Header

Министерство на отбраната
информационен център

Последвайте ни!

Търсене
Close this search box.

Защо предпочитаме Северна Гърция

[post-views]
Защо предпочитаме Северна Гърция

Много българи предпочитат да организират лятната си почивка на море в Северна Гърция. Причините за това са много, но сред най-често посочваните за пример са: близостта на морето, пасторалното опростяване на крайбрежието и организирането на туристическите атракции с по-обикновени, но романтичнти ефекти, чистотата на водата и плажа, обслужването.

Две-три обикновени маси на брега на морето винаги са по-романтични от огромна тераса на огромен хотел над прибоя на вълните

Именно това се опитват да правят от известно време и по нашето Черноморие тези, които си изкарват хляба с туризъм. Само един пример: село Макри, на десетина километра от Александруполис – малко пристанище, няколко чадъра, небрежни маси и столове, чисти покривки за еднократна употреба, усмихнати сервитьори, меню и на български език, тук-там и с някоя правописна грешка, но е важен жестът! Квартирата – чиста, обзаведена прилично, има всичко необходимо, морето е близо, в двора сушат чирози в клетка, а пъстри котки тъжно обикалят наоколо!

Плажовете в Гърция освен, че са за предпочитане, са и много слабо населени, за разлика от някои курорти у нас

В същото време можем да дадем и друг пример: курортен комплекс на нашето Черноморие. Всичко е лъскаво и прекрасно, има от пиле мляко, цените високи, ама и в Гърция не е евтино, защото качеството струва пари. Навсякъде около курортния комплекс – лукс, лукс, лукс!
Разликата: малкото гръцко селце предлага почти домашен уют, големия и лъскав курорт у нас предлага само лукс. Едното има душа, другото предлага безкрайна, но бездушна фиеста.
И точно заради това много туроператори у нас вече търсят и предлагат именно това – места за лятна почивка не с лукс, или поне не само с лукс, но с душа – малки интериорни и екстериорни жестове, с които те приласкават у дома, сякаш един вътрешен глас ти казва: „Седни тук,… изпий едно кафе…или една бира,…или едно узо…!“. Така се печелят клиенти (а и пари!), с ефектен, но сърцат трик. Този тип търговци в Гърция знаят, как да ти бръкнат в порфейла и с кеф да си платиш за това, което ти предлагат. У нас все още ти бъркат в портфейла не с дъх на море, а понякога с цел „банков обир“. И тук има скъпи места, и в Гърция има скъпи места. В петзвезден хотел в Кавала вероятно ще ти съдерат кожата. По нашето Черноморие също има такива места. Има обаче и такива, където комбинацията между качество, цена и хубави спомени е повече от успешна.

Българските курортни комплекси предлагат почивки в зависимост от почти всички критерии на клиентите

Остава обслужването. Вярно е, че Гърция има в пъти повече плажна ивица и е нормално да няма струпване на туристи и съответно изнервяне на персонала. Но и у нас сезонът не е чак толкова малък, не сме и чак толкова затрупани от туристи. А качеството на обслужването винаги е важно, защото то пряко отговаря на въпроса: „Ще се върнете ли отново при нас?“. Ще се върнат, но ако останат доволни, това е основно правило.

Непретенциозната атмосфера винаги е по-предпочитана от супер лукса, който предполага и
висока цена

Защо българите предпочитат например Керамоти, Халкидики или Александруполис в Северна Гърция, пред Китен, Несебър или пък Созопол, например? Ами защото в Керамоти е съхранено миналото с удобствата на настоящето, но и със сериозна заявка за бъдещето. Има и още нещо. У нас принципът е – „ден година храни“. Това е икономически вярно, но отново отиваме към въпроса: „Ще се върнете ли?“. Всичко е въпрос на баланс между печалба и разум, а гърците очевидно това го могат повече от нас, поне сега е така. Това означава традиции, култивирани с години и много труд, упоритост и търпение. Така се прави успешен туризъм. Иначе как да си обясним „патронче“ от 200 грама едно и също узо за 18 лева в Несебър и същото за 16 лева (не евро!) в Керамоти…!?

Непринудената атмосфера на пристанището винаги е привличала интереса на туристите и у нас, и в Гърция. Фото на автора

Другото е по-лесно – алкохолни круизи и травматичен, но ефектен „балконинг“ за емоционално нестабилни инфантили.

Logo_of_Ministry_of_Defense_of_Bulgaria.svg

Венцислав Жеков

Най-ново

Единична публикация

Избрани