Живеем във време, когато дезинформацията и фалшивите новини ни заливат отвсякъде. На медийния пазар все по-категорично доминират кратките форми, малцина четат или слушат сериозни анализи, интересът се мести от текста към изображенията, от размисъла към емоцията. Особено видимо е залитането към информационният фаст фууд (бърза храна) у младите хора. Те предпочитат да консумират нещо, приготвено набързо, вместо традиционните журналистически манджи, готвени на бавния огън на разследването и осмислянето на фактите.
През тази седмица съм на информационно пътуване в Германия заедно с група български журналисти и университетски преподаватели. Нашите домакини от германските обществени медии споделят същите тревоги, които имаме и в България. И тяхното общество е подложено на дезинформационно въздействие, при това фалшивите новини се разпространяват и от голяма парламентарно представена партия. Затова в германското обществено радио вече има звено от проверители на фактите, а журналистите се готвят много внимателно, когато трябва да интервюират политици от въпросната партия, които лъжат в ефир, без да им мигне окото. В радио „Дойче веле“, което излъчва на много езици за чуждестранна аудитория, наблягат не само на говоренето, а и на атрактивно видеосъдържание и на репортажи от местни кореспонденти в различни райони на света.
Битката с фалшивите новини не е изначално загубена, но трябва да се пренастроим и да намерим начин да представяме сериозната информация и като развлечение.