Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Поредният руски кораб пое към дъното на Черно море

[post-views]
Поредният руски кораб  пое към дъното на Черно море

Още един руски боен кораб – „Сергей Котов“, бе потопен от украинците в Черно море. Атаката срещу кораба е станала в района на град Феодосия с помощта на морски дронове, катери без екипаж. Съдбата на екипажа на „Котов“, който може да е до 80 души, е „неизвестна“. Според украинското разузнаване са загинали 7 души, още 6 са ранени. 52 членове на екипажа са евакуирани. Официално потвърждение от руска страна за потопяването на кораба все още няма.
Главното разузнавателно управление на Украйна и украинския Генерален щаб обаче потвърдиха унищожаването на кораба „Сергей Котов“. Ведомството отбелязва, че корабът е бил атакуван в нощта на 4 срещу 5 март от дронове Magura V5 в териториалните води на Украйна, близо до Керченския залив. В атаката са участвали 5 морски дрона. В резултат на това е повредена кърмата на „Сергей Котов“, както и десният и левият му борд. Заради атаката в района на Феодосия за близо 8 часа бе затворен Кримският мост, жители на Керч съобщаваха за експлозии.

Само преди по-малко от месец беше потопен и големия десантен кораб „Цезар Куников“. Според украински данни 20% от руския Черноморски флот вече е унищожен или изваден от строя.
„Това не е някакво беззащитно корито, оставено в морето като мишена. Той е въоръжен с два гранатометни комплекса срещу диверсии, артилерийска установка, две зенитни системи. Но за съжаление и противникът еволюира. Този път историята приключи без хепиенд“, написа руският провоенен блогър Александър Коц, цитиран от сайта Дневник.бг.

Русия има на въоръжение четири подобни кораба, определяни още като корвети. „Сергей Котов“ бе официално приет на въоръжение през лятото на 2022 г. и бе най-новият в състава на Черноморския флот. Проблемът е, че той изобщо не би трябвало да е в редиците на военния флот на Русия. Проект 22160, от който се строят още два кораба, е смятан за един от най-неудачните през последните години, като ключова роля за това са изиграли западните санкции след незаконното анексиране на Крим през 2014 г. Двигателите на кораба трябвало да са германски, но са сменени с руски.

Още преди „Сергей Котов“ да влезе на въоръжение, московският в.“Ведомости“ съобщи в средата на юни 2022 г., че Военноморският флот иска да се откаже от покупката на шест патрулни корвети, защото и въоръжението, и качествата на плаването им са слаби. ТАСС съобщи новината с обяснение, че според източник от отбранителната индустрия тактико-техническите характеристики не съответстват на нужното за употреба в бойни условия. Това показвали и първите месеци от войната с Украйна. Но все пак четири корвети влязоха на въоръжение.

„Серията от патрулни кораби проект 22160 няма да бъде продължена и ще приключи с предаването на последната корвета от серията на Черноморския флот през следващата година“, каза събеседникът на агенцията. Той обясни, че флотът не е напълно доволен от характеристиките и оборудването на изпитаните корвети по време на бойното им използване в т. нар. специална военна операция, както Москва наричат войната срещу Украйна. Бяха отбелязани недостатъчна мореходност, твърде лека броня и уязвимост на двигателите, както и слабо противовъздушно оръжие, допълва ТАСС.

Министерството на отбраната поръча през 2014-2015 г. общо шест корвети от проект 22160 за Черноморския флот на обща стойност най-малко 36 милиарда рубли, казва Михаил Барабанов, експерт в Центъра за анализ на стратегии и технологии. Фактът, че корабът в този вид не е необходим, стана окончателно ясен преди няколко години и още тогава можеше да се предприемат мерки за коригиране на проекта. Но опитът от „специалната операция“ в Украйна може най-накрая да сложи край на това, казва експертът. Трябва да се отбележи, че много руски военни кораби от най-новите проекти имат недостатъчна противовъздушна отбрана, допълва той.

Проектът беше неуспешен главно поради първоначално погрешната концепция за „иновационен патрулен кораб с минимална водоизместимост (1800 тона) и с модулно въоръжение“, обяснява през 2022 г. капитанът от резерва Максим Климов. За патрулиране е необходима мореходност, а корабът има проблеми с това – поради малката му водоизместимост поставянето на стабилизатори се оказва невъзможно. Водоизместимостта също е недостатъчна за разполагане на модулни оръжия в контейнери, а стандартните оръжия са изключително слаби, което беше напълно демонстрирано по време на войната, обяснява Климов. „И най-важното е, че „иновативните контури“ се оказаха неуспешни от гледна точка на хидродинамиката, в резултат на което руският имперски крайцер от началото на ХХ век. „Боярин“ с двойно по-голяма водоизместимост и по-малка мощност на двигателите е имал по-голяма скорост от патрулния кораб от проект 22160 от началото на XXI век“, добавя експертът.

Павел Аксьонов, военен наблюдател за руската секция на Би Би Си, казва, че самият проект 22160 е бил подходящ за довоенната ситуация и особено за времената, в които безпилотните ударни катери, използвани от Украйна, не бяха сериозна заплаха. На тези корвети може да се монтират и комплекси за крилати ракети „Калибър“, но по принцип предназначението им е да патрулират и охраняват други, по-големи кораби. „Сергей Котов“ можеше да бъде ефективен като бърза гранична патрулна корвета в мирно време, но попадна във война, с начини на воюване и технологии много по-различни от мирновременните представи на военното командване на Русия, допълва експертът.

Безекипажните лодки в Черно море се оказаха много ефективно средство – особено при условия, когато Русия няма възможност да проследи предварително движението им, преди да поемат на боен курс към следващия кораб от Черноморския флот. Самите кораби също нямат средства за борба с такива лодки – или техните екипажи не са напълно готови да отблъскват тяхна атака.

Най-ново

Единична публикация

Избрани