Серийното производство на KAAN стартира през 2028 г.
Турският боен самолет от 5-о поколение KAAN, чийто първи тестов полет бе на 21 февруари, успешно извърши втория си полет на 6 май. Самолетът бе с нова ливрея.
„Нашият национален боен самолет излетя от пистата в 08,46 ч. тази сутрин, остана във въздуха 14 мин и достигна височина от 3048 м със скорост от 426 км/ч. Поздравявам от все сърце всички наши компании, служители и институционален персонал, които допринесоха за проекта, особено нашите инженери, пилоти и технически екип от Turkish Aerospace Industries (TAI). Този полет, както и първият, бе много успешен. Данните, получени при този полет, ще бъдат оценени от целия екип и ще бъдат използвани при подготовката за следващите полети”, заяви Халук Гьоргюн, ръководител на Секретариата на отбранителната индустрия на Турция (националната агенция за отбранителна индустрия), и добави, че се предприемат твърди стъпки за масовото му производство.
Турция стартира своя проект TF-X за производство на национален боен самолет през 2016 г. TAI подписа сделка с британската BAE Systems на стойност $125 млн. през 2017 г. за разработване на изтребител от следващо поколение. С националния си боен самолет Турция ще се превърне в една от едва петте държави, способни да произвеждат самолети от 5-о поколение. Очаква се КААN да влезе в арсенала на турските ВВС през 2028 г. Изтребителят е част от продължаващите усилия на Турция да получава повечето си отбранителни средства, оръжия и доставки от национални, вместо от чуждестранни източници.
Оборудван с усъвършенствано въоръжение, разположено във вътрешни оръжeйни отсеци, КААН е способен да участва в мисии „въздух–въздух” и да изпълнява прецизни удари „въздух–земя” със свръхзвукова скорост. Така той ще осигури повишена бойна мощ с поддръжката на AI (изкуствен интелект) и невронни мрежи. Изтребителят може да достигне максимална скорост от 1,8 Мах (3333 км/ч). Изтребителят се разработва с цел да замени остаряващия флот от F-16 на турските ВВС, който се планира да бъде изведен от употреба през 2030 г.
Първоначално KAAN ще се задвижва от 2 двигателя General Electric F-110, които се използват и на реактивните самолети Lockheed Martin F-16 от 4-то поколение. Турция има за цел да използва местно произведени двигатели на самолета в серийно производство, което се очаква да започне през 2028 г.
Техническите спецификации на KAAN включват:
– Максимална крейсерска скорост: 1,8 Мах.
– Таван на полета: 16 764 м.
– Допустимо претоварване: +9g/-3.5g.
Планират палуба тип „ски шанца” на нов самолетоносач
Истанбулската военноморска корабостроителница по време на презентация за журналисти разкри нови подробности за бъдещия самолетоносач, който се планира да бъде построен за турските ВМС.
Както посочва изданието Naval News, през февруари 2024 г. по време на посещение на предприятието от турския президент Реджеп Тайип Ердоган за първи път официално бе представен проектът за самолетоносач собствена конструкция. Сега корабостроителите обявиха допълнителни подробности за спецификациите на бъдещия кораб. Представители на конструкторското бюро на Истанбулската военноморска корабостроителница потвърдиха, че за създаването на самолетоносача ще бъдат използвани само турски технологии и системи.
На палубата на самолетоносача ще има 2 полоси за излитане и една за кацане. Първоначално вместо система за катапултно излитане корабът ще бъде оборудван с палуба тип „ски шанца”. В дългосрочен план се очаква турските инженери да разработят собствена система за излитане, която в крайна сметка ще замени трамплина.
Настоящият план предвижда на борда да се базират 50 самолета, 20 от които ще бъдат на палубата и 30 в хангара. Комбинацията от тези самолети включва палубната версия на лекия щурмови самолет TAI Hurjet, реактивните дронове Anka-III и Kizilelma и турбовитловите дронове TB-3 Bayraktar. Представители на турското министерство на отбраната отбелязаха, че броят на самолетите може да се увеличи при успешно изпълнението на проекта.
Въоръжението на самолетоносача ще включва системата за вертикално изстрелване MIDLAS VLS с 32 направляващи и четири 35-мм артилерийски системи Gökdeniz.
Водоизместването на турския самолетоносач ще бъде 60 000 т, а дължината на корпуса му ще е 285 м. Оборудван с газотурбинна силова установка, корабът ще може да развива скорост до 25 възла.
Времето за реализация на проекта все още не е разкрито. Известно е, че единственият авионосен кораб в момента на служба в турския флот е универсалният десантен кораб (УДК) Anadolu, който бе въведен в експлоатация през 2023 г. Той е построен по конструкция, базирана на тази на УДК Juan Carlos I на испанския флот. Първоначално турските военни възнамеряваха да използват Anadolu като лек самолетоносач, на който могат да бъдат базирани изтребителите от пето поколение F-35B с късо излитане и вертикално кацане, но поради отказа на САЩ да доставят тези самолети, Анкара реши да направи Anadolu платформа за дронове.