Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Контраадмирал от резерва д-р Николай Николов: Кръгът на участниците в изложението „Хемус” е увеличен почти двойно

[post-views]
Контраадмирал от резерва д-р Николай Николов: Кръгът на участниците в изложението „Хемус” е увеличен почти двойно

Контраадмирал от резерва д-р Николай Николов: Кръгът на участниците в изложението „Хемус” е увеличен почти двойно
Контраадмирал от резерва д-р Николай Николов

Има географско разширение в посока Азия, Европа, Северна Африка и нашия регион, казва председателят на фондация „Хемус-95”

– Г-н контраадмирал, готово ли е вече всичко за откриването на изложението „Хемус” след броени дни – на 5 юни?

– Обикновено последните т.нар. „броени дни” са най-напрегнатите в подготовката на всяко мероприятие. Винаги има какво още да бъде направено, оптимизирано и подобрено. Но, да, към момента всички мероприятия от плановете за подготовка са изпълнени. Очаквам подготовката на изложбените места да завърши в срок и от понеделник да започнем да посрещаме изложителите, а малко по-късно – и гостите на „Хемус 2024”.

– Какви площи са предвидени за изложителите тази година? Разширява ли се кръгът на участниците?

– С удовлетворение мога да кажа, че „Хемус 2024” предизвиква растящ интерес в сравнение с предишните издания на изложението. Кръгът на участниците е разширен почти двойно. Това наложи за първи път в последните 20 години да разположим изложители и в още една палата в допълнение към останалите две и откритото пространство между тях. Към момента вече имаме над 145 участници от 25 държави. Като изложители, подизложители или представени на щанд участват компании от Австралия, Австрия, Белгия, България, Германия, Гърция, Дания, Египет, Израел, Индия, Испания, Италия, Китай, Норвегия, Полша, Република Корея, Румъния, САЩ, Словения, Турция, Украйна, Унгария, Франция, Чехия и Пакистан. От особена важност е фактът, че има географско разширение в посока Азия, Европа, Северна Африка и нашия регион. Имаме участници от нови за „Хемус” страни като Дания, Египет, Китай, Република Корея, Словения, Украйна и Унгария.

– Каква основна продуктова гама ще видим тази година на изложението?

– Продуктовата гама е разнообразна, както обикновено, и включва изделия и експонати в широк спектър от бойни машини и танкове, РСЗО, самолети и хеликоптери, бойни кораби, брегови ракетни комплекси, радари, логистични състеми и т.н. до стрелково оръжие и боеприпаси. Отново ще видим разнообразни предложения и решения в областта на обучението, квалификацията, иновациите, развойната и внедрителската дейност. Традиционно ще бъдат представени продукти и решения, свързани със защитата на цивилното население и борбата с природни бедствия и аварии.

Акцент на това издание на „Хемус” са безпилотните летателни и плавателни средства и решенията за противодействието им, изкуственият интелект и решения за неговото обучение, превенцията на и борбата с тероризма, в т.ч. и в киберпространството, стратегическите комуникации, мониторингът и анализът на данните в социалните мрежи, системи за контрол и охрана на критична инфраструктура, в т.ч. и автономни, системи и продукти, предлагащи иновативни решения за компенсиране на климатичните промени и още немалко други, с които посетителите ще могат да се запознаят на място.

– Какво ще е участието на фирмите, свързани с трите големи модернизационни проекта – за изтребителите Ф-16 Блок 70, за патрулните кораби и за бойните машини на пехотата?

– Всички тези компании, както и техните партньори подизпълнители участват. „Люрсен” заедно с „МТГ Делфин”, MBDA, Diehl Defence и SAAB по отношение на строящите се патрулни кораби за нашите ВМС, Lockheed Martin по отношение на изтребителите за нашите ВВС, докато General Dynamics–Land Systems се очаква да бъдат представени на щанда на „Терем”. Паралелно с това и в рамките на статичния показ отново ще имаме участие на контингент от ВС на САЩ, който ще представи две машини – БМП „Страйкър” и РСЗО „Хаймарс”.

– Да очакваме ли засилено присъствие на фирми – български и чуждестранни, които имат намерение да участват в бъдещите проекти за модернизация и превъоръжаване на Българската армия?

– Логично, точно тези компании проявиха засилен интерес и имат разширено присъствие на „Хемус 2024”. Уместно е да се упоменат двете основни причини за този факт, а именно дефинираните от МО и обявени 10 приоритетни модернизационни проекта в приетата от правителството Програма за инвестиции в отбраната, и финансовото осигуряване на тези проекти, предвидени чрез Закона за държавния бюджет за 2024, където разходите за отбрана са в размер на 2,05% от БВП, а също така и предвидените в тригодишната финансова прогноза разходи за отбрана от 2,00 до 2,23% от БВП.

– В програмата на изложението виждаме и акцент върху космическите технологии?…

– Акцент върху космическите технологии дава едно събитие от съпътстващата програма на „Хемус 2024”, което организираме за първи път съвместно с БАН и Института по отбрана (ИО) под патронажа на белгийското председателство на Съвета на ЕС. Наречено е „Седмица на изследванията и иновациите за сигурност, отбрана и космос” и се провежда от 6 до 8 юни. Включва 12-ата Международна научна конференция на ИО–МО на тема „Научни изследвания, иновации и индустриално сътрудничество – парадигма за адекватна отбрана”, семинари на Центъра за изследвания на националната сигурност и отбраната към БАН на тема „Използване на сателитни данни за управление на риска от бедствия” и „Космос за устойчиво бъдеще”, съответно, както и състезание „Хакатон” „Космос за зелена, устойчива и сигурна Европа”. Радваме се на засилен интерес към събитието.

– Да очакваме ли силно участие както на предишното изложение на държавните институции и структурите от системата на националната сигурност, включително от Министерството на отбраната и Въоръжените сили?

– Участието на въпросните структури е неотменима и от първостепенно значение част от изложението. С незначителни изключения като изложители участват всички структури, пряко подчинени на Министерството на отбраната, в това число и висшите учебни заведения и научните звена. Участието на военните формирования от БА на „Хемус 2024” се развива в т.ч. и тематично. За първи път от 2016 г. се възстанови демонстрационният показ на СКСО. Очакваме и участието на ВВС в динамичния показ при откриването на 5 юни.

По-рано споменах, че вече традиционно в изложението участва и контингент от Европейското командване на ВС на САЩ с две бойни машини. Това участие е от изключително значение и поради отправеното актуално политическо послание за съюзното и двустранното партньорство между двете държави. Структурите на други държавни институции запазват и също разширяват участието си. На „Хемус 2024” отново присъстват ГДГП, ГДЖСОБТ, ГДПБЗН от МВР и др.

– Какво ще е участието на фирмите от българската отбранителна индустрия?

– В „Хемус 2024” участват 78 български компании от отбранителната индустрия, което бележи най-широкото участие и най-високият ръст на 10-годишна база. Това не може да не ни радва, особено, като си припомним, че „Хемус” е основан преди 29 години именно с цел да подпомага развитието на българския отбранителен бизнес.

Продуктите, решенията и услугите, които представя българската отбранителна индустрия, покриват целия спектър от тематични направления на изложението, за които стана дума по-рано, и по нищо не отстъпват на чуждестранните компании. И това е повод за радост и гордост.

– Може ли да се каже какви финансово-икономически резултати очаква бизнесът от тазгодишното изложение?

– Очевидно и традиционните, и новите изложители участват поради потенциала за икономическа изгода от това участие, т.е. заради търговския си интерес. И в този контекст фактът, че „Хемус 2024” има значителен ръст в изложители, говори красноречиво не само за популярността на изложението, но и за атрактивността на страната ни като място за добра и безопасна инвестиция, както и сигурна бизнес среда. Показателно е обаче, че сключването на договори по време на изложението далеч не е първи приоритет на изложителите, и не само за „Хемус”. Такава цел си поставят предварително едва 23% от участниците, като половината от тях успяват да я реализират. Успоредно с това за 40% от изложителите участието цели реализиране на PR стратегията на компанията, като 70% от участниците реализират тази своя цел. На приоритетни места в целите си изложителите поставят рекламата на своите продукти и услуги (65%) и на първо място – създаването на бизнес контакти (70%). Краткото послание е, че изложителите ценят „Хемус” най-вече като форум за бизнес контакти и като място, на което успешно могат да рекламират продуктите и услугите си. Разбира се, и двете приоритетни цели попадат в групата на икономическата изгода и търговския интерес от участието в изложението.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Андрей Рангелов

Най-ново

Единична публикация

Избрани