Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Домейни двойници заблуждават Фейсбук аудиторията

[post-views]
”Факти срещу дезинформацията”  на Фейсбук страницата на МС

Лабораторията за цифрови съдебни изследвания към Атлантическия съвет (DFRLab) идентифицира повече от 500 реклами във Facebook, популяризиращи последната итерация на руската операция Doppelganger. Рекламите и страниците в кампанията обикновено биват премахвани от платформата в рамките на един ден. Въпреки бързите премахвания, най-новата итерация на операцията демонстрира нарастващ опит за усъвършенстване. Кампанията използва замъглени URL адреси, които пренасочват потребителите към домейни, понякога геозонирани, представящи украински медии, както и френски.

Операция Doppelganger е непрекъснато развиваща се онлайн кампания, която създава фалшификати на авторитетни новинарски уебсайтове за разпространение на антиукраински наративи. Операцията беше разкрита за първи път от Мета (компанията собственик на Фейсбук) и EU DisinfoLab през септември 2022 г. Френската правителствена агенция, натоварена с борбата с дезинформацията, приписа кампанията на Русия и описа операцията като „сложна и постоянна кампания за онлайн манипулация“. Две години след инвазията на Русия в Украйна, добре документираната операция продължава да е насочена към аудитория в Европа. Въпреки че платформите повишиха устойчивостта си към кампанията и дори я приписаха на руския бизнес, операцията остава дифузна и мащабна.

DFRLab по-рано идентифицира ранна итерация на операцията на двойника през 2022 г. Продължихме да отразяваме развитието на кампанията през годините, включително кампания за разпространение на конспирации относно военна помощ и най-скорошните атаки срещу новоназначения министър-председател на Франция.

DFRLab идентифицира 568 реклами във Facebook, които са били разпространени от неавтентични страници с общи имена и откраднати изображения. Неавтентичните страници и реклами обикновено се премахват в рамките на един ден. Рекламите, наблюдавани от DFRLab, насочени към Украйна, не са били изброени в рекламната библиотека на Мета, след като са били изтрити, според нашите запитвания.

Рекламите често включват текст заедно с карикатура или други негативни изображения, критикуващи Украйна или внушаващи, че е „безсмислено“ да се съпротивлява на Русия. Една реклама, показвана от страница, наречена The Data App, беше насочена към украинци с разказ за колебливата западна подкрепа за Украйна. Тя гласи: „Клоунът ги подлуди всички“, което предполага напрежение в отношенията на украинския президент Володимир Зеленски със западните съюзници. В публикацията се заключава, че липсата на финансиране означава, че сега има „само една перспектива“, която изпраща всички украинци на фронтовата линия. Публикацията включва връзка към вече несъществуващия уебсайт juanestebanbc.com. Рекламата беше онлайн само за няколко часа и страницата и рекламата вече не са налични в мета платформите. Рекламите включват сатирични изображения, осмиващи Украйна, Европейския съюз, САЩ и понякога Израел. От близо 500 реклами 443 са написани на френски, 75 на немски, 38 на украински и 12 на английски. Страниците, популяризиращи рекламите, обикновено споделят обща конвенция за именуване, включваща комбинация от думи и цифри, например „Lisa Herrera Online 27546“ или „Extravaganza Suffrage 02“. Тази структура на именуване е в съответствие с констатациите в доклада на EUvsDisinfo от ноември 2023 г. за операцията на руския двойник. Докладът отбелязва, че страниците във Facebook в кампанията са използвали автоматично генерирани имена, въртящи се около комбинация от думи, като „онлайн магазин“, или включващи произволен набор от числа в края на потребителското им име.

Най-ново

Единична публикация

Избрани