Във „Враждебна” се надяват да придобият следващото поколение от емблематичния чешки самолет
Надяваме се в бъдеще да придобием следващото поколение самолети Л-410, т. нар. next generation (NG). Това каза за в. „Българска армия” командирът на 16-а авиационна база полковник Лазарин Лазаров. Вече 40 години чешкият военнотранспортен самолет, превърнал се в
емблема за безаварийност
и ефективно изпълнение на разнообразни задачи, служи безотказно в българските Военновъздушни сили. В авиобазата във Враждебна обаче вече чертаят планове както за неговата модернизация, така и за придобиването на новите му варианти от поколението NG.
Първият полет на Л-410 е през 1969 г. и досега чешките производители са създали 15 модификации на популярното летателно средство.
В България самолетът идва през 1984 г., като за нашите ВВС са закупени няколко бройки. Самолетът се използва за транспортни задачи, за десантиране, за обучение на млад летателен състав, а също и като първи етап от обучението за по-големи самолети. Бил е и в програмите за обучение на гражданската авиация като първи самолет, след което да се премине на реактивен.
„Това е чудесен самолет! В момента имаме три броя от него, които са в експлоатация. Два са в експлоатационна годност, а един е в оперативен резерв”, посочва полковник Лазаров. За 40-годишния период на ползването си в нашите ВВС самолетите Л-410 са налетели повече от 28 000 ч. Извършили са успешно и безаварийно над 34 000 кацания.
Л-410 винаги е бил
надежден партньор в мисиите
на нашите Въоръжени сили, като се отличава с високи ефективност и надеждност, изтъква полковник Лазаров.
Самолетът, който се ползва у нас, е от варианта UVP-E3. Има товароносимост от 1600 кг. Може да превозва 19 военнослужещи с личните им въоръжение и екипировка. „Самолетите Л-410, с които разполагаме, са подходящи за десантиране, особено за първоначално обучение, тъй като скоростите, при които се извършва десантирането, са много ниски, да кажем 160 км/ч. Много по-ниски са от други такива самолети като „Спартан”, С-130, С-17 и са щадящи за парашутистите и за парашутите, обяснява полковник Лазаров.
По думите му самолетът може да изпълнява всички основни бойни мисии. „Преди да дойде спартанът, давахме дежурство с Л-410 по аварийно-спасително осигуряване за превоз на пострадали от зони, в които има застрашени хора, за извличане от тези зони. Но спартанът е много по-щадящ към пациентите и предпочитаме да използваме него, тъй като е херметичен и има възможност за работа с животоподдържаща техника”, обяснява командирът на авиобазата.
„От тук нататък се надявам да имаме възможността този самолет да бъде модернизиран. Освен това да добием от същия тип
лек самолет от ново поколение
който ще даде възможност за един по-далечен хоризонт на експлоатация за десетилетия напред”, казва полковник Лазаров.
Той уточнява, че според плановете за развитие на Въоръжените сили до 2026 г. не се предвижда придобиване на нов малък транспортен самолет. „Затова се надяваме първо да подобрим съществуващата техника, да я ъпгрейдваме, тъй като нашите Л-410 имат летателна годност до 2029–2030 г. Планираме да удължим тяхната летателна годност и да ги модифицираме минимум до ниво Е-20. Това означава да бъдат оборудвани с глас кокпит и автопилот. Глас кокпитът (glass cockpit – б. р.) е пилотска кабина, в която информацията за пилота се представя на дигитални (цифрови) дисплеи и LCD екрани вместо традиционните аналогови циферблати и измервателни уреди.
Командирът на 16-а авиационна база изразява надеждата си след 2026 г. в плановете за развитието на отбранителните способности да влезе и придобиването на нови самолети Л-410, от новото поколение NG. „Те са вече с херметична кабина, с автопилот, със съвременно, глас кокпит оборудване. По нищо не отстъпват на всеки един съвременен самолет – говоря като оборудване и възможности за полет във всякакви метеорологични условия. Тъй като кабината е херметична, граничният таван ще е над 8000 м, а крейсерският – 6200 м”, пояснява полковник Лазаров.
По думите му ще се увеличи чувствително и далечината на полета. „В момента тя е 1500 км.
Ще стане 2500 км
почти колкото на самолета „Спартан”. С нови двигатели е, много по-мощни, с които се увеличава съответно и скоростта: крейсерската, която сега е 360 км/ч, ще стане 420 км/ч. Тази стойност почти доближава до възможностите на основния ни самолет – спартана”, заявява полковник Лазаров. Той допълва още данни за бъдещия самолет: „Придобием ли новия вид Л-410, има също вариант с носилки. Ще може да бъде оборудван и с такава животоподдържаща техника, която да осигурява комфорт и условия на пострадалия, който ще трябва да бъде транспортиран”.
Въпреки че евентуалното придобиване на нови самолети от този тип би се извършило от 2026 г. нататък, отсега може да се коментира възможната стойност на доставката. „Не съм финансов експерт и не мога да твърдя, че тези числа, които ще кажа, са крайни. Но има оферти от 7,8 млн. евро за самолет Л-410 от новото поколение NG. Най-скъпият вариант е 8,3 млн. евро”, посочва полковник Лазаров.
По думите му тази модификация на самолета е по-специална и дава възможност за морско патрулиране. Съответно на борда се обособяват 2 до 4 работни места, с които да се наблюдава морският периметър на нашата страна.
Командирът на базата е категоричен, че успешната 40-годишна експлоатация на самолетите Л-410 е заслуга най-вече на личния състав: „Няма да се уморя да благодаря на хората от авиобазата! Но това, че
има некомплект по всички специалности
и от строя си тръгват млади хора, ни създава трудности. Не говоря само за летателен и инженерно-технически състав. Става дума също и за логистичните структури, които са оголени”. Но командирът не крие и оптимизма си. „Надяваме се от възстановеното Висше военновъздушно училище да получим кадри, които да бъдат обучени и да продължат нашата дейност”, казва полковник Лазаров.