По поръчка на Военновъздушните сили на САЩ космическата индустрия разработи специален товарен дрон, много евтин, но с висока способност за доставка на военни и хуманитарни товари до всяка точка на света. Компанията, която разработи дрона, използва вече действащ вариант, известен като „Silent Arrow GD-2000“ и предназначен за граждански цели, за да създаде военния му събрат CLS-300. Военният дрон е проектиран да носи 450 кг полезен товар на разстояние до 550 км. GD-2000 е планер и се пуска във въздуха от големите транспортни самолети С – 130, С – 17 и A400M.
Новият вариант CLS-300 ще може да изминава огромното разстояние като използва иновативна задвижваща система от витла. В допълнение към възможността да се пуска от въздуха CLS-300 ще може да излита и от земята, включително от необработени повърхности, от палубите на кораби или от други места. Това е първият товарен дрон в света с такива характеристики. Наричат го „Летящият контейнер“.
Проблемът със снабдяването на малки бойни части от Силите за специални операции, действащи далеч зад фронтовата линия в тила на врага, е актуален и в днешната глобална епоха. Армията на САЩ вече сериозно обмисля редица проекти за реализиране на логистични операции на огромни дистанции в оспорвана среда. Това е така наречената „оспорвана логистика“. Пример за такава способност е товарният планер GD-2000 „Silent Arrow (Безшумна стрела)“.
Транспортният безпилотен летателен апарат „Безшумна стрела“ е с дължина 2,43 м, ширина 0,6 м и размах на крилата – 8,5 м. Максималното му полетно тегло е 907 кг, носи полезен товар до 740 кг. Достига скорост 115 км в час при товар 453 кг и скорост 170 км в час при тегло 907 кг, обхватът му е до 65 км. Може да планира от 460 до 7600 метра височина. Фюзелажът на този уникален транспортен дрон представлява правоъгълна кутия, изработена от шперплат и стегната в една лека и здрава алуминиева конструкция. Всичките му елементи са вътре в кутията и се сглобяват непосредствено преди употребата на дрона. Сглобяването на дрона не изисква някаква специална подготовка и това е едно от големите му предимства. Освен това е с много ниска цена, защото е изработен от евтини и достъпни материали. Дронът планира благодарение на четири крила, които в началото на полета му във въздуха се отварят с един пружинен механизъм. Компанията производител отбелязва, че безпилотният планер „Безшумна стрела“ е наполовина по-евтин от използваната досега система „Joint Precision Airdrop System“(JPADS) и с 2,5 пъти по-голям обем от нея. Това е система, приличаща на денк, който се хвърля с парашут от транспортния самолет и доставя необходимото на спецчастите, извършващи десант. Известна е като система за „прецизно и съвместно десантиране“. В допълнение към предимствата на планиращия дрон е и фактът, че той може да бъде изстрелян във въздуха от почти всяка въздушна платформа, с която разполага армията на САЩ, като транспортните самолети C-17, C-130, по-малкият от тях едновитлов „Cessna Caravan“, от хеликоптери Sikorsky CH-53 или тилтроторните самолети с вертикално излитане V-22 „Osprey”(Орел рибар), известни още като конвертоплани. За да може планерът да се изстрелва от страничните врати на някои по-специални военни хеликоптери, фюзелажът му ще бъде скъсен. Става дума за хеликоптери, които същевременно пренасят и войски. Войската и логистиката летят заедно. От компанията производител подчертават, че безпилотните товарни планери се създават главно в служба на Силите за специални операции.
През последното десетилетие, в резултат на опита, извлечен от редица локални конфликти, армиите на НАТО започват дълбоко преосмисляне на обичайната тактика на специалните части. Ако преди 30 години специалните сили се разглеждат само като малки групи командоси с много ограничени функции и скромна огнева мощ, то сега те все повече се явяват основна ударна сила на сухопътните войски.
Днес командоси, действащи директно като щурмови части в силно оспорвана среда, разчитат на огнева подкрепа от дронове и артилерия. Добре обучени и оборудвани групировки нанасят удари срещу многократно превъзхождащ ги противник. В съвременната война се появяват изключително иновативни тактики.
„Летящите контейнери“ позволяват да се осигури доставката на стоки в зададените координати буквално върху главите на командосите. „Безшумната стрела“ притежава солиден арсенал от навигационни инструменти и технология, която дава възможност той да се управлява в реално време. При липса на комуникация операторът може да се ориентира за точката на кацане дори по сигнал от дим. Дронът е еднократен. Поради дизайна си и използваните материали „Летящите контейнери“ са практически невидими за радарите.
Безпилотен кораб изстрелва боеприпаси
Високотехнологичният надводен безпилотен плавателен апарат MARTAC T-38 Devil Ray (Дявол Рей) притежава смъртоносна миниатюрна въздушна система за изстрелване на боеприпаси. Малкият, но мощен безпилотен кораб MARTAC T-38 досега беше използван само за наблюдение, разузнаване и доставяне на данни в реално време за Военноморските сили на САЩ. Но в бъдещите тестове и експерименти той ще придобие способност и да атакува, благодарение на миниатюрната ракетна система на борда му.
От ВМС на САЩ отбелязват, че въоръжаването на малкия безпилотен кораб е част от стратегията за създаването на бъдещия хибриден морски флот. Това означава, че бъдещето е на интеграцията между пилотираните кораби и безпилотните плавателни апарати. По време на специалните учения моряците работят с различни морски роботи – надводни и подводни. И посочват, че новите технологии, включващи и изкуствен интелект, по изграждането на хибридния флот трябва бързо да се реализират.
Крилата ракета пробива и най-мощните прегради
„Таурус“ е геманско-шведска крилата ракета, която се изстрелва от въздуха. Ракетата е създадена по стелт технология и има обхват до 500 км. Теглото на двустепенната й бойна глава е 480 кг и е наречена „МЕФИСТО“. Общото тегло на „Таурус“ е 1400 кг. Целите на „Таурус“ са силно укрепените железобетонни бункери, командни, контролни, комуникационни, пристанищни и летищни съоръжения. Също така съоръжения за съхраняване на боеприпаси, кораби в морето или в пристанището и огромни мостове със стратегическо назначение.
Първата степен на главата й има задачата да пробие съоръжението и да проправи пътя на основната бойна глава. „Таурус“ е една от най-дългобойните и мощни крилати ракети в света. Има дължина 5,1 м, ширина 1,08 м и височина 0,8 м. Размахът на крилата й е 2,06 м. Има турбореактивен двигател и лети с дозвукова скорост 323 метра в секунда, или 1162, 8 км в час. Изстрелва се от въздуха от многоцелеви изтребители – италианския „Торнадо“, шведския „Грипен“, американските F-15K и F/A-18 C/D и европейския „Тайфун“.