Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Header
Търсене
Close this search box.

Генерал-майор Деян Дешков: Най-трудно е взаимодействието

[post-views]
Генерал-майор Деян Дешков: Най-трудно е взаимодействието
Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Цончо Драгански

Постигнато бе едновременно изпълнение на реалните задачи на „Тракийски воин-24“, заяви командирът на Сухопътните войски.

За времето от  25 май до 4 юни на полигоните „Корен“ и „Ново село“ се проведе тактическото учение с бойна стрелба „Тракийски воин-24“.  Темата бе „Участие на 2-ра механизирана бригада в отбранителна операция в национален и съюзен формат“. Заедно с основните обучаеми от тази бригада действаха и редица други формирования. Командирът на Сухопътните войски генерал-майор Деян Дешков бе и офицер, планиращ учението.

– Господин генерал-майор, колко трудни бяха планирането, организацията и провеждането на най-голямото учение на Сухопътните войски за тази година?

– Всяко учение, което се планира и провежда, винаги е като за първи път. И това е истината за планирането и провеждането на едно учение. Защото в момента, в който си кажем, че то е като миналия път или половината неща ще ги вземем от миналия път, означава, че имаме проблем. Първо, вървим надолу и второ, е предпоставка за грешки и допускане на инциденти. Групата по планирането работи по това учение от миналата година –  от Сухопътни войски, от 2-ра бригада и от другите формирования, тези, които участват и подкрепят учението, които са непосредствени участници, които са скрити и не ги виждаме, които осигуряват неговото провеждане, говоря за реалното логистично и медицинско осигуряване във всичките му аспекти. Така че самото планиране и провеждане на учението изобщо не е лесен процес. Самото учение премина, както е планирано, за три дни, но реалното планиране и провеждане е от 6 до 8 месеца – детайлно, кой къде, кога, откъде ще бъдат подвозени съответните материали, кога ще настъпи развръщането, как ще се осигури постигането на учебните въпроси, които сме си поставили, и как ще ги постигнем, да ги тренираме и да ги тестваме, за да видим къде са ни празнотите, къде не се случва така, както си представяме. Държа да отбележа, че въпросът не е само да видим едно учение как ще се случи, а да видим кое не става както трябва. Това е самата идея на едно учение – за да можем да си набележим следващата година и следващите пет години и съответно какво е необходимо да се развива, като се започне от модернизацията, но и най-важното за нас е това, което е необходимо като подготовка, като организация, като планиране, кое пропускаме, а е важно и ключово, кое е рутинно и стигнало до машинално провеждане. Това по отношение на цялото планиране. И стигаме до момента на кулминацията – провеждането на едно учение. И виждаме резултата на това, което е предвидено, виждаме резултата от труда в продължение на месеци и години от целия личен състав – сглобяването на формированията, от войника до най-големия щаб, който участва.

– Колко често се случва основен обучаем да бъде една цяла 2-ра механизирана бригада?

– Не се е случвало от две-три години. Предишното бригадно учение беше с 61-ва бригада преди около 3 години, а сегашното е с 2-ра бригада. Нашата планировка е за няколко години напред. И следващото бригадно учение ще бъде след около 2 години. 2-ра бригада излезе с формированията си, около 2000 души. От нея има личен състав, който участва в Многонационалната бойна група с рамкова държава Италия. Единият от двата контингента, които са в Косово, е от състава на 2-ра Тунджанска механизирана бригада.

– Имаше ли проблем, тъй като командването на бригада е ново, назначени бяха отскоро на длъжностите си командирът на бригадата, неговият заместник и началникът на щаба?

– Беше предизвикателство, но не видяхме никакъв проблем нито в планирането, нито в командването и управлението.  А и това не може да спре нито провеждането на учението, нито реална операция, защото животът е поток, всеки един човек е временно на дадената позиция и във всеки един момент – от войника до генерала, може да бъде заменен, да заеме друга позиция. Това не трябва по никакъв начин да влияе на самата структура и на самата система, на това, което е планирано. Дори и в хода на реален бой може да се претърпят загуби. Една смяна, ако блокира цяло формирование, ние не сме на нивото, на което трябва да бъдем. В дадения случай и извън планировката на учението се случи смяната на командването на бригадата, но това е един сигнал, че самата смяна на командването на бригадата не разклаща структурата, наречена механизирана бригада. Тя е способна да си изпълни задачите и личният ѝ състав получава директните команди от други хора, но това означава, че има и приемственост, което е най-добрата демонстрация. Да, смятам, че смяната на командването беше предизвикателство, но явно не е проблем.

– Какво бе по-особеното, по-характерното за това учение?

– Разликата от други учения е по учебните въпроси, на които се обръща конкретното внимание. Ние имаме определени цели, които искаме да постигнем, защото на върха на пирамидата е сборът от цели, които си поставяме на всяко едно учение. В това учение първото особено е, че старшият щаб по време на учението е във формат, в който предстои развръщане на българската дивизия. Командването и управлението освен този щаб на българска дивизия поема управлението и съответно командването и управлението на 2-ра бригада и паралелно с това във времето на учението управлява и Многонационалната бойна група, която се намира на полигон „Ново село“. И то управлява с подаването на заповеди и разпореждания както към 2-ра бригада, така и към Многонационалната бойна група с рамкова страна Италия. Управлението по време на учението е едновременно изпълнение на реални действия както на полигон „Корен“ на 2-ра бригада като основен обучаем и на 4-ти артилерийски полк, който е пряко подчинен на дивизията, но и паралелно се изпълняват и действията и се управлява непосредствено, в реално време, и личният състав, който се намира на учебен полигон „Ново село“. Това е особеното. И смятам, че го постигнахме.

– Колко сложно бе взаимодействието между участващите формирования, още повече че и два щурмови самолета Су-25К нанасяха удари в дълбочина на противника?

  • Най-трудното нещо на една операция или на учение е винаги взаимодействието. Взаимодействието и логистиката са двете неща, които са ключът на всичко. Но от взаимодействието започва всичко, защото то стикова по време и място и задачи всички огневи възможности на всички родове войски. А те не могат да бъдат изпълнени без своевременното осигуряване във всички аспекти от логистиката. Така че взаимодействието е ключът на всичко – кой, къде, кога, как и какво трябва да направи. А в дадения случай взаимодействието може да го разглеждаме на две нива – едното е в рамките на бригадата и всички придадени формирования и паралелно с това на следващо ниво е синхронизацията, която се осъществява от т.нар. щаб на дивизия, който също го тестваме, а там се извършва синхронизацията между действията на 2-ра бригада, действията на 4-ти артилерийски полк, действията на Многонационалната бойна група и което е особеното сега – действията по място, време и задачи и на батареята HIMARS, която ни е придадена за времето на учението от 181-ви артилерийски полк от Националната гвардия на щата Тенеси от САЩ. А и  разбира се, с авиацията. Във всяко едно учение ние сме заедно с авиацията. Авиацията и Сухопътните войски са неразделно цяло, едните без другите няма как да проведат една операция.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Telegram

СВЪРЗАНИ НОВИНИ

 

За да получавате всички новини за Българската армия, изтеглете мобилното приложение ARMYMEDIABG от тук

Най-ново

Единична публикация

Избрани