата на платформата F/A-18F Super Hornet със сложен пакет за водене на електронна война. Самолетът запазва всички многоцелеви способности на F/A-18E/F.
С Jammer от следващо поколение Военноморските сили преминават към цялостна киберстратегия, която включва не само отбрана, но и кибератака. Погледнато исторически, досега са влагани много усилия в самозащитната страна на електронната война, а сега фокусът се измества и към електронната атака и доминиране на спектъра, за да се печелят битките.
Нова оптика за снайпери следи полета на куршума
В армията на САЩ тестват нова термична оптика за снайперски пушки, която показва куршумите в полет, до подробности, на разстояние почти до 2200 м. Новият термичен мерник HISS-HD се монтира пред съществуващата армейска оптика. Първоначално е разработен за картечница, затова термичният мерник ще работи и с пушки, и с картечници, осигурявайки висока разделителна способност.
Гледката през него е с четири пъти по-голяма разделителна способност от тази на досегашните термични мерници. Това позволява на снайпериста да вижда къде набелязаната жива цел държи ръцете си и дали носи оръжие дори на разстояние над 1800 м. Възможността за проследяване на куршума до целта дава възможност на стрелеца да коригира следващия си изстрел по-бързо. Термичният мерник работи и денем, и нощем. Той тежи 4, 6 кг с батериите. Удвоява два пъти производителността при снайперите и три пъти при картечниците.